رشد 13 درصدی قاچاق کالا در 5 ماه گذشته

تمام معابر مرزی غیر‌رسمی برچیده می‌شوند

گروه بازرگانی - رییس کل گمرک دیروز در حالی از تدوین دو بسته سیاستی گمرک خبر داد که طی ۵ ماه گذشته میزان ورود قاچاق کالا به کشور بیش از ۱۴ درصد از نظر حجم و ۱۳ درصد از نظر ارزش افزایش داشته است. به گفته عباس معمارنژاد بیشترین حجم کالاهای قاچاق که اغلب در مرزها از طریق بازارچه‌های مرزی وارد و توزیع می‌شود، در سیستان و بلوچستان دیده می‌شود. او همچنین گفت که ۹۹ درصد کالاهای مصرفی از طریق قاچاق به بازار داخلی کشور راه می‌یابد. معمارنژاد با بیان اینکه در پنج ماه گذشته ۱۲ هزار و ۳۰۰ پرونده قاچاق به ارزش ۱۸۰۰ میلیارد ریال در کشور تشکیل شده است، افزود: دو بسته سیاستی «حمایت از تولید» و «پیشگیری و مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی» تدوین و ابلاغ شده است که بر اساس بسته اول واحدهای تولیدی ۷ ماه فرصت برای پرداخت حقوق ورودی گمرک دارند و اگر این واحدها عضو سازمان بورس باشند ۲ ماه نیز به این مهلت اضافه می‌شود همچنان اگر این واحدهای تولیدی دارای برند بین‌المللی باشند ۲ ماه دیگر به استمهال آنها افزوده می‌شود.

او همچنین به ۳ مصوبه دولت در راستای مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و تعطیلی ۳۱ بازارچه مرزی را در این راستا ارزیابی کرد. به گفته معمارنژاد با تعطیلی این بازارچه‌ها که حجم قابل توجهی از کالاهای قاچاق را در خود جای می‌دادند و اجرای مصوبات اخیر که به کاهش تشریفات گمرکی منتج می‌شود، میزان ورود کالا به کشور از مبادی غیررسمی کاهش خواهد یافت.

او از تهیه مسیرهای ویژه‌ای مانند مسیر سبز برای تسهیل صادرات و سرعت بیشتر در گمرکات کشور خبر داد.

معمارنژاد همچنین آمادگی گمرک را برای ایجاد انبار اختصاصی برای واردکنندگان یا واحدهای عمومی‌ اعلام کرد و گفت: در این طرح کالا‌ها بدون ارزیابی فقط ترانزیت داخلی می‌شوند و به مرور زمان به صورت مقطعی حقوق ورودی خود را پرداخت می‌کنند.

او گفت: براساس بسته مصوب دولت ارزیابان گمرک به صورت واحدهای ویژه در محل انبار شرکت قرار می‌گیرند و کالا‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند که طرح جدیدی نیز در تهران با نام ارزیابی سیار گمرکی اجرا خواهد شد.

به گفته معمارنژاد بازارچه‌های موقت و معابر غیر‌رسمی در مرزهای استان‌های غربی و شرقی کاملا بسته خواهند شد و برای جلوگیری از کاهش درآمدهای مرزنشینان کارت مبادلات مرزی برای مرزنشینان صادر می‌شود که بر اساس آن مرزنشینان می‌توانند تا سقف ۱۵ میلیون ریال هر ۶ ماه یک بار کالا وارد کشور کنند.

اعلام آمار تجارت نفت از سوی گمرک

رییس کل گمرک همچنین از اعلام آمار تجارت فرآورده‌های نفتی از سوی دولت از سال آینده خبر داد. این در حالی است که به گفته وی در ۵ ماه گذشته امسال هیچ فرآورده نفتی به کشور وارد نشده و به طور کلی واردات سایر کالاها ۳ درصد کاهش یافته است. طی بهار و دو ماه گذشته از تابستان در مجموع ۲۳۸ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شد که به گفته این مقام مسوول کاهش ۳۴ درصدی واردات خودرو، کاهش واردات فرآورده‌های نفتی، غلات و به ویژه گندم در اثر اجرای هدفمندی یارانه‌ها از دلایل عمده کاهش واردات کل به شمار می‌آید.

به گفته معاون وزیر اقتصاد در ۵ ماهه نخست سال جاری حدود ۱۲ هزار و ۳۱۷ خودرو به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.معمار‌نژاد در مورد ترکیب واردات کالا‌ها گفت: ۷۲ درصد کالا‌ها واسطه‌ای، ۱۷/۵ درصد سرمایه‌ای و ۱۰/۵ درصد مصرفی بوده‌اند.

جزئیات آمار تجارت خارجی

رییس کل گمرک همچنین از واردات ۷میلیارد دلاری طلا در سال گذشته خبر داد.

معاون وزیر اقتصاد حجم ترانزیت خارجی در ۵ ماهه نخست سال جاری را ۹۹۰ هزار تن اعلام کرد که به گفته وی در حدود ۳/۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته‌است.

معمار‌نژاد کشور‌های چین، امارات، ‌عراق، هند و پاکستان را مهم‌ترین شرکای صادراتی در پنج ماهه نخست سال جاری اعلام کرد.

او در مورد تراز بازرگانی کشور نیز گفت: ایران با ۷۹ کشور تجارت دارد، در حالی که ۱۰۴ کشور نیز با ایران روابط تجاری ندارند.

خورها ساماندهی می‌شوند

رییس کل گمرک ایران در نشست خود در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اسکله‌های غیرمجاز در کشور و جایگاه نظارتی گمرک در این راستا، گفت:‌ گمرک تنها در اسکله‌های مجاز که مرز مجاز و رسمی به شمار می‌روند، استقرار دارد، ولی اینکه اسکله غیر مجاز داریم یا نداریم از آنجایی که رییس جمهور اعلام کرده‌اند، داریم پس قطعا وجود دارد؛ ولی اینکه این اسکله‌ها در کجا قرار دارند باید از وزارت کشور، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های نظارتی استعلام کرد. به گفته معمارنژاد‌ در برخی از سواحل جنوبی مناطقی وجود دارد که به آنها خور می‌گویند و اسکله نیست، ولی از آنها کالا وارد کشور می‌شود که گمرک در آنها مستقر نیست و به زودی براساس مصوبه دولت ساماندهی خواهند شد.

تعرفه واردات تلفن همراه

همچنین بر اساس اعلام رییس کل گمرک پس از چندین هفته بحث بر سر تعرفه گوشی همراه در نهایت مصوبه دولت مبنی بر اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات گوشی تلفن همراه از چهارم شهریور در تمام گمرک‌های کشور اجرایی شده است.

عباس معمارنژاد به خبرنگاران گفت: یکی از ابزارهایی که می‌تواند با قاچاق در کشور مبارزه کند ابزارهای تعرفه‌ای است که براساس پیشنهاد خود ما آماری از واردات رسمی گوشی موبایل ظرف پنج سال گذشته به ستاد مبارزه با قاچاق ارائه شد که بر اساس این آمار تعرفه واردات موبایل از ۲۵ به ۱۰ درصد رسید.

به گفته معمارنژاد مصوبه دولت شامل چهار درصد حقوق ورودی گمرک و شش درصد تعرفه تعیین شده و سود بازرگانی است.