گروه بازرگانی- به دنبال اظهارات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرحی برای بازگرداندن کوپن به اقتصاد، واکنش‌ها در این زمینه ادامه دارد. از یک سو مسوولان دولتی با رد انجام مطالعاتی در این مورد اعلام می‌کنند که کالابرگ به بازار بازنمی‌گردد؛ اما از سوی دیگر مجلسی‌ها همچنان با حمایت از چنین برنامه‌ای بر طرح خود پافشاری می‌کنند. نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه کشور در یک جنگ اقتصادی قراردارد، می‌گوید: کالابرگ در زمان دفاع مقدس تجربه خوبی بود که توانست تاثیرات مثبتی را در اقتصاد کشور بگذارد و امروز نیز می‌توان از این طرح یا طرحی مشابه بهره گرفت. غلامرضا اسداللهی در عین حال در گفت‌وگو با سایت خانه ملت، گفت: در حال حاضر نیز باید به سمت کالابرگ یا طرح‌های این‌چنینی حرکت کنیم، از سوی دیگر ارز مرجع وقتی کالایی وارد می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد مابه‌التفاوتی دارد که برای نمایندگان مشخص نیز در کجا هزینه می‌شود و چه استفاده‌ای از آن می‌کنند. ابتدای هفته ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اعلام کرده بود: در شرایط فعلی جامعه، در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید کالابرگ به اقتصاد بازگردد.

اما با این حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون موجودی کالاهای اساسی به اندازه مناسب و طبیعی است، می‌گوید: نیازی به بازگشت کوپن به سیستم اقتصادی کشور نیست. حسن رادمرد به «مهر» گفت: هم اکنون با توجه به دستور ویژه دولت برای ذخیره‎سازی کالاهای اساسی، موجودی مناسب و طبیعی از کالاهای مورد نیاز مردم در حال تخلیه در بنادر است، ضمن اینکه بخشی از کالاها نیز هم اکنون در انبارها ذخیره شده و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های تولیدکننده کالاهای اساسی از جمله روغن نیز در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفته است.

تکمیل ذخیره‌سازی ۲۴ قلم کالای اساسی

در همین رابطه روز گذشته مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تکمیل ذخیره‌سازی ۲۴ قلم کالای اساسی در حال اتمام است، در توضیح بی‌نیازی دولت به سهمیه‌بندی اقلام مصرفی مردم گفت: تخلیه کالاها از بنادر سرعت گرفته و گمرک نیز با کمترین محدودیت به ترخیص این کالاها می‌پردازد.

علی پورکاوه گفت: ذخیره‌سازی ۲۴ قلم کالای اساسی همچون گوشت قرمز، مرغ، برنج، روغن، شکر، فولاد، کاغذ، لاستیک، کنجاله، ذرت، جو، گندم، مواد اولیه شوینده‌ها و مواد اولیه بخش کشاورزی هم‌اکنون در دستور کار قرار گرفته و بخشی از کالاها نیز هم‌اکنون در حال تخلیه از بنادر است. مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از این کالاها از سوی بخش‌خصوصی تامین شده است و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه عرضه این کالاها نیز به مرور در بازار آغاز خواهد شد تا مردم بدون کمترین مشکل، کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی تصریح کرد: به موازات این مواد اولیه نیز به وفور وارد کشور خواهد شد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را بدون کمترین مشکل تولید کرده و به بازار عرضه کنند؛ چراکه در کنار واردات کالاهای اساسی از خارج کشور، نباید ظرفیت تولیدکنندگان داخلی را نادیده انگاشت.

به گفته پورکاوه، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ذخایر کالایی کشور در حال تکمیل شدن است و ظرفیت مناسبی از موجودی کالاهای اساسی در کشور به وجود خواهد آمد.