گرجستان؛ مانع روسیه در پیوستن به WTO

گروه بازرگانی - روسیه به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد «بیرون از سازمان تجارت جهانی» شناخته می‌شود که ۱۷ سال پس از درخواست عضویت در این سازمان هنوز اجازه ورود به این مهم‌ترین نهاد تجارت جهانی را نیافته است. این کشور از سال گذشته با کاهش تعرفه‌های محصولات وارداتی از اتحادیه اروپا، نظر مثبت این اتحادیه را برای الحاق به WTO جلب کرد و پس از آن در خبرها آمد که سال ۲۰۱۱ پایان فرآیند چانه‌زنی بر سر الحاق این کشور به سازمان تجارت جهانی خواهد بود، اما اکنون با مخالفت گرجستان برای پیوستن به این سازمان رو‌به‌رو شده است. گرجستان در پی جنگ ۵ روزه دو کشور بر سر اوستیای جنوبی در ماه آگوست سال ۲۰۰۸ به عنوان یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی مانع حضور روسیه در این سازمان شده است. مذاکرات بین گرجستان و روسیه در مورد عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ آوریل در شهر برن برگزار شد، پیش از آن نیز در ماه مارس نشست‌های مشترک دو کشور به منظور حل و فصل چالش‌های موجود در ژنو برگزار شده بود که بنا به توافق طرفین جزئیات آن نشست منتشر نشد.

معاون وزیر خارجه گرجستان می‌گوید در برابر توافق برای عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی، گرجستان چند شرط دارد که شرط اصلی کنترل مرزها در سرزمین‌های اشغالی است.

مشاور وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است که واشنگتن از الحاق روسیه به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کند، ولی جمهوری گرجستان در مورد این مساله نگرانی مشروع دارد که دو طرف باید آن را حل کنند.

عضویت در سازمان تجارت جهانی مستلزم پذیرفتن اصول و معاهدات متعددی است که مورد قبول کشورهای عضو قرار گرفته است. این مراحل شامل تقاضای عضویت، پذیرش درخواست (الحاق به عنوان عضو ناظر)، ارسال رژیم تجاری کشور، تشکیل گروه کاری الحاق و در نهایت مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌ به‌منظور تعیین شرایط عضویت و حصول توافق برای الحاق است. ضمن اینکه همه اعضا باید با درخواست هر عضو تازه موافق باشند تا عضویت آن تایید و تثبیت شود. به گزارش سازمان تجارت جهانی ، روسیه در سال ۲۰۱۰ با صادرات ۴۰۰ میلیارد دلار کالا و سهم ۶/۲ درصدی از صادرات جهانی کالا رتبه دوازدهم بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا را به خود اختصاص داده است. صادرات روسیه در این سال رشد ۳۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش واردات این کشور نیز ۲۴۸ میلیارد دلار بوده که نشانگر سهم ۶/۱ درصدی این کشور در واردات جهانی کالا است. رشد ارزش واردات این کشور در سال ۲۰۱۰ نیز ۳۰ درصد عنوان شده است.