روزهای شیرین در انتظار شکر

گروه بازرگانی - مدیران وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی امیدوارند که امسال با افزایش تولید، قیمت شکر کاهش یابد. این درحالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، شاخص قیمت مواد غذایی در جهان حتی تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. روز گذشته مجتبی کاروان، عضو انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با اشاره به تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی شکر در سال جاری از کاهش ۱۷۰ تومانی قیمت شکر در سطح کشور خبر داد و گفت: به این ترتیب قیمت عمده‌فروشی شکر در هفته‌های آینده از ۱۳۷۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان کاهش خواهد یافت. این تلاش برای کاهش قیمت شکر در حالی است که طی ماه‌های گذشته به دلیل افزایش قیمت جهانی، کاهش ذخایر داخلی و در نتیجه افزایش تقاضا قیمت شکر در کشور طی چند مرحله افزایش یافت. سال گذشته تولید کارخانه‌های شکر کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن افزایش یافت و امسال این رقم از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد گذشت؛ این درحالی است که نیاز داخلی به این کالا سالانه بالغ بر ۲/۲ میلیون تن است که بر این اساس، مابه‌التفاوت این رقم باید از طریق واردات تامین شود. به همین دلیل به تازگی دولت با کاهش تعرفه واردات شکر از ۲۰ درصد به ۴ درصد بستر را برای افزایش واردات و در نتیجه شکسته شدن قیمت‌های داخلی آماده کرده است.

البته با وجودی که کاهش تعرفه واردات راهکاری برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان به شمار می‌آید، اما برخی بر این باورند که شاید این کاهش تعرفه پس از مدتی منجر به افزایش بی‌رویه واردات شکر، اشباع بازار و در نتیجه آسیب به تولیدکنندگان داخلی شود؛ اگر چه بر اساس تصمیم اخیر دولت کاهش تعرفه تا مهرماه ادامه دارد و از آن پس برای افزایش دوباره تعرفه به ۲۰ درصد، تصمیم‌گیری خواهد شد.

محمود دودانگه، معاون برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی در پاسخ به این نگرانی به «دنیای اقتصاد» گفت: اگر چه تصمیم دولت این است که تا مهرماه تعرفه واردات شکر با کاهش ۱۶ درصدی در نظر گرفته شود، اما وزارت بازرگانی با رصد روزانه بازار، از ورود بیش از اندازه شکر به کشور جلوگیری می‌کند.وی گفت: بر این اساس به محض مشاهده وضعیت اشباع در بازار، تعرفه واردات شکر را دوباره افزایش خواهیم داد. به گفته دودانگه این افزایش دوباره تعرفه حتی ممکن است قبل از مهرماه نیز انجام شود.

البته به گفته کاروان، عضو انجمن کارخانجات قند و شکر تا پایان شهریورماه امسال، مجموع میزان موجودی و واردات شکر به یک میلیون تن خواهد رسید؛ این در حالی است که نیاز کشور در دو ماه آینده بر اساس آنچه که وزارت بازرگانی عنوان می‌کند، ۴۰۰ هزار تن خواهد بود؛ بنابراین کشور با ۶۰۰ هزار تن رقم مازاد بر مصرف مواجه می‌شود.

همزمان با تلاش ایران برای دستیابی به راهکارهایی برای کاهش قیمت شکر در کشور، از بازار جهانی نیز خبرهای خوشی شنیده می‌شود.این کالای واسطه‌ای که طی دوماه گذشته میلادی با جهش قیمت مواجه شده بود، افزایش شدید بهای سایر مواد غذایی را به دنبال آورد. عمده دلیل این افزایش قیمت‌ها کاهش میزان جهانی تولید عنوان شده است، اما با این حال سازمان خواربار جهانی پیش‌بینی کرده که در ماه‌های باقیمانده از سال ۲۰۱۱، میزان تولید شکر در جهان افزایش یابد و به این ترتیب قیمت‌ها دوباره شکسته شود.

این سازمان برای سال ۲۰۱۱، میزان تولید شکر در سراسر جهان را بیش از ۱۶۸ میلیون تن برآورد کرده است که این میزان نسبت به سال گذشته ۸ میلیون تن افزایش نشان می‌دهد. البته به همین نسبت میزان مصرف جهانی نیز به ۱۶۲ میلیون تن؛ یعنی ۷/۲ میلیون تن بیشتر از سال گذشته خواهد رسید.