مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سطح آلودگی درختان جنگلی به لورانتوس از سال‌۱۴۰۱ تاکنون را ۱۱۲‌هزار و ۵۱۲ هکتار در ۱۰ استان کشور دانست و اظهار کرد: از این میزان، کانون‌های بحرانی در سطح ۴۷‌هزار و ۵۵۰ هکتار بوده‌است. وی تصریح‌‌‌‌‌‌‌ کرد: در کانون‌های بحرانی و خسارت‌‌‌‌‌‌‌زا تاکنون در سطح ۱۰‌هزار و ۱۰۰هکتار، عملیات کنترل و مبارزه با گیاه نیمه‌‌‌‌‌‌‌انگلی لورانتوس با اعتباری بیش از ۲۰‌میلیارد‌تومان و با روش مکانیکی شامل هرس و قطع شاخه‌‌‌‌‌‌‌های آلوده انجام گرفته‌است.

قنبری با بیان اینکه از نیمه سال‌۱۴۰۲ تاکنون در سطح ۲‌هزار و ۸۷۵ هکتار با لورانتوس در عرصه‌‌‌‌‌‌‌های جنگلی مبارزه شده‌است، گفت: این میزان مبارزه را با اعتباری بیش از ۵۱۴‌میلیون‌تومان انجام داده‌‌‌‌‌‌‌ایم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هزینه هر هکتار مبارزه با لورانتوس را چهار تا پنج‌میلیون‌تومان اعلام کرد و افزود: عملیات کنترل و مبارزه با لورانتوس توسط پیمانکاران و با نظارت کارشناسان ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها و ناظر عالی این سازمان انجام می‌شود. به گفته قنبری، عمده این آلودگی‌‌‌‌‌‌‌ها در جنگل‌‌‌‌‌‌‌های زاگرسی و در استان‌های کرمانشاه، ایلام، فارس، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، جنوب کرمان، کرمان و بخشی هم در استان‌های خراسان‌شمالی و آذربایجان‌غربی گسترش یافته‌است. قنبری اظهار کرد: گیاه نیمه‌‌‌‌‌‌‌انگلی لورانتوس با آلودگی درختان جنگلی به‌عنوان میزبان و با تغذیه از درختان موجب زوال و خشکیدگی آنها می‌شود. وی گفت: در حال‌حاضر درختان جنگلی شامل بلوط، زالزالک، گیلاس وحشی و ازگیل جنگلی میزبان لورانتوس هستند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه درختان جنگلی حساس هستند، برای کنترل و مبارزه با این گیاه نیمه‌‌‌‌‌‌‌انگلی نمی‌توان از ترکیبات شیمیایی استفاده کرد.