دفاع از امنیت غذایی

پیمان‌پاک در این برنامه تلویزیونی درباره انتقاد از کمبود گوشت مرغ گفت وضعیت کمبود مرغ نه‌تنها برطرف می‌شود بلکه مازاد هم می‌آورد که صادر خواهد شد تا خارجی‌ها نیز از مرغ ایرانی بی‌نصیب نمانند. او از سیاست‌های وزارت جهاد و حتی بانک مرکزی دفاع و علاوه‌بر آن تقدیر کرد؛ مساله‌ای که در گزارش مجلس درباره ناهماهنگی میان آنها و نیز ایرادات اساسی در سیاستگذاری بازرگانی و تولیدی آن سخن رفته بود. او همچنین درباره وضعیت نامطلوب ذخایر استراتژیک مرغ گفت که اوضاع تغییر می‌کند و این ذخایر دو‌برابر می‌شود. او همچنین به انتقادی با منبع نامعلوم که رویه کنونی تجارت ایران را «نفت در‌برابر غذا» خوانده بود نیز انتقاد کرد و آن را بی‌انصافی دانست.

 او در نهایت به مغازه‌های بالاشهر نیز تذکری داد و گفت اجاره بالا دلیل گران‌کردن مرغ نیست و اگر تاکنون سختگیری نشده‌است، این رویه دائمی نخواهد بود. قائم‌مقام وزارت کشاورزی‌بار دیگر به مساله ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی گوشت قرمز پرداخت و توضیحات پیشین خود درباره حذف نشدن ارز گوشت قرمز را تکرار کرد، بااین‌حال پا پذیرفتن آسیب‌هایی که به این بازار واردشده‌است، روند بهبود آن را نیازمند زمان بیشتری دانست.

انتقاد مجلسیان چه بود؟

در جلسه مجلس محمد‌جواد عسکری با اشاره به مشکلاتی که در زمینه جوجه‌ریزی و نیز درنظر نگرفتن توان تولید داخلی مطرح است گفت: کاهش جوجه‌ریزی یکی از مشکلات است، چرا جوجه وارد می‌شود؟ چرا تخم‌مرغ نطفه‌دار وارد می‌شود؟ ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ما می‌تواند هم نیاز داخلی را تامین و هم در حوزه صادرات شرکت کند.  او سیل انتقادات خود را متوقف نکرد و سراغ کاهش واردات کنجاله سویا نیز رفت و گفت: سویایی که وارد می‌شود باید ۴۵درصد پروتئین داشته‌باشد، اما ۳۵‌درصد پروتئین دارد، یعنی کیفیت سویا بسیار پایین است. دانه سویا وارد می‌کنند و برای درآمدسازی فضایی ایجاد‌کرده‌اند که نتوانستیم از ظرفیت سویای باکیفیت استفاده کنیم. او سپس سیاستگذاری غیرشفاف و غیرکارشناسی دستگاه‌های ذی‌ربط را که منجر به عدم‌تقاضا و اخلال در همه زنجیره تولیدشده‌است، مورد انتقاد قرار داد که قاعدتا اشاره‌ای نیز به وزارت جهادکشاورزی داشت. او جلوتر به این مساله صریحا اشاره کرد و البته بانک مرکزی را نیز بی‌نصیب نگذاشت. این نماینده مجلس هزینه‌های تولید مرغ را با واقعیت ناهمخوان دانست و از لزوم درنظر گرفتن قیمت واقعی سخن گفت؛ به‌گونه‌ای که مصرف‌کننده و تولید‌کننده آسیب نبینند. وی در ادامه سراغ نهاد دیگری رفت و گفت یکی از عوامل ناهمخوانی «کاهش عرضه شدید مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام» است.

او به مساله راه‌حل‌های رفع مشکلات تولید مرغ نیز پرداخت و آنها را چنین بر‌شمرد: تامین سرمایه‌درگردش واحدهای تولیدی و پرورشی، تامین نهاده‌های مورد‌نیاز صنعت مرغداری و تلاش در جهت حذف انحصار واردات نهاده‌های دامی راه‌حل مشکلات است.

