می‌خواهند اتاق را دولتی کنند!

گروه بازرگانی - دبیرکل اتاق تعاون مرکزی ایران که در آستانه انتخابات هیات‌مدیره این اتاق، روزهای پر تب و تابی را طی می‌کند، برخی جزئیات را از پشت پرده این انتخابات مطرح کرد و گفت: متاسفانه برخی افراد در دولت به دنبال «دولتی کردن» اتاق تعاون هستند. حسین رحمانی نیا در گفت‌وگویی که پیرامون برخی حواشی پیرامون انتخابات اتاق تعاون مرکزی داشت، تصریح کرد: خوشبختانه الزام قانونی موجود در مورد عدم دخالت دولتی‌ها در انتخابات اتاق تعاون، از دولتی شدن این اتاق جلوگیری می‌کند.

این سخن در حالی اعلام می‌شود که دو روز قبل خبرگزاری فارس از مشروط شدن تایید صلاحیت رحمانی‌یا به احراز صلاحیت وی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد.

پیش از این براساس قوانین و مقررات، بررسی صلاحیت کاندیداهای اتاق تعاون مرکزی باید توسط انجمنی ۵ نفره متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قوه قضائیه و دو نفر از نمایندگان اتاق تعاون مرکزی صورت می‌گرفت، اما طبق برخی گزارش‌ها، ظاهرا جلسه این انجمن بدون حضور نمایندگان قوه‌قضائیه و نمایندگان قانونی اتاق تعاون در ۱۶ شهریور ماه تشکیل شده و حاضرین در جلسه صلاحیت کاندیداها را تعیین کرده‌اند و به دلیل اصرار فرد غیرعضو حاضر در جلسه، مقرر می‌شود که در مورد ۳ نفر از کاندیداها، نظر یک وزارتخانه دیگر هم اخذ شود که همین امر این شائبه را ایجاد می‌کند که صلاحیت این ۳ نفر مشروط بوده است.

در هر حال اتاق تعاون مرکزی به صراحت اعلام کرده که با توجه به تصویب بند (ج) ماده (۱۲۴) قانون برنامه پنجم توسعه ، دخالت دولت در امور اجرایی، مدیریتی، مجامع و انتخابات اتاق‌ها در سال‌های اجرای برنامه پنجم توسعه ممنوع شده است.

از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور گفت: به‌رغم اینکه در انتخابات اتاق تعاون نباید دولتی‌ها نامزد شوند و این حق برای اتاق‌ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها منظور شده اما همچنان شاهد حضور دولتی‌ها هستیم.

عبدالله بهرامی تصریح کرد: با بررسی فهرست نامزدها رقبای بسیاری از طیف‌های گوناگون‌ اتحادیه‌ها، اتاق‌ها و تعاونی‌ها به صحنه آمده و ۴۳ نفر نامزد شده‌اند که باید منتظر ماند و دید که در بیست و سوم شهریورماه چه سرنوشتی برای هیات رییسه اتاق تعاون ایران رقم خواهد خورد؟