ظرفیت پایین تولید، مشکل اصلی صادرات کشور

گروه بازرگانی - رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی معتقد است که در شرایط اقتصاد کنونی کشورمان تنها راه تحقق تولید صادرات محور، توجه به دو اصل راهبردی «فراوانی» و «تنوع» در تولید، کالا و خدمات است.

مهدی فتح‌الله با اشاره به اینکه جریان ارزش اقتصادی و تجاری از «فروانی» و «تنوع» شکل می‌گیرد، گفت: این فراوانی است که نظام اقتصادی شبکه‌ای را اداره می‌کند؛ بنابراین استفاده بهینه از ظرفیت‌های تولید، زمینه را برای پاسخگویی به نیازهای متنوع بازار و مشتریان فراهم خواهد کرد. به گفته فتح‌الله بر این اساس تولیدکنندگان محصولات و ارائه‌دهندگان خدمات کشور،‌ باید محصولات خود را اولا در مقیاس بالا تولیدکنند و ثانیا فرآورده‌های متنوعی را به وجود آورند.

وی یکی از مشکلات عمده بر سر راه صادراتی کردن تولیدات کشور را،‌ مقیاس و ظرفیت ناکافی تولید دانست و تصریح کرد: با توجه بیش از پیش به این دو اصل راهبردی، زمینه مناسب برای پاسخگویی به نیازهای بازارهای هدف صادراتی فراهم‌خواهد شد.

فتح‌الله گفت: در عین حال باید توجه کرد افزایش ظرفیت تولید یا اقتصاد و مقیاس، باید با توسعه و بهبود کیفیت در ابعاد مختلف نیز همراه باشد، به‌نحوی‌که منتهی به مزیت‌های رقابتی پایدار در بازارهای داخلی و خارجی شود.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در مورد مزایای فراوانی تولید گفت: فراوانی ارزش خلق می‌کند و علاوه بر اینکه سیستم‌های بسته را باز می‌کند،‌ بهره‌وری را ارتقا داده و فرصت‌های زیادی را برای کسب‌‌و‌کار به‌وجود می‌آورد.

فتح‌الله همچنین در مورد اقتصاد تنوع یا «متنوع‌سازی تولید» گفت: در شرایط امروزی که در آن پاسخگویی به نیاز مشتریان و بازارها در کانون توجه است؛‌ اصل «تنوع» شرط دیگری برای دوام و بقا در بازارهای رقابتی است.