گروه بازرگانی- افزایش نرخ مرغ و تخم‌مرغ همچنان در بازار ادامه دارد، اما جلسه‌هایی که برای ساماندهی اوضاع تشکیل می‌شود یکی پس از دیگری بی‌نتیجه می‌ماند. این در حالی است که مسوولان معتقدند چالشی در تنظیم بازار این دو کالا وجود ندارد. روز گذشته قرار بود جلسه‌ای در ریاست‌جمهوری برای بررسی مشکلات تولید، عرضه و قیمت مرغ تشکیل شود؛ اما این جلسه نیز لغو شد. این دومین بار است که چنین جلسه‌ای برگزار نمی‌شود. حدود یک ماه پیش نیز قرار بود مرغداران با حضور در نهاد ریاست‌جمهوری جلسه‌ای مشابه برگزار کنند؛ اما آن جلسه نیز به خاطر غیبت بسیاری از فعالان تشکیل نشد.

دیروز مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با بیان اینکه بنا به دلایلی جلسه فوق‌العاده بررسی وضعیت تولید مرغ روز گذشته لغو شد، گفت: این نشست به امروز موکول شد.

حسین مقدم نیا در گفت‌وگو با مهر در مورد برگزاری جلسه فوق‌العاده‌ای که قرار بود عصر روز یکشنبه در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شود، اظهار کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌های کتبی و شفاهی فراوان از دو هفته گذشته تاکنون مسوولان مربوطه هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم در وزارت جهاد کشاورزی جواب روشنی نسبت به برگزاری این جلسه نمی‌دهند.

او با بیان اینکه قرار بود عصر دیروز جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور اعضای کارگروه ساماندهی وضعیت مرغ در معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری برگزار شود، گفت: بنا به دلایلی جلسه لغو شده و قرار شد امروز این جلسه تشکیل شود.

مقدم نیا گفت: دولت باید در اقدامی ضربتی نسبت به جمع آوری و ذخیره گوشت مرغ در حجم بالا اقدام کند تا نه به تولیدکنندگان فشار وارد شود و نه به مصرف‌کنندگان.

به گفته او دولت نباید فقط زمانی که قیمت مرغ افزایش پیدا می‌کند به سراغ تولیدکننده‌ها بیاید، بلکه باید زمانی که میزان تولیدات افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌ها کاهش می‌یابد به یاری تولیدکنندگان بشتابد تا متضرر نشوند.

افزایش قیمت‌ها طبیعی است

این اظهارات در حالی است که به اعتقاد معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر مشکلی در تنظیم بازار مرغ وجود ندارد. حسن رادمرد درباره آخرین وضعیت قیمت‌ مرغ در بازار به ایسنا گفت: زمانی که قیمت مرغ سه هزار تومان بود در واقع مرغدار به طور کامل ضرر می‌کرد و چند هزار مرغداری به همین دلیل تعطیل شده بودند. ولی هم‌اکنون وضعیت به حالت تعادل رسیده است. رادمرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود مقدار زیادی گندم در کشور به خوراک دام اختصاص یافته است، گفت: من بعید می‌دانم چنین چیزی رخ داده باشد. معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد که مشکلی در تنظیم بازار تخم مرغ وجود ندارد. حسن رادمرد با بیان اینکه این روزها شایعاتی درباره کمبود تخم مرغ در بازار مطرح شده است، گفت: به اندازه کافی تخم مرغ در کشور تولید می‌شود و ذخایر آن نیز وجود دارد. او همچنین درباره علت افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت:‌به طور طبیعی همزمان با فرا رسیدن فصل سرما تقاضا برای تخم مرغ افزایش می یابد؛ اما برعکس آن در فصل گرما تقاضا برای تخم مرغ کم می‌شود؛ بنابراین با افزایش تقاضا قیمت تخم مرغ کمی افزایش پیدا می‌کند. معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هم‌اکنون بر بازار تولید و عرضه تخم مرغ به اندازه کافی اشراف وجود دارد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از آغاز خرید توافقی مرغ مازاد بر نیاز بازار از مرغداران خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ ۴۸۰۰ تومان خواهد بود. به گفته رادمرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت از تولید داخلی و زمینه‌سازی برای جوجه‌ریزی مورد نیاز ماه‌های آینده، خرید توافقی مرغ مازاد مرغداران را در دستور کار قرار داده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس تجزیه و تحلیل قیمتی که با توافق مرغداران صورت گرفته، قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم مرغ ۴۸۰۰ تومان تعیین شده است، ضمن اینکه مرغ مازاد خریداری شده نیز با هماهنگی شرکت پشتیبانی امور دام، برای ایام پرتقاضا ذخیره‌سازی خواهد شد، او تصریح کرد: این ذخایر گردشی بوده و در ایام پرتقاضا از سوی دولت توزیع خواهد شد، این در شرایطی است که بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد بتوان ۳۰ هزار تن مرغ مازاد مرغداران را در این مقطع، خریداری کرد. به گفته رادمرد، بنا به دستور دولت البته قرار است که برای تکمیل ذخایر استراتژیک، بعد از خرید مرغ مازاد تولید داخلی، زمینه واردات کالا نیز به منظور تکمیل ذخایر صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با این توضیحات فروش نهاده‌های دامی در بازار آزاد را نیز امری دور از ذهن عنوان کرد.

انتقاد به واردات مرغ

اما با وجود خوش بینی مقام‌های دولتی، برخی از فعالان صنعت مرغداری از سیاست دولت در واردات مرغ انتقاد و میزان مرغ‌های وارد شده را بیش از حد عنوان می‌کنند. بهرام فهیمی یکی از مرغداران با سابقه قمی در این رابطه به مهر می‌گوید: الان به دنبال واردات و مازاد تولید دیگر جوجه‌ریزی مرغ گوشتی مقرون به صرفه نیست و اگر همین روند عدم جوجه‌ریزی ادامه یابد دوباره در چند ماه آینده قیمت مرغ بالا خواهد رفت. این مرغدار قم اضافه می‌کند: ادامه روند حذف جوجه‌ریزی موجب کشتار مرغ‌های مادر و تخمگذار می‌شود که چرخه تولید مرغ مادر طولانی است و بحران مرغ در ماه‌های گذشته نیز به علت کشتار مرغ‌های مادر در سال گذشته بود.

فهیمی در مورد مشکلات قیمت نهاده‌های دامی نیز می‌گوید: قیمت سویا که یک چهارم جیره غذایی مرغ را تشکیل می‌دهد به

۲هزار تومان رسیده در عوض قیمت ذرت که عمده جیره غذایی مرغ را تشکیل می‌دهد از ۵۰۰ به ۷۵۰ تومان رسیده است.

به گفته او باید به این نکته توجه داشت که مرغ‌هایی که اکنون کشتار می‌شود سویای ۲ هزار تومانی خورده‌اند؛ اما از ما انتظار دارند آن را به قیمت کنونی بازار به فروش برسانیم که در این صورت ضرر می‌کنیم. مصطفی چهره‌قانی از دیگر مرغدارانی است که نسبت به سیاست‌های فعلی تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ معترض است و این سیاست‌ها را علت نوسانات بازار می‌داند و عنوان می‌کند: حالا که حدود ۱۵ درصد مازاد تولید مرغ داریم و حتی می‌توانیم مرغ را صادر کنیم چرا باید واردات به قیمت ضرر تولید‌کنندگان داخلی ادامه داشته باشد.