طرح احیای روابط تجاری با مصر

نمایی از اهرام ثلاثه مصر

گروه بازرگانی - در پی بهار عربی و تغییر نظام سیاسی مصر، برای نخستین بار پس از حدود سی سال هیاتی متشکل از ۱۷ بازرگان و مدیر اقتصادی بخش خصوصی مصری پا به اتاق تهران گذاشتند و چشم‌انداز مراودات و مبادلات تجاری با ایران را ترسیم کردند. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، معاون امور بین‌الملل و قائم مقام دبیرکل اتاق تهران با استقبال از هیات مصری و برقراری مجدد روابط دو کشور گفت: «بخش خصوصی ایران بیش از پیش مشتاق برقراری و توسعه روابط تجاری با کشور کهن و پراستعداد مصر است که با توجه به توانمندی‌های دو کشور می‌توان آینده روشنی برای روابط اقتصادی دو کشور رقم زد».

بنا به اظهارات علی‌اکبر جوان جاویدان، سطح فعلی مراودات اقتصادی بین ایران و مصر درخور این دو کشور بزرگ نیست. در حال حاضر صادرات ایران به مصر کمتر از ۱۴۰ میلیون دلار و واردات ما از کشور مصر نیز نزدیک به ۸۰ میلیون دلار است.

معاون امور بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو کشور مثل صنایع نفت و پتروشیمی ایران، خودروسازی، صنایع غذایی و کشاورزی، فرش و صنایع دستی... زمینه‌های گسترش مبادلات را فراهم خواند و گفت: «در نتیجه انقلاب مصر و رفع سوءتفاهمات بین دو کشور باید هر چه سریع تر دست به حل مشکلات و موانع بر سر راه مراودات اقتصادی زد. باید مشکلاتی چون مبادلات بانکی بین دو کشور و انتقال پول، قوانین گمرکی، حمل‌و‌نقل، صدور ویزا و ... را به سرعت حل کنیم تا در جلسه بعدی که در تهران یا قاهره رو به روی هم می‌نشینیم وارد فاز عملیاتی کار شویم». جاویدان همچنین در مورد اتاق بازرگانی تهران، فعالیت‌ها و اعضای آن برای هیات مصری توضیحاتی ارائه کرد.

رییس شورای بازرگانی ایران و مصر نیز که در این دیدار حاضر بود از روند شکل‌گیری تعاملات دو کشور و لزوم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بازرگانان ایرانی و مصری از فرصت‌های اقتصادی دو کشور سخن گفت.

حسین صباح زنگنه گفت: امیدواریم که در شورای بازرگانی ایران و مصر بتوانیم شناخت بیشتر و کامل‌تری از اقتصاد ایران و مصر به بازرگانان و تجار دو کشور بدهیم. این سفر اولین سفر یک هیات تجاری مصری به ایران است و امید داریم تا با فراهم کردن زمینه‌ها و زیرساخت‌ها رفت و آمد هیات‌های تجاری و اقتصادی افزایش یابد.

ریس شورای بانوان بازرگان اتاق تهران دیگر فعال اقتصادی حاضر در این نشست مشترک بود که با اشاره به پیشینه کهن ایران و مصر، قرابت فرهنگی مردم دو کشور را نقطه‌ای قابل اتکا برای توسعه روابط دو جانبه خواند.

سیده فاطمه مقیمی صنعت گردشگری را یکی از منابع ارزآور برای هر دو کشور خواند و فرصت پیش آمده را برای گسترش مراودات تجاری مغتنم شمرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و فعال حوزه حمل‌و‌نقل افزود: بین ایران و مصر راه زمینی مستقیم وجود ندارد، اما ما از طریق خلیج فارس خط کشتیرانی به مصر داریم که در حال حاضر کم رونق است و امیدواریم با تغییر و تحولاتی که در مصر به وجود آمده بتوانیم این خط را پررونق و پر رفت و آمد کنیم.

مقیمی همچنین آمادگی صنعت حمل‌و‌نقل برای جابه جایی کالا و مسافر و بیمه کامل کشتی و محموله را برای رفت و آمد بین ایران و مصر اعلام کرد.

همچنین فعالان اقتصادی مصری در بخش‌هایی چون گردشگری، دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی، مواد غذایی، صادرات میوه و محصولات کشاورزی، پوشاک، سرمایه‌گذاری و بازرگانی، از لزوم افزایش روابط اقتصادی و تسهیل مراودات تجاری سخن گفتند.

بازرگانان مصری حاضر در این هیات که همگی از فعالان بخش خصوصی بودند اعلام کردند که در بازگشت به مصر از دولت حاکم مصر خواهند خواست تا مشکلات اعطای روادید بین کشور ایران و مصر را هر چه سریع تر رفع کند تا علاوه بر هیات‌های تجاری، صنعت گردشگری بین دو کشور نیز توسعه یابد.

چند سرمایه‌گذار حوزه گردشگری مصر نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران و راه‌اندازی تورهای گردشگری بین دو کشور ایران و مصر اعلام آمادگی کردند.

اقتصاد مصر به روایت WTO

گروه بازرگانی - مصر از سال ۱۹۹۵ به عضویت سازمان تجارت جهانی در آمده است. بر اساس گزارش این سازمان برخی شاخص‌های اقتصادی مصر در سال ۲۰۱۰ از این قرار بوده است:

جمعیت: ۸۲ میلیون نفر

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی: ۳/۵ درصد (رتبه ۴۸ در میان کشورهای جهان)

درآمد سرانه: ۶۲۰۰ دلار (رتبه ۱۳۷ در میان کشورهای جهان)

سهم بخش‌های مختلف اقتصاد در تولید ناخالص داخلی؛

کشاورزی: ۵/۱۳ درصد

صنعت: ۹/۳۷ درصد

خدمات: ۶/۴۸ درصد

نیروی کار: ۱/۲۶ میلیون نفر

نرخ بیکاری: ۷/۹ درصد

جمعیت زیر خط فقر: ۲۰ درصد

نرخ تورم(قیمت‌های مصرف‌کننده): ۸/۱۲ درصد

میزان تولید نفت خام: روزانه ۶۸۰ هزار و ۵۰۰ بشکه (رتبه ۲۹ در جهان)

میزان استخراج گاز طبیعی: روزانه ۷/۶۲ میلیارد متر مکعب (رتبه ۱۴ در جهان)

محصولات اصلی کشاورزی: پنبه، برنج، گندم، میوه، گوشت بز و گوسفند و...

محصولات اصلی صنعتی: نساجی و پوشاک، فرآورده‌های غذایی، مواد شیمیایی، سیمان و...

نرخ رشد صنعتی: ۵/۵ درصد

ارزش صادرات کالا: ۲۵/۳۴ میلیارد دلار (رتبه ۶۴ در جهان)؛ شامل نفت خام، پنبه، نساجی، فلزات، مواد شیمیایی و...

ارزش صادرات خدمات: ۲۲ میلیارد دلار.

۵ شریک اصلی صادراتی: آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، هند و عربستان سعودی.

ارزش واردات کالا: ۴۶ میلیارد و ۵۲ میلیون دلار (رتبه ۴۹ در جهان)؛ شامل: تجهیزات صنعتی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، چوب، سوخت و...

ارزش واردات خدمات: ۷/۱۳ میلیارد دلار.

۵ شریک اصلی وارداتی: آمریکا، چین، آلمان، ایتالیا و ترکیه.

بدهی خارجی: ۳۰ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار

(رتبه ۶۵ در جهان)