دفاع قائم‌مقام

پاسخ این اظهارات را چند روز بعد، قائم‌مقام وزارت کشاورزی در یک برنامه تلویزیونی ایراد کرد. اول به این انتقاد پاسخ داد که سیاست‌های دستگاه‌های متولی، اخلال در زنجیره تامین را موجب‌شده‌است.  علیرضا پیمان‌پاک در برنامه گفت‌وگوی ساعت۱۴ صدا و سیما گفت: نه‌تنها مشکل تامین نیاز داخل را تامین خواهیم کرد، بلکه بخشی از نیاز کشورهای خارجی را هم برطرف می‌کنیم. او به شکل دقیق گفت: با افزایش روند جوجه‌ریزی در کشور ظرف یکی دو هفته آینده تولید مرغ متعادل می‌شود. فرآیندی که با همکاری زنجیره‌های تامین و اتحادیه‌ها در زمینه تخم‌مرغ اتفاق افتاد و در چهار ماه گذشته ۷۰‌هزار‌تن تخم‌مرغ مازاد تولیدی از کشور صادر شد.  او نه‌تنها از وزارت جهادکشاورزی بلکه از بانک مرکزی هم دفاع کرد و از تعامل بانک مرکزی، سازمان توسعه‌تجارت و شبکه رایزن‌های بازرگانی کشور، تشکل‌ها، اتاق‌های بازرگانی و وزارت امورخارجه خبر داد و گفت: تحول زیرساخت وزارت جهادکشاورزی انجام‌شده و تولید مرغ در آینده علاوه‌بر تامین نیاز، به مازاد هم می‌رسد.  پیمان‌پاک همچنین با بیان اینکه نیاز کشور روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۳۰‌هزار‌تن گوشت مرغ است، گفت: با روند جوجه‌ریزی پیش‌بینی می‌شود تولید مرغ تا یکی دو هفته آینده بیش از این رقم انجام شود.  عسکری در انتقادات خود به تامین ذخایر استراتژیک با اولویت خرید از داخل یا واردات جهت مقابله با بحران پیش‌رو نیز اشاره کرده بود که این مساله نیز بی‌پاسخ نماند. پیمان‌پاک در پاسخی قاطع گفت: با مصوبه ستاد تنظیم‌بازار، ذخایر استراتژیک گوشت مرغ به دو‌برابر افزایش می‌یابد و باید ۷۰ تا ۸۰‌هزار‌تن گوشت مرغ از منابع داخلی خریداری و ذخیره شود و همچنین گفت: برای تنظیم‌بازار داخلی تاکید بر زنجیره تامین در داخل کشور انجام می‌شود تا تولید مرغ به یک ثبات برسد، برنامه بلندمدت علاوه‌بر تامین نیاز داخلی، صادرات مستمر و پایدار است.

ایراد از بانک اروپایی است

پیمان‌پاک سپس به سراغ انتقادات سویایی رفت و به تشریح برنامه‌های سویایی وزارت جهاد پرداخت. او در زمینه تامین سویا و کنجاله سویا گفت: این نهاده به دو شکل کنجاله خشک و دانه سویا وارد می‌شود که تاکید ما بر واردات دانه سویاست تا صنایع روغن‌کشی در کشور هم فعال شوند و بخشی از کنجاله سویا از کارخانه تصفیه روغن در داخل کشور تامین شود.  او گفت: ‌البته اصلاح قیمت کنجاله هم باعث تاخیر در تامین کنجاله مورد‌نیاز مرغداران شد و در تصمیم جدید مقرر شد، مابه‌ازای ۲۷۰۰‌تومانی از طریق سازمان برنامه و بودجه‌به شکل یارانه اختصاص‌داده شود که آن‌هم در قالب اوراق و نسیه انجام شد و بنابراین مشکل رفع می‌شود.  قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی گفت: براساس مصوبه هفته قبل ستاد تنظیم‌بازار، ارز مورد‌نیاز برای واردات سویا انجام شد و امروز ۱۰ فروند کشتی کنجاله سویا به سمت ایران آماده حرکت است.  پیمان‌پاک با پذیرفتن انتقادات در مورد انتقال منابع ارزی نهادها خبر داد: البته چندی قبل برای یک بانک اروپایی در زمینه انتقال منابع ارزی واردات سویا مشکلاتی ایجادشده بود که درگاه ارائه ارز به‌روی تامین‌کنندگان کنجاله بسته شده‌بود، اما با فهم این مساله در قالب تنوع مبادی واردات نهاده‌ها و همچنین تنوع شیوه‌های انتقال پول این مشکل را هم برطرف می‌کنیم.  پیمان‌پاک گفت: بارها گفته‌ایم باید تنوع مبادی واردات انجام شود و مسیر پرداخت پول هم اصلاح شود. در حال‌حاضر مشکل تامین مالی برای کنجاله سویا حل شده، اما شکافی که یک ماه در تامین آن اتفاق افتاد باعث مشکلاتی شده‌است که در مورد یک بانک اروپایی به‌وجود آمده بود و آن‌هم اخیرا رفع شده‌است.

