برنج‌فروشان در 4ماه 87 میلیارد ریال تخلف کردند

افزایش قیمت برنج و واکنش مسوولان

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان می‌گوید: طی چهار ماه نخست امسال، بیش از ۸۷ میلیارد ریال تخلف توسط برخی برنج‌فروشان صورت گرفته که حجم عمده آنها در سطح عمده‌فروشی و برنج‌های وارداتی بوده است. به گفته جواد تقوی، در این مدت بیش از ۸۱هزار و ۹۳۶ فقره بازرسی از سطح واحد‌های عمده و خرده‌فروشی برنج انجام شده که حاصل آن تشکیل دو هزار و ۳۹ فقره پرونده‌ تخلف به ارزش بیش از ۸۷ میلیارد و ۳۴۸ میلیون ریال بوده است. همچنین از مجموع پرونده‌های متشکله در بخش عمده‌فروشی، ۲۸۰ فقره به ارزش بیش از ۷۲میلیارد ریال مربوط به برنج‌های وارداتی و ۲۱۰ فقره به ارزش حدود چهار میلیارد ریال مربوط به عرضه‌ برنج داخلی گزارش شده است.

آغاز توزیع ذخایر برنج در بازار

از سوی دیگر معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی استان تهران از آغاز توزیع برنج از محل ذخایر استراتژیک خبر داد.

هدایت حاتمی با پیش‌بینی کاهش قیمت این محصول پرمصرف‌، ادامه داد: توزیع برنج از محل ذخایر استراتژیک، در بازار آغاز شده است و این امر خود دلیل کاهش مجدد قیمت برنج خواهد بود.به گفته وی، در حال حاضر تعادل در عرضه و تقاضای برنج برقرار است و با توجه به روند نزولی قیمت‌ها در بازار، نیازی به دخالت دولت در این بخش نیست.

معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی استان تهران ادامه داد: شکر یکی دیگر از محصولاتی است که کاهش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت ۱۱۰۰ تومان در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در بازار عرضه می‌شود

که جریان عرضه به صورت نامحدود ادامه خواهد داشت.

درهمین حال معاون اول رییس جمهور با اشاره به افزایش قیمت برنج در روزهای اخیر، گفت: دولت به‌دنبال حمایت از تولیدکنندگان برنج و بی‌نیاز شدن کشور از واردات برنج است و در این راستا با همه توان تلاش می کند دست اخلال‌گران را کوتاه کرده و هرچه سریع‌تر به وضعیت قیمت برنج رسیدگی کند.

محمدرضا رحیمی در جلسه ستاد تنظیم بازار با تاکید بر ضرورت مراقبت برای جلوگیری از ایجاد هر گونه آشفتگی در بازار اظهار کرد: تشکیل منظم جلسات فرعی ستاد تنظیم بازار، تسریع در اتخاذ تصمیمات، فعال شدن روند عرضه مستقیم کالا و بسته بندی و آرم‌دار کردن کالاها همراه با درج قیمت فروش از عوامل مهمی هستند که باید برای کنترل اوضاع بازار مورد توجه قرار گیرند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع تنظیم بازار خاطرنشان کرد: تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات در کشور است و سروکار داشتن تمامی مردم با بازار و قیمت کالاها اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند.رحیمی ضرورت نظارت و کنترل دائمی بر وضعیت بازار و تنظیم قیمت اقلام اساسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: البته بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است؛ اما عده‌ای سودجو نیز می‌خواهند در این میان قیمت‌ها را بیش از میزان قانونی افزایش دهند که دولت در این زمینه مانع از اخلال این گونه افراد در بازار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره میزان تولید سیب در سال‌جاری از مسوولان وزارت صنعت معدن و تجارت خواست از هم اکنون برای تامین و کنترل قیمت سیب در ایام پایانی سال و شب عید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.