درخواست رسمی‌از رییس‌جمهور برای تغییرکاربری اراضی چای

گروه بازرگانی- «تاخیر در پرداخت مطالبه ۲۰ میلیارد تومانی» و «اصرار چایکاران بر حمایت دولت از تغییرکاربری زمین‌های چای» دو موضوعی است که بار دیگر چالش‌های صنعت چای را علنی کرده است.

اتحادیه شرکت‌های تعاونی چایکاران کشور در نامه‌ای به رییس‌جمهور بر پیشنهاد چند سال گذشته خود برای تغییر کاربری زمین‌های مورد استفاده برای کشت چای تاکید کرده و در عین حال از دولت خواسته است تا از چایکاران و صنعت چای حمایت کند. در این نامه که در جریان سفر استانی هیات دولت به گیلان، تقدیم رییس جمهور شده است، چایکاران گیلانی بار دیگر با اشاره به مشکلات این گروه از کشاورزان بر درخواست خود برای تغییر کاربری زمین‌های خود تاکید کرده‌اند.

این درخواست در حالی به صورت رسمی‌از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی چایکاران مطرح می‌شود که علاوه بر نظر مخالف دولت بر اساس قانون حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغی که در سال ۷۴ در مجلس مصوب و اصلاحیه آن نیز در سال ۸۵ انجام شد، چایکاران مجاز به بایر نگه داشتن یا تغییر کاربری زمین در اختیار خود نیستند و هر گونه تغییر کاربری در این زمینه باید به صورت قانونی و با تایید کمیسیون‌های جهادکشاورزی انجام شود.

اما به گفته فعالان صنعت چای کشور به دلیل واردات بی‌رویه چای مرغوب و غیرمرغوب خارجی و نبود حمایت‌های کافی دولتی از تولیدات داخلی، چایکاران با وجود کشت محصول، در فروش و کسب درآمد از موفقیت چندانی برخوردار نیستند.

در نامه اتحادیه شرکت‌های تعاونی چایکاران به رییس جمهور آمده است: « از آنجا که قیمت زمین‌های کشاورزی به‌خصوص چایکاری مناطق شمالی به لحاظ ریالی ارزش میلیاردی دارد به تبع روا نیست که چایکار شب سر گرسنه بر بالین گذاشته و نزد خانواده خود شرمنده باشد، بنابراین انتظار داریم با عنایت به چالش‌های پیش روی این قشر محروم، موافقت خود را مبنی بر تغییر کاربری زمین‌های کشت چای اعلام و رأی به تغییر کاربری این زمین‌ها مطابق نظر همه چایکاران مناطق چای خیز بدهید.»

چایکاران همچنین در این نامه اطمینان داده‌اند که با صدور رای رییس‌جمهور مبنی بر امکان تغییر کاربری زمین‌های چایکاری مشکل چای و چایکاری برای همیشه حل و نگرانی‌ها خاتمه یابد. تلاش فعالان بخش کشت صنعت چای برای جلب نظر مثبت ریاست جمهوری نسبت به تغییر کاربری زمین‌های چای و گلایه ضمنی این گروه از کشاورزان از مشکلات موجود در صنعت چای در حالی مطرح شده است که به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های چایکاران کشور، چایکاران ۲۰ میلیارد تومان مطالبه دارند که هنوز موفق به وصول آن نشده اند.

احمد میربلوکی، همچنین از موافقت ۹۵ درصد از چایکاران با تغییر کاربری زمین‌های چای خبر داد و گفت: در حالی هکتارها زمین چای‌خیز به حال خود رها شده است که سالانه بیش از ۸۰ تن چای مصرفی کشور از طریق چایکاران کشورهای تازه ظهور کرده ، تأمین می‌شود. وی در واکنش به خبر قرار گرفتن ایران در جایگاه سومی بازار صادرات چای سریلانکا، به «فارس» گفت: میزان تولید سالانه چای کشور در شرایط مطلوب ۴۰ هزار تن و میزان مصرف سالانه چای در کشور ۱۲۰ هزار تن است. وی با انتقاد شدید از سیاست‌های دولت، ادامه داد: شرایط فعلی چایکاران به هیچ وجه توجیه اقتصادی و شرعی ندارد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های چایکاران کشور نبود حمایت حقیقی دولت از کشاورزان به ویژه چایکاران مناطق چای‌خیز شمال را موجب تخریب بسیاری از زمین‌های چای‌خیز کشور دانست و تصریح کرد: در شرایطی چایکار مکلف به ادامه فعالیت کشاورزی است که در بازار‌های داخلی و خارجی هیچ سهمی ندارد.

به گفته وی با توجه به اینکه چایکاران از بسته حمایتی تولید هیچ سهمی ندارند لزومی برای ادامه فعالیت نیست، دولت در حالی با تغییر کاربری زمین‌های چایکاری مخالفت می‌کند که هیچ تمهید حمایتی در حمایت از چایکاران نداشته و ندارد. آن طور که میربلوکی می‌گوید: از زمانی سیاست آزادسازی چای اجرایی شده است، تمامی چایکاران در بلاتکلیفی به سر برده و اختیار فعالیت‌های خود را از دست داده‌اند یا به عبارتی این دیگران هستند که برای سرنوشت و موقعیت شغلی و اجتماعی آنها تصمیم می‌گیرند.

با این نامه‌ها به نظر می‌رسد که صنعت چای کشور در آستانه فصلی نو قرار گرفته است. حدود ۱۵۰ سال پیش و در روزگار مظفرالدین شاه، کاشف‌السلطنه که سفیر ایران در هندوستان بود در نقش یک بازرگان، بوته چای را از آن کشور به ایران آورد و نهال این صنعت را در سرزمین مادری‌اش کاشت. از آن پس ایران به یکی از قطب‌های تولید و تجارت چای تبدیل شد با این حال در چند سال اخیر صنعت چای ایران دوره تلخی را پشت سر گذاشته که به گواه دست‌اندرکاران آن، در تاریخ نه چندان دور و دراز این صنعت بی‌سابقه ‌است.