گروه بازرگانی - نماینده وزیر صنایع در اتاق بازرگانی اتاق تهران گفت: تا پایان خرداد ماه امسال هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت، اما جلسات سازمان حمایت برای بررسی مجدد قیمت‌ها آغاز شده است. ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به اینکه با شرایطی که سازمان حمایت برای ثبات قیمت‌ها اعلام کرده در حال حاضر تولید مقرون به صرفه نیست، اظهار داشت: دولت بررسی مجدد قیمت‌ها را به سازمان حمایت واگذار کرده تا انجمن‌ها و تشکل‌ها با جلسات کارشناسی میزان افزایش هزینه‌ها را اعلام کنند و تصمیم‌گیری نهایی در کارگروه تنظیم بازار اتخاذ شود. وی افزود: بنابر اعلام سازمان حمایت واحدهای تولیدی حق افزایش قیمت تا پایان خرداد را ندارند.

نماینده وزیر صنایع در اتاق بازرگانی تهران همچنین در خصوص تغییر تعرفه واردات کاغذ گفت: بررسی افزایش تعرفه واردات کاغذ در دستور کار دولت قرار دارد؛ چرا که سیاست اصلی دولت در این خصوص حمایت از تولیدات داخلی است.

تولید‌کنندگان برخی کالاها طی هفته‌های اخیر خواستار تجدید نظر در قیمت‌های تثبیتی از سوی وزارت بازرگانی شده‌اند که این وزارتخانه هر گونه افزایش قیمت را غیر قانونی و تخطی از قانون تلقی کرده است. اکنون این گمان می‌رود که انتقادات فعالان بخش خصوصی با واکنش مثبت دولت رو به رو شده که نماینده وزارت صنایع در اتاق بازرگانی از عبارت «عدم افزایش قیمت‌ها تا پایان خردادماه امسال» را به کار برده است.

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت انواع روغن نباتی نشانه‌ای به این واقعیت است که دولت با توجه به رشد جهانی قیمت برخی کالاها در نظام قیمت‌گذاری خود تجدید نظر می‌کند.

به گفته مانی جمشیدی، سخنگوی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در هشت ماه گذشته با وجود تثبیت قیمت محصولات داخلی، قیمت جهانی روغن خام بیش از۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد قیمت تمام شده روغن خوراکی را روغن خام تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: همچنین بیش از ۹۵ درصد نیاز صنایع داخلی به روغن خام از خارج از کشور تامین می‌شود، بنابراین افزایش۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت محصولات داخلی به دلیل رشد قیمت جهانی روغن خام به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید روغن خوراکی بوده که طبق تفاهم‌ صورت گرفته با کمیته‌ تعیین قیمت کارگروه تنظیم بازار صورت گرفته است.

جمشیدی تاکید کرده است که این افزایش قیمت‌ها ارتباطی به اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و تعدیل قیمت سوخت مصرفی برای صنایع داخلی ندارد.