400میلیارد تومان بدهی به صادرکنندگان

گروه بازرگانی- معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه و تجارت بار دیگر با یادآوری بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت به صادرکنندگان اظهار امیدواری کرد که این رقم تامین اعتبار شود. صافدل همچنین با بیان اینکه طی سه ماهه نخست سال‌جاری ۸۸ درصد صادرات به حوزه‌های آسیایی، ۱۱ درصد اروپایی، یک درصد آفریقا و نیم درصد به حوزه آمریکا صورت گرفته، سهم اقیانوسیه از کل صادرات کشور را کمتر از یک درصد ارزیابی کرد. او با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی امسال ایران حدود چهار هزار و ۷۵۰ رقم کالا به ۱۳۳ کشور صادر کرده است، از رشد میزان صادرات خبر داد و گفت: به طور مثال در ۶ ماه گذشته ۹۱۲ میلیون دلار صادرات سیب که از محصولات صادراتی مهم ایران به شمار می‌رود، به کشورهای دیگر داشته‌ایم. حال آنکه میزان واردات سیب در همین مدت تنها ۳۷ میلیون دلار بوده است. معاون وزیر بازرگانی گفت: در سال ۷۸ تا ۸۳ سهم صادرات از تجارت ۱۸ درصد و سهم واردات ۸۲ درصد بوده است، اما از سال ۸۴ تا سال ۹۰ سهم صادرات از تجارت ۳۰ درصد و سهم واردات به ۷۰ درصد رسیده است.او با این توضیحات گفت: در حال حاضر نسبت واردات به صادرات در کشور ۲ به یک است، حال آنکه این نسبت در ۶ سال پیش ۳ به یک بوده است.رییس سازمان توسعه تجارت که در نشست بررسی ادغام وزراتخانه‌های بازرگانی و صنایع به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌گفت، ادغام را موجب دمیدن روح تازه‌ای در تولید و تجارت کشور برشمرد و گفت: به این ترتیب تولید صادرات‌گرا می‌شود. صافدل همچنین در پاسخ به «دنیای اقتصاد» که دلایل سخت‌گیری‌های اخیر عراق را در قبول محموله‌های صادراتی از ایران جویا شد عراق را از بازارهای مطمئن ایران برشمرد و با تایید وضع قوانین وارداتی سختگیرانه در این کشور گفت: اما با این حال دولت ایران در تلاش است تا با غلبه بر این سخت‌گیری‌ها، به صادرات کالا به این کشور ادامه دهد.

میوه وارداتی همچنان در بازار!

ازسوی دیگر با وجود اعلام ممنوعیت ثبت سفارش واردات میوه در فصل برداشت، میوه‌های لوکس، سیب‌های سبز شیلی و هلوهای ترکیه‌ای در خرده‌فروشی‌های تهران خودنمایی می‌کنند.

انواع میوه‌ها مانند سیب، هلو و پرتقال از کشور شیلی و ترکیه به کشور وارد شده و در تمامی خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند در حالی که هنوز منبع مجوز و ثبت سفارش این میوه‌ها مشخص نیست و وزارت جهاد کشاورزی هرگونه ارائه مجوز برای واردات میوه را تکذیب می‌کند و وزارت بازرگانی هم ثبت سفارش‌های موجود در این وزارتخانه را براساس مجوزهای جهاد کشاورزی می‌داند.

واردات میوه از سوی ۶۰ نفر

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌‌و‌گو با «مهر» درباره این موضوع که شما اعلام کردید که بازار میوه‌های وارداتی کساد شده است، اما هنوز هم در خرده‌فروشی‌ها میوه‌های خارجی وجود دارند، گفت: واردات میوه در گذشته برعهده ۴ نفر بود اما الان ۶۰ نفر در این امر دخالت دارند که بخشی از آنها را دلالان در میدان میوه و تره بار تشکیل می‌دهند.حسین مهاجران افزود: این افراد همگی دارای کارت بازرگانی بوده و در چند سال اخیر به بازار میوه وارد شده اند؛ بنابراین نه تنها شناختی از بازار ندارند و غیر‌بومی به شمار می‌روند، بلکه فقط به دنبال واردات و کسب درآمد هستند.

به گفته مهاجران هر کیلوگرم هلو ترکیه‌ای بین ۴۵۰۰ تا ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و عرضه سیب سبز شیلی هم از ۴۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم شروع و اکنون به ۲۲۰۰ تومان کاهش یافته است.

انتقاد یک عضو اتاق تهران به تغییرات تعرفه‌ای

یادآور می‌شود که مجتبی خسروتاج، رییس اسبق سازمان توسعه تجارت و عضو فعلی هیات نمایندگان اتاق تهران در نشست کمیسیون تولید و تجارت این اتاق با بیان اینکه با تصمیم دولت تعیین عوارض گمرکی به برخی وزرای اقتصادی کابینه واگذار شده و وزرا می‌توانند در طول سال بارها دست به تغییر عوارض گمرکی بزنند، از این رویه انتقاد کرد و گفت: سابق بر این تعرفه و عوارض گمرکی سال آینده در روز پایانی اسفند ماه تعیین می‌شد و با ابلاغ به گمرکات سراسر کشور ملزم به رعایت آن بودند، اما در طول چند سال اخیر شاهد آن هستیم که بارها در طول سال برخی وزرای کابینه دست به تغییر عوارض گمرکی کالاها می‌زنند که این اقدام ضرر و زیان‌های متعددی را برای فعالان اقتصادی در پی داشته است.

وی به تغییر تعرفه برخی کالاها و عوارض گمرکی که در طول یک ماه اخیر از سوی وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفته اشاره کرد که با تصمیم این وزیر سود عوارض گمرکی برخی کالاهای کشاورزی بالا رفته است. خسروتاج چنین رویه‌ای را در طول ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه دانست.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین خبر داد که به تازگی دولت برای صادرات موقت سپرده‌گذاری می‌گیرد. خسروتاج این اقدام را نیز بی‌سابقه عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون، صادرات غیرنفتی از سپرده‌گذاری معاف است و با این حال کاملا بی‌معنی است که برای صادرات موقت سپرده‌گذاری می‌گیرند.