ممنوعیت واردات و صادرات مرغ

گروه بازرگانی- هفته گذشته اتحادیه‌های مرغداران کشور خواستار صدور اجازه صادرات مرغ از طرف دولت شدند که این درخواست با پاسخ منفی وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت رو به رو شد. با این حال قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ممنوعیت واردات مرغ در راستای حمایت از مرغداران خبر می‌دهد و می‌گوید دولت با تمام قدرت و در سطح گسترده‌ای از ۳۱ استان کشور، کل مرغ مازاد مرغداران را خریداری کرده و محدودیتی در این زمینه ندارد. به گفته حسین مدرس خیابانی، براساس توافقاتی که در گذشته از سوی دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی سابق مبنی بر تولید در سقف ظرفیت مرغداری‌ها به عمل آمده بود،‌ هم‌اکنون میزان تولید مرغ و جوجه‌ریزی در سقف ظرفیت انجام شده و بدیهی است که بعد از ماه رمضان و کاهش نسبی تقاضا، در بسیاری از استان‌های کشور مرغ مازاد بر نیاز وجود دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که قیمت مرغ از کف نرخ حمایت از تولید پایین‌تر می‌رود، دولت وارد عمل شده و با خریداری مرغ مازاد مرغداری‌ها آنها را ‌جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کرده و در مقابل، ‌در ایام پرتقاضا آن را توزیع می‌کند.

مدرس خیابانی موضوع مرغ مازاد را توجیه‌پذیر دانست و گفت: حیف است کشوری همچون ایران که دارای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی در صنعت مرغ است، نتواند در بازارهای اطراف خود به ویژه بازار ۵/۱ میلیون تنی خلیج‌فارس حضور فعال نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه واردات ممنوع شده تا بازار مرغ از طریق تولید داخلی تامین نیاز شود، افزود: همچنین به محض تامین یارانه صادراتی، مشوق صادراتی برای ارائه به مرغداران تخصیص خواهد یافت تا صادرات رونق گیرد و علاوه بر حمایت از تولید،‌ صادرات نیز مورد توجه قرار گیرد. یادآور می‌شود که مرغداران به قیمت‌گذاری مرغ از سوی دولت نیز انتقاد دارند و معتقدند با توجه به افزایش نهاده‌های تولید، قیمت مصوب دولتی زیر قیمت تمام شده، لحاظ شده است.