photo_2024-03-03_14-01-14 copy

همایش معرفی فرصت‌های ورود به بازار سوریه، با حضور شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران، عبدالامیر ربیهاوی؛ مدیرکل دفتر غرب آسیا و تعدادی از فعالان اقتصادی دو کشور در سازمان توسعه‌تجارت برگزار شد. ایران و سوریه در دهه‌های گذشته همواره روابط سیاسی و امنیتی بسیار نزدیکی داشته‌اند؛ اما به‌طور کلی روابط اقتصادی همواره بسیار پایین‌تر از سطح موردانتظار بوده‌است. بر اساس آمارهای گمرک، در 8‌ماهه نخست امسال، ایران مجموعا 95‌میلیون دلار به سوریه کالا صادر کرده و از این کشور 19‌میلیون دلار واردات داشته و این در حالی است که بر اساس اظهارات سفیر سوریه در ایران، دولت این کشور پذیرای حضور پررنگ‌تر فعالان اقتصادی ایرانی است و مقامات دو کشور بارها در مورد توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

در این نشست فعالان بخــش‌ خصوصی ایران، بزرگ‌ترین موانع در مسیر همکاری دو کشور را امنیت پایین بخش‌هایی از سوریه و مسدود‌بودن مرزهای زمینی دانسته و اظهار امیدواری کردند که مسوولان سوری تدابیر لازم برای برطرف‌کردن این مشکلات را درنظر داشته باشند. البته پیشرفت‌هایی همچون ایجاد بانک مشترک، حذف تعرفه 85 قلم کالا و بر‌‌گزاری نمایشگاه‌های مشترک در دو کشور نیز مشاهده می‌شود، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

سیاست برد-برد در تجارت با سوریه

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت، اولین سخنران این مراسم بود. عبدالامیر ربیهاوی در ابتدا به تاریخچه روابط دو کشور پرداخت و در ادامه راهکارهای بهبود روابط اقتصادی را مورد‌توجه قرارداد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت، ربیهاوی، با اشاره به منافع مشترک سیاسی و اقتصادی دو کشور، گفت: سوریه از کشورهای همسو با ایران است، از این‌رو تلاش داریم که مرحله جدیدی از تجارت با سوریه را آغاز کنیم.

او با اشاره به محدودیت‌ها در توسعه روابط اقتصادی با سوریه، افزود: سال‌گذشته رئیس‌جمهور در صدر یک هیات بلندپایه اقتصادی به سوریه سفر کرد و همچنین نخست‌وزیر سوریه نیز در پاسخ به این سفر به تهران آمد. از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی دو طرف تلاش برای توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، رفع موانع نقل و انتقالات مالی، گمرکی و... بود. ربیهاوی با ابراز امیدواری از نتایج بر‌‌گزاری همایش معرفی فرصت‌های ورود به بازار سوریه، گفت: دولت در پی آن است که تجارت با سوریه را گسترش دهد.

سازمان توسعه‌تجارت به‌عنوان متولی تجارت خارجی تلاش دارد با هماهنگی کمیسیون هماهنگی‌‌‌‌های اقتصادی دو کشور و وزارت‌خارجه برنامه توسعه روابط اقتصادی با کشور سوریه را در دستور کار قرار دهد. بر‌‌گزاری پاویون ایران در نمایشگاه‌های کشور سوریه اولین اقدام در این راستا محسوب می‌شود؛ زیرا از این طریق امکان ورود فعالان اقتصادی به بازار این کشور فراهم می‌شود.

او با اشاره به تجارت 6‌میلیارد دلاری سوریه، افزود: کشور سوریه یک‌‌میلیارد دلار صادرات و ۵‌میلیارد دلار واردات دارد. ظرفیت بازار این کشور بالاست و بازرگانان ایرانی آماده حضور در آن هستند، بنابراین تلاش داریم که با برنامه‌‌‌‌ریزی دقیق، یک سیاست برد- برد برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور تدوین کنیم.

سوریه آماده همکاری اقتصادی

در ادامه همایش شفیق دیوب سفیر سوریه بر روابط سیاسی مستحکم ایران و سوریه تاکید کرد و گفت: رابطه دو کشور تاریخی، راهبردی و در خدمت امنیت منطقه است. از عمر این رابطه بیش از ۴ دهه‌ می‌گذرد و با وجود طی‌کردن فرازونشیب‌‌‌‌های زیاد، این دو کشور به توسعه روابط خود ادامه خواهند داد. او افزود: لازم است همکاری دو کشور در همه حوزه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی توسعه پیدا کند زیرا در حال‌حاضر مقامات دو کشور از سطح روابط اقتصادی رضایت ندارند. سفیر سوریه در ایران به اجرای بخش قابل‌توجهی از توافق‌نامه‌های دو کشور اشاره کرد و گفت: دولت سوریه با هدف توسعه زیرساخت‌ها، برخی اولویت‌های اقتصادی را درنظر گرفته‌است. تاکید دولت سوریه بر پروژه‌هایی خواهد بود که با هدف بهبود وضعیت اقتصادی مردم طراحی شده‌است. در حال‌حاضر مهم‌ترین پروژه‌های سوریه عبارتند از: توسعه و بازسازی کارخانه‌‌‌‌های آسیب‌دیده، بازسازی نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر، ایجاد خطوط تولید داروهای حساس و احداث شهرک‌های مسکونی.

دیوب با اشاره به اینکه پروژه‌های سوریه از طریق وزارت‌خارجه ابلاغ خواهد شد، گفت: در قانون سوریه تمهیدات گمرکی قابل‌توجهی لحاظ شده که این تصمیمات محدود به تجار سوری نیست و تجار غیر‌سوری نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند؛ دروازه‌‌‌‌های سوریه برای ورود سرمایه‌گذاران به این کشور باز است. دیوب کالای ایرانی را باکیفیت معرفی کرد و افزود: کالای ایرانی قیمت مناسبی دارد و تلاش داریم کالاهای دو کشور به مصرف‌کنندگان معرفی شود. او با اشاره به تلاش برای تاسیس بانک مشترک، گفت: بسیاری از تعرفه‌های گمرکی حذف شده‌اند؛ از همین‌رو از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم در مناقصه‌‌‌‌های سوریه مشارکت کنند. همچنین تلاش داریم در حمص سوریه منطقه ویژه آزاد ایجاد کنیم، این اقدام گامی در جهت بهبود اقتصاد کشور است. دیوب با اشاره به اهمیت شرکت در نمایشگاه‌های دو کشور، افزود: نمایشگاه‌ها مهم‌ترین زمینه برای معرفی کالاهای دو کشور هستند، از همین‌رو دایره فعالیت اقتصادی باید گسترده‌‌‌‌تر شود و بخش‌خصوصی نیز باید در راستای توسعه روابط اقتصادی همکاری کنند. او در پایان با تاکید بر افزایش امنیت در سوریه، گفت: بخش‌اعظم سرزمین سوریه تحت‌کنترل دولت است، سوریه امنیت پایداری را در منطقه وسیعی برقرار کرده و زندگی به حالت عادی بازگشته است، در نتیجه تجار و بازرگانان می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را توسعه بدهند.

اهمیت تاسیس بانک مشترک

 علی‌اصغر زبردست، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه، سخنران دیگر این همایش بود. زبردست، با اشاره به اقدامات مثبت دولت در جهت تسهیل روابط اقتصادی بین ایران و سوریه، گفت: توافق‌های بین دو کشور از سوی دولت‌ها انجام می‌شود اما بخش‌خصوصی آنها را اجرا می‌کند.

 در همین راستا اتاق مشترک ایران و سوریه جلسات زیادی در سال‌های اخیر برگزار کرده و امیدواریم توافق‌های انجام‌شده به مرحله اجرا نزدیک شوند. او با برشمردن برخی مشکلات پیش‌روی تجارت دو کشور، افزود: بخش‌اعظم مشکلات در نقل و انتقالات مالی است.

در همین راستا بانک‌مرکزی ایران با تاسیس بانک مشترک موافقت و مجوز تاسیس را صادر کرده است و امیدواریم بانک سوریه در این زمینه همکاری لازم را داشته‌باشد. زبردست با بیان اینکه هزینه حمل‌ونقل کالا به سوریه یکی از مشکلات جدی بازرگانان ایرانی محسوب می‌شود، گفت: بازگشایی مرز زمینی اهمیت زیادی دارد و امیدواریم تدابیر لازم در این حوزه در دستور کار قرار گیرد. نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در پایان گفت: حجم واردات سوریه حدود 5‌میلیارد دلار است؛ این در حالی است که حجم تجارت ایران با این کشور حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰‌میلیون دلار است و به‌نظر می‌رسد برای توسعه روابط اقتصادی باید از توان بخش‌خصوصی نیز بهره بگیریم.

نباید فرصت‌ها را از دست داد

در ادامه رئیس میز سوریه وزارت امور‌خارجه، نظرات خود را ارائه کرد. شاه حسینی در رابطه با سطح پایین روابط اقتصادی دو کشور گفت: روابط ایران و سوریه راهبردی است و در بعد نظامی و سیاسی در اوج قرار دارد، اما مسوولان ایرانی و سوری از پایین‌بودن سطح روابط اقتصادی گلایه می‌کنند.

سوال مهم این است که چرا سطح روابط اقتصادی به سطح روابط راهبردی نمی‌رسد. شاه‌حسینی افزود: با وجود اینکه مرکز تجاری ایران در سوریه وجود دارد، اما اقدامی در این مرکز انجام نمی‌شود. باید در این مرکز جلسات متعددی بین مسوولان ایرانی و سوری برگزار شود. او در رابطه با موانع تجارت ایران و سوریه، گفت: روابط بانکی دو کشور رو به بهبود است و رفع مشکلات بخش حمل‌ونقل نیز در دست پیگیری قرار دارد تا با کمک عراق، حلقه وصل را برقرار کنیم. همچنین الحاقیه تجارت آزاد بین دو کشور امضاشده و فقط بحث مصوبات مجلس مانده‌است. در صورت اجرایی‌شدن تجارت آزاد دیگر مشکلی نخواهیم داشت. شاه‌حسینی در نهایت تاکید کرد: اگر در حال‌حاضر که رقبای سختی در سوریه نداریم به این کشور نرویم، در آینده توسعه روابط اقتصادی دو کشور سخت‌تر می‌شود. هم‌اکنون زمان سرمایه‌گذاری در سوریه و تجارت با این کشور است. طرف سوری به انجام برنامه‌‌‌‌ها و ایجاد شرکت‌های مشترک با ایران، تمایل زیادی دارد.