تدوین طرح کنسرسیوم دریایی ضد تحریم

گروه بازرگانی-رییس هیات‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات بندری خلیج فارس از تدوین طرح تشکیل یک کنسرسیوم دریایی متشکل از بخش خصوصی برای مقابله با آثار و تبعات تحریم‌ها و ارائه آن به سازمان بنادر و دریانوردی، ریاست‌جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی خبر داد. مسعود پل مه در گفت‌وگو با «مانا» در خصوص تحریم بخش دریایی و بندری ایران اظهار کرد: تحریم شرکت‌های دریایی و بندری ایران فرصت مغتنمی است تا با یک جدال تجاری، بازار را از دست رقیبان خارج کنیم.

وی با بیان اینکه انجمن کشتیرانی و خدمات بندری خلیج فارس تحریم‌های اخیر را محکوم می‌کند، افزود: تشکل‌های مردم نهاد دریایی در مواجهه با تحریم‌های اخیر واکنش موثری از خود نشان ندادند.

پل مه حمایت‌های دولت از تشکیل کنسرسیوم دریایی مقابله با تحریم را موثر دانست و گفت: این کنسرسیوم باید فعالیت خود را به شکل مستقل و بدون هیچ گونه وابستگی به دولت انجام دهد به طوری که برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای کارها به طور کامل در اختیار بخش خصوصی باشد.

وی بابیان اینکه این کنسرسیوم می‌تواند راهکارهای مقابله با آثار تحریم‌ها را بررسی کند و به مقامات ذی‌ربط ارائه دهد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال این کنسرسیوم می‌تواند با بیمه‌های «کلوپ پی‌اند‌آی» در دنیا که از این تحریم‌ها تبعیت نمی‌کنند، وارد مذاکره شود و پوشش‌های بیمه‌ای در خارج از کشور را به دست بیاورد.

رییس هیات‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات بندری خلیج فارس در ادامه یکی از راهکارهای مقابله با تحریم را ثبت شناور در کشورهای دیگر عنوان کرد و اظهار کرد: در صورتی که دولت اجازه دهد شناورهای ایرانی با مالکیت بخش خصوصی با دو پرچم و در دو کشور به ثبت برسد امکان تردد در بسیاری از بنادر جهان فراهم خواهد شد.

پل مه همچنین تاسیس شرکت‌های کشتیرانی در کشورهای ثالث را از جمله راهکارهای مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد.

پل مه با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که از ورود کشتی‌ها به ایران جلوگیری کرده‌اند بدون شک برای همیشه پرونده تجاری خود را با ایران بسته‌اند، افزود: با استفاده از این فرصت به وجود آمده می‌توان با تاسیس خطوط کشتیرانی که قابلیت رقابت داشته باشند به مقابله با تحریم‌ها رفت.

یاد آور می‌شود که تازه‌ترین گزارش دفتر برنامه ‌ریزی راهبردی و امور بین‌الملل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد که مسیر کشتیرانی آسیا به اروپا از رونق افتاده است به طوری که طی تیرماه امسال درآمد متوسط روزانه برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو در مسیر آسیا به اروپا با ۵/۱۳ درصد کاهش از ۹,۲۵۰ دلار به ۸,۰۰۰ دلار و در مسیر بر عکس با ۲۳/۱ درصد کاهش از ۲۰,۲۵۰ به ۲۰,۰۰۰ دلار رسید.

آن گونه که این مرکز در گزارش ماهانه خود اعلام کرده، اعتماد بازار به آینده در سطح پایینی قرار دارد، هر چند که راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های زغال‌سنگی در ژاپن می‌تواند نتایج خوبی را برای ماه‌های آتی به همراه داشته باشد.

حجم تجارت کانتینری در مسیر آسیا - اروپا نیز در مقایسه با خردادماه ۱۹ درصد رشد منفی را پشت سر نهاده است.