به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، حسام‌‌‌‌‌‌الدین حلاج معاون بین‌الملل اتاق تهران در این جلسه با اشاره به اهمیت ارتباطات مستمر تجار در توسعه مراودات، ابراز امیدواری کرد که این ملاقات نیز به شناخت پتانسیل‌های همکاری میان دو کشور کمک کند و به توسعه هرچه بیشتر دادوستدها منتهی شود. او از نماینده گمرک ایالت سند درخواست کرد تا به عضویت کمیته مشترک اتاق تهران و سفارت پاکستان دربیاید تا بتوان مشکلات گمرکی اعضا و همچنین نظرات بخش‌خصوصی ایران در مورد تنظیم مجدد لیست تعرفه ترجیحی بین دو کشور را به طرف پاکستانی منتقل کرد.

حلاج برای مذاکره درخصوص ارائه پیشنهادات ایران برای افزودن به لیست تازه منتشرشده توسط وزارت بازرگانی پاکستان برای تهاتر کالا با ایران، روسیه و افغانستان بدون استفاده از ارز و سازوکارهای مالی، اعلام آمادگی کرد و افزود: می‌‌‌‌‌‌توان تجارت تهاتری بین زاهدان و کویته را بین تهران و کراچی نیز تعمیم داد و از ظرفیت‌های بالاتری چون تنوع بیشتر زمینه‌‌‌‌‌‌های کاری اعضا و حضور بنگاه‌های اقتصادی بزرگ‌‌‌‌‌‌تر سود برد.  در ادامه این جلسه، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی به دیرینگی روابط ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: پس از استقلال پاکستان در سال‌۱۹۴۷ روابط ایران و پاکستان چه در دوره قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب بسیار دوستانه بوده‌است. در حقیقت ارتباط فرهنگی و اقتصادی بسیار قوی به‌واسطه همسایگی میان دو کشور برقرار بوده و این نکته به خودی‌‌‌‌‌‌خود دلیل محکمی برای بهبود روابط در آینده است.  بهمن عشقی مختصات همکاری اقتصادی ایران و پاکستان را وسیع توصیف کرد و گفت: تداوم و توسعه این همکاری‌‌‌‌‌‌ها مستلزم تبادل دانش و تجربیات طرفین است و اتاق‌ها می‌توانند به محور این آمد و شدها و تماس‌‌‌‌‌‌ها تبدیل شوند.

او با اشاره به فشار تحریم‌های غرب بر هر دو کشور، این وضعیت را نقطه مشترکی برای بازبینی روابط دوجانبه‌ عنوان کرد و برطرف‌کردن سایر مشکلات و بهبود روابط و تجارت با وجود تحریم‌ها را وظیفه بخش‌خصوصی دو کشور برشمرد.  عشقی در بخش دیگری از سخنانش، سه پیشنهاد عملیاتی برای ارتقای ظرفیت‌‌‌‌‌‌ مراودات تجاری میان ایران و پاکستان مطرح کرد و گفت: گام نخست برای تحقق این هدف، تعمیق ارتباطات تجار دو کشور است. اتاق تهران در این زمینه فعال خواهد شد و لازم است که طرف پاکستانی نیز در این زمینه اقداماتی را به انجام برساند. دبیرکل اتاق تهران در ادامه طرح پیشنهادات خود به ضرورت تهیه فهرستی از کالاها و محصولات قابل‌مبادله میان ایران و پاکستان اشاره کرد و همچنین گفت: این دو کشور همسایه به‌‌‌‌‌‌رغم برخورداری از یک رابطه طولانی، دانش اندکی نسبت به نیازهای بازار یکدیگر دارند، بنابراین برای افزایش شناخت و متعاقب آن افزایش تعاملات، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در قالب ایجاد واحدهای تجاری مشترک (Joint Venture) احساس می‌شود. این همکاری مشترک، لزوما نیازی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ندارد و شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند در مسیر انجام این سرمایه‌گذاری‌های مشترک پیشگام شوند.پس از آن محمد‌جمیل آفاقی، رئیس دانشکده ملی سیاست عمومی پاکستان که سرپرستی این هیات را بر عهده داشت، گفت: امروز به وسیله اینترنت ‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌توان اطلاعات بسیاری در مورد کشورها به‌دست آورد؛ اما برخی اطلاعات به‌واسطه این نوع ملاقات‌‌‌‌‌‌ها حاصل می‌شود و ملاقات امروز ما در اتاق تهران بصیرتی برای ما ایجاد کرد. او در ادامه با اشاره به سخنان دبیرکل اتاق تهران در مورد روابط دیرینه ایران و پاکستان گفت: روابط فرهنگی و مذهبی عمیقی میان ایران و پاکستان در جریان است و ما امیدواریم که روابط اقتصادی دو کشور نیز پس از این جلسه ارتقا پیدا کند. به‌طور حتم اعضای این هیات پس از بازگشت به کشور خویش، تلاش خود را برای بهبود روابط اقتصادی به‌کار خواهند بست.