گروه بازرگانی- در تاریخ ۱۵/۲/۹۰ گزارشی در صفحه ۵ روزنامه دنیای‌اقتصاد با عنوان «معمای مرغ و تخم‌مرغ در ایران» روابط عمومی وزارت بازرگانی در پاسخ به آن گزارش متن جوابیه‌ای را به شرح زیر برای ما ارسال کرده است: ۱- بحرانی بودن شرایط مرغداری‌ها نه به خاطر قانون هدفمندی یارانه‌ها که همان‌طور که در متن گزارش آمده، موضوع بیماری‌های رایج و معدوم‌سازی ۳۰ درصد مرغ‌های کشور طی سال گذشته و به تبع آن محدود بودن تولید آنان باعث ایجاد مشکل برای برخی مرغداری‌ها گردیده است. از سوی دیگر، قانون هدفمندی یارانه‌ها با هدف بهینه‌سازی تولید و واقعی‌سازی ظرفیت‌ها و توانایی‌ها به رشد کمی و کیفی تولید در کشور طراحی و اجرا شده است. همان‌طور که شاهد هستیم برخی مرغداری‌ها با ابتکار و نوآوری با همان میزان انرژی و فقط استفاده بهینه از فضای مرغداری، تولید خود را دو یا سه برابر کرده‌اند.

۲- عدم تطابق تولید و مصرف و لزوم پاسخگویی به نیاز بازار در زمینه مرغ و تخم‌مرغ علتی است که کمیته تنظیم بازار را بر آن داشته است تا ضمن در نظر گرفتن التهابات بازار سطح عمومی قیمت‌ها را مطابق با شرایط اقتصادی مردم مورد توجه قرار داده، شرایط تامین کمبود مرغ و تخم‌مرغ را فراهم نماید.

۳- پیش از این هم به تولیدکنندگان مرغ توصیه شده که از تمام ظرفیت تولید خود بهره گیرند و با افزایش مقیاس تولید، نه‌تنها کاهش قیمت تمام شده داشته باشند، بلکه برای صادرات و با نگاه تولید صادراتی اقدام نمایند. زمینه‌سازی برای صادرات هرگونه کالا از جمله وظایف وزارت بازرگانی (سازمان توسعه تجارت ایران) است که این سازمان هم حسب وظایف قانونی خود آمادگی دارد تا زمینه‌های لازم جهت صادرات تخم‌مرغ و برای صادرکنندگان را فراهم نماید.

۴- وزارت بازرگانی با اعتقاد به حمایت از تولید داخل باور دارد که در صورت اصلاح نظام تولید و توجه به مقیاس، کیفیت و قیمت تمام شده تولیدات و در یک جمله «تولید پایدار صادراتی»، نه‌تنها تنظیم بازار داخلی به راحتی امکان‌پذیر است، بلکه می‌توان شاهد حضور کالاهای ایرانی در بازارهای هدف بود.