تنوع شیوه‌های انتقال پول

پیمان‌پاک در مورد قیمت مرغ گفت: قیمت مرغ زنده به ۵۲‌هزار‌تومان می‌رسد که در آن صورت قیمت گوشت مرغ به ۷۳‌هزار‌تومان مصوب نزدیک می‌شود. افزایش قیمت در نهاده‌های کنجاله سویا وجود دارد، اما در مورد ذرت بین یک‌هزار تا ۱۵۰۰‌تومان زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود و روزانه سه کشتی دان مرغ و کنجاله در کشور تخلیه می‌شود و منابع ارزی هم از طریق ارز آزاد شده در عراق پرداخت می‌شود و طی هفته گذشته ۱۵کشتی نهاده‌های دامی از بنادر ترخیص شده‌اند.

او همچنین اضافه کرد: چند کشتی روغن و جو و یکی دو کشتی کنجاله هم ترخیص شد. همچنین ۱۰ کشتی از کنجاله خریداری‌شده که ارز آن‌هم با منابع آزاد شده از عراق پرداخت می‌شود و نگرانی ارزی نخواهد بود. عسکری در گزارش خود از بانک مرکزی نیز انتقاد کرده بود؛ او در روز قرائت کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در مورد تنظیم‌بازار وزارت کشاورزی مقصر است و ناهماهنگی میان وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی باعث بروز مشکلات در تامین نهاده‌های دامی و بخش غذای کشور شده‌است و همچنین از عدم‌هماهنگی بین وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی و واردکنندگان سخن گفت، هرچند در قسمتی به انتقاد از این مساله پرداخت که عده‌ای وضعیت کشور را «نفت در‌برابر غذا» توصیف کرده‌اند که مرجع آن مشخص نشد.  به هرحال؛ پیمان‌پاک در مقابل با تقدیر از تلاش‌های بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی گفت: متاسفانه برخی این موفقیت را نادیده انگاشته و آن را به‌عنوان نفت در‌برابر غذا قلمداد کردند، درحالی‌که منابع بلوکه‌شده ما آزاد شده. از طرفی وزارت جهادکشاورزی طبق قانون باید ۲۰‌میلیارد دلار منابع برای نهاده‌های دامی دریافت کند و در حال‌حاضر که منابع ارزی بلوکه‌شده آزاد شده‌است از این طریق می‌پردازیم، بنابراین به‌معنای نفت در ‌برابر غذا نیست.

قیمت بالای شهر کنترل می‌شود

او به  وضعیت مغازه‌های بالای شهر نیز گریزی زد و بخشی از افزایش قیمت را مربوط به آنها دانست و گفت که تاکنون سختگیری نشده‌است. قائم‌مقام وزیر کشاورزی گفت: طی یکی دو هفته آینده بازار مرغ به تعادل کامل می‌رسد. در حال‌حاضر قیمت مرغ در تهران برای مصرف‌کننده بیش از ۷۸ تا ۷۹‌هزار‌تومان نیست. البته برخی مغازه‌های بالای‌شهر که اجاره‌های بالایی دارند، مجبورند که روی کالای خود بکشند که تا این مدت سختگیری زیادی نشد اما از این پس در نظارت بر بازار سختگیری خواهد شد. مابقی سخنان پیمان‌پاک به گوشت قرمز و نیز مسائل مربوط به حذف ارز نیمایی اختصاص داشت که در روزهای گذشته به تیتر اخبار تبدیل‌شد.

آسیب به گوشت قرمز

قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در امور واردات در مورد تامین گوشت قرمز هم گفت: در زمینه گوشت قرمز هم مانند مرغ سال‌گذشته آسیب‌هایی وارد شد. در مورد مرغ می‌توان با برنامه‌ریزی ۴۵ تا ۶۰‌روزه آن را برطرف کرد، اما در مورد گوشت قرمز زمان زیادی لازم است تا آسیب واردشده جبران شود. او گفت: برنامه تولید قراردادی و دام پایه پرواری دنبال می‌شود. سال‌گذشته به‌خاطر حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی بخشی از دامداران با ا فزایش هزینه تولید دچار مشکل شدند و جمعیت دامی کاهش پیدا کرد. پیمان‌پاک با بیان اینکه نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه یک‌میلیون‌تن است، گفت: از این میزان صد‌هزار‌تن از طریق واردات تامین می‌شود اما امسال علاوه‌بر این میزان ۱۵۰‌هزار‌تن دیگر هم باید وارد شود و یک مشکل در بخش کشاورزی، آمارها هستند که آمار دقیق از تولید و مصرف وجود ندارد، اما امسال ۱۵۰‌هزار‌تن گوشت قرمز مازاد بر نیاز ۱۰۰‌هزار تنی سال‌های قبل باید وارد شود که تا اردیبهشت سال‌۱۴۰۳ این واردات انجام خواهد شد.  او ادامه داد: نیاز وارداتی گوشت قرمز ۱۰۰‌هزار‌تن گوشت منجمد برزیلی است که مصرف صنعتی دارد. همچنین گوشت قرمز دام سبک هم از کشورهای اوراسیا و آفریقا تامین می‌شود و اولین محموله گوشت آفریقایی ظرف دو هفته آینده وارد بازار می‌شود. بخشی از گوشت هم از مغولستان و کشورهای شرق‌اروپا و اخیرا از استرالیا وارد خواهد شد.  قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی گفت: روزانه ۶۰‌تن گوشت‌گرم گوسفند و ۶۰ تا ۷۰‌تن گوشت گوساله‌گرم هم از پاکستان وارد می‌شود. در زمینه دام سبک به ۱۲۰‌تن می‌رسیم و همچنین با همکاری بانک مرکزی منابع ارزی مناسبی برای تنخواه واردات گوشت اختصاص‌داده می‌شود که به‌دستور معاون اول انجام‌شده و پیش‌بینی‌ما این است که بازار گوشت ظرف یک ماه آینده به تعادل برسد. او همچنین ادامه داد: تلاش می‌شود قیمت گوشت در زمستان افزایش نیابد و نرخ گوشت به قیمت سال‌های قبل که برای گوشت لاشه کیلویی ۳۲۰ تا ۳۳۰‌هزار‌تومان بود، برسیم.  پیمان‌پاک اظهار کرد: در حال‌حاضر گوشت وارداتی کیلویی ۲۶۰‌هزار‌تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. روزانه ۱۰‌هزار گوسفند هم در کشتارگاه‌های تهران ذبح می‌شود. وی در مورد قیمت باثبات شقه گوسفندی گفت: این نرخ بین ۳۲۰ تا ۳۴۰‌هزار‌تومان خواهد بود و واردات گوشت‌گرم هم با ارز نیمایی انجام می‌شود.

ارز نیمایی گوشت برقرار است

پیمان‌پاک در مورد خبری که به اشتباه در هفته قبل در مورد حذف ارز نیمایی گوشت منتشرشده بود گفت: گوشت قرمز با ارز نیمایی تامین می‌شود. البته یک بخشی از گوشت قرمز به‌صورت منجمد برای صنایع و رستوران‌ها تامین می‌شود که معطل تامین ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومانی مانده‌بود، در نتیجه قیمت در بازار به‌صورت کاذب بالا رفت اما با همکاری اتحادیه‌ها و واردات بموقع و همچنین انتقال محموله گوشت منجمد از گروه یک به گروه دوم کالایی و اختصاص یک‌میلیارد دلار منابع ارزی برای آن شاهد افزایش عرضه بودیم و قیمت گوشت گوساله منجمد از ۳۵۰‌هزار‌تومان به ۳۰۰‌هزار‌تومان کاهش یافت.