به گزارش اتاق بازرگانی اصفهان مسعود گلشیرازی، در این نشست در واکنش به فشارهای ناشی از تحریم و اثرات آن بر تولید و صادرات کشور گفت: ملت و دولت ایران تا به امروز فشارهای تحریم را تحمل کرده و در همین شرایط پیشرفت هم داشته‌اند و ایران تبدیل به تولیدکننده و صادرکننده کالاهایی شده که پیش از این واردکننده آن بوده است. او تصریح کرد: بیش از ۴۰‌هزار واحد کوچک و متوسط در این استان فعالیت کرده و قطب نساجی ایران است. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه بر ضرورت تقویت و تمرکز بر روابط تجاری شهرهای مختلف ایران و پاکستان تاکید کرد.

محمد‌طارق یوسف، رئیس اتاق بازرگانی کراچی نیز روابط اقتصادی بین دو کشور را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در صنعت کاشی و سرامیک تجربه خوبی بین دو کشور شکل‌گرفته است، هرچند در این بخش هم شرایط آن‌طور که باید نیست؛ اما می‌توان از آن الگو گرفت و سطح همکاری‌ها را در دیگر حوزه‌ها تقویