تغییر فضای بی‌اعتمادی میان دولت و بخش خصوصی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازرگانی- همایش «نقش اتاق‌های بازرگانی در جهاد اقتصادی با رویکرد توسعه صادرات غیرنفتی»، روز گذشته در حالی با تولیت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و چین برگزار شد که شرکت‌کنندگان در این همایش، سهم سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران را بسیار اندک توصیف و تاکید کردند که ایران هنوز در دایره محدود مصرف‌گرایی، اسیر مانده است. در این همایش، بهروز علیشیری، رییس سازمان سرمایه‌گذاری ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به رغم انتقادات مطرح در مورد جذب اندک سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، به دفاع از نرخ رشد ایران در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال گذشته، ۸۶ درصد رشد داشته که این رقم، رتبه اول به لحاظ تمامی نرخ رشد‌های اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف را به خود اختصاص داده است.

او با یادآوری این که با این نرخ رشد، ایران در رتبه ششم دنیا به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایستاده است، بر این‌ موضوع که جهت‌گیری‌های سرمایه‌گذاری باید از سرمایه‌داری صنعتی به سرمایه‌داری و سرمایه‌گذاری مدرن تغییر یابد تاکید کرد و گفت: ما یاد گرفته‌ایم که مدام قرض کنیم و شکل قرض‌گیری هم از منابع بانکی است، در حالی که این روند باید تغییر کند و انتظار ما در این زمینه از بخش خصوصی این است که پیش قدم باشد و نگاه خود را تغییر دهد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی کشور، با توصیف جهاد اقتصادی، گفت: جهاد اقتصادی یعنی یکپارچگی همه اعضا شامل دولت و حاکمیت یا دستگاه‌های اجرایی، قانون‌گذاری و قضائیه در عرصه اقتصادی. در این راستا، اتاق‌های بازرگانی باید از حاشیه به متن بیایند تا بتوان از فرازونشیب‌های شرایط‌گذار کنونی به خوبی عبور کرد؛ چرا که اساسا دولت در شرایط تحریم، به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش برد و باید از بخش خصوصی کمک گیرد.

وی با اذعان به این که در این راه، هیچ‌وقت موفق نمی‌شویم، مگر این ‌که فضای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی به خوبی فراهم شود، تصریح کرد: برای موفقیت در جهاد اقتصادی، باید فضای بی‌اعتمادی گذشته بین دولت و بخش خصوصی دگرگون شود که خوشبختانه این فضا تا حدودی در برنامه پنجم توسعه فراهم شده است تا ظرفیت رقابتی در بازار داخلی و بین‌المللی به عمل درآید.

علیشیری در پایان سخنانش از تشکیل شورای گفت‌وگو میان دولت و بخش خصوصی که به گفته او در بالاترین سطح سیاست‌گذاری قرار دارد و راه تسهیل اقتصاد و حضور پررنگ تر بخش خصوصی را هموار می‌کند، ابراز خرسندی کرد.

تصویب کلیات طرح آمایش تجاری

در ادامه این جلسه، حمید صافدل، معاون وزیر بازرگانی و رییس‌کل سازمان توسعه تجارت نیز از تصویب کلیات طرح آمایش تجاری در دولت خبر داد و عنوان کرد: این طرح در حال پیگیری است که با توجه به مزیت‌های هر استان و ارتباط آنها با بازارهای هدف عمل خواهیم کرد که این موضوع در حوزه‌ اهداف سخت‌افزاری است. وی همچنین گفت: اجرای طرح‌هایی چون ابلاغ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، تصویب و اجرای اصل ۴۴، تصویب قانون پنجم توسعه و توجه ویژه در این قانون به کارکردهای بخش خصوصی در اقتصاد ملی و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و برنامه‌های دولتی برای اصلاح نظام بانکی، بیمه و گمرک در سال جاری حکایت از یک وفاق جمعی در نظام تصمیم‌گیری کشور در جهت تقسیم کار ملی بین دولت و بخش خصوصی برای نائل شدن به توسعه اقتصادی دارد.

صافدل صادرات را نیروی محرکه توسعه اقتصادی خواند و تصریح کرد: دولت و بخش خصوصی هیچ کدام به تنهایی نمی‌توانند به توسعه اقتصادی کمک کنند، بلکه باید در این مسیر همگام و مکمل یکدیگر باشند.

به گفته رییس کل سازمان توسعه تجارت، تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی می‌تواند رابطه دو سویه بین دولت و بخش خصوصی را ترمیم کند.

معاون وزیر بازرگانی همچنین گفت: هدایت جریان سرمایه‌گذاری به سوی حوزه‌های دارای مزیت با شناخت صحیح فرصت‌های مناسب در اقتصاد ملی، کمک به ارتقای بهره‌وری بنگاه‌ها و بخش‌های خرد و کلان با انگیزه تحقق نهضت کاهش قیمت تمام شده از دیگر کارکردهای اتاق بازرگانی در سال جهاد اقتصادی است.

وی در عین حال تصریح کرد: اجرایی شدن یکی از مهم‌ترین الزامات جهاداقتصادی یعنی قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، نیازمند اجرای دقیق طرح آمایش تجاری، تربیت نیروهای کارآمد در صادرات و تحولات ساختاری، تجاری کردن یافته‌های پژوهشی، افزایش سهم کالاهای با فناوری پیشرفته در صادرات، افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی، گسترش فرهنگ برندسازی، فراگیر کردن نهضت بهبود کیفیت، تدوین برنامه‌های جامع گردشگری و صدور نیروی کار متخصص به کشورهای هدف در چارچوب قراردادهای شفاف، افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی، شناسایی فرآیندهای عوامل مؤثر در کاهش هزینه‌های صادراتی، بهره‌گیری از پیمان‌های اقتصادی منطقه، تعامل فعال با بخش خصوصی و حمایت و پشتیبانی همه جانبه از خوشه‌های صادرات‌گرا است.

بازگشت از حاشیه به متن

این همایش با سخنان اسدا... عسگراولادی، رییس کنفدراسیون صادرات کشور و رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و چین ادامه یافت که از ضرورت تولید صادرات محور به عنوان یکی از مهم‌ترین الزامات جهاد اقتصادی سخن گفت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران با اذعان به این که جهاد اقتصادی باید از کلانشهر تهران خارج و به سمت سرمایه‌گذاری در بخش تولید و اشتغال حرکت کند، تصریح کرد: برای محقق شدن تولید صادرات محور، اولین قدم برنامه پنجم توسعه است. بدین معنی که امسال که سال اول برنامه است، باید همفکری کرد تا در این داستان هیات نمایندگان سراسر کشور به عنوان سربازان جهاد اقتصادی حضور فعالی داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه هدف عمده سال جهاد اقتصادی باید رشد جذب سرمایه‌گذاری باشد، تصریح کرد: امروز، کشور تشنه سرمایه‌گذاری است و ما معتقدیم هر استانی پتانسیل‌های لازم و اولویت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری را دارد.

عسگراولادی در این رابطه مثالی زد و گفت: در سال گذشته کشور چین ۵۸۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرد و امسال این سرمایه‌گذاری به یک میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که این شاخص باید سالانه ۳ میلیارد دلار باشد.

وی در پایان تاکید کرد: کارآفرینان امروز از حاشیه به متن برگردانده شده‌اند و هم‌اکنون این وظیفه اتاق بازرگانی است که برای رسیدن به اهداف جهاد اقتصادی تلاش کند.