گروه بازرگانی- برخی فعالان اقتصادی معتقدند که سیاست حذف یارانه اقشار مرفه که اکنون در دستور کار ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها قرار گرفته است نه با هدف انتقال آن به بخش تولید که با هدف پوشش مخارج دولت برنامه‌ریزی شده است. پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق ایران با بیان اینکه مقایسه درآمد ناشی از هدفمندسازی یارانه با میزان مخارج دولت، کسری ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت را نشان می‌دهد، می‌گوید: به همین دلیل دولت تدابیری اتخاذ کرده تا این کسری را جبران کند. وی ادامه داد: البته شاید با این اقدام مجال اندکی پیدا شود که یارانه‌ای هم به بخش تولید بدهند، اما به هر حال فکر نمی‌کنم که بخش تولید یارانه خود را به صورت کامل بتواند دریافت کند. سلطانی تصریح کرد: البته تلاش ما این است که پیگیر این مطالبه بخش خصوصی باشیم اما به نظر می‌رسد رسیدن به ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم بخش تولید مشکل باشد.

محسن بهرامی، عضو اتاق ایران نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: جدای از اینکه یارانه‌ها به چه اشخاصی داده شود این میزان برای تخصیص به خانوار است و در اینجا آنچه مهم به نظر می‌رسد کل سهم تولید از باز توزیع درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت‌ها است. وی یادآور شد: قرار بود ۳۰ درصد این درآمدها را به بخش تولید اختصاص دهند و ۵۰ درصد را به خانوار. حال ممکن است این ۵۰ درصد سهم خانوار را به دو دهک یا پنج دهک بدهند که در هر صورت به سهم بخش تولید ارتباط چندانی ندارد. هوشنگ فاخر، عضو دیگر اتاق ایران در این مورد اعتقاد دارد که حذف یارانه اقشار مرفه ارتباط چندانی با دادن یارانه به بخش تولید ندارد. وی با تاکید بر اینکه از اواخر سال گذشته این بخش تولید بوده که هزینه‌ها را پرداخت کرده است، اضافه کرد: میزانی که قرار است دولت به بخش تولید بدهد هزینه برق، آب و گاز یا سوخت است که در چند ماه اخیر افزایش یافته است به خصوص در برخی کالاها هزینه حمل کرایه‌ها نیز رشد داشته که این میزان حتی به ۳۰ درصد هم می‌رسد. با وجود این افزایش هنوز خبری از پرداخت سهم تولید نیست.

شاهرخ ظهیری، عضو اتاق تهران هم با انتقاد از پرداخت نشدن سهم بخش تولید گفت: در اینکه یارانه اشخاص مرفه حذف شود، چند ابهام وجود دارد؛ چگونگی تشخیص افراد مرفه، زمان این اقدام و میزان مبلغ آن از جمله ابهامات است. به گفته ظهیری که از فعالان بخش صنعت غذا است تاکنون حتی یک تومان هم به صنعت غذایی کشور یارانه تعلق نگرفته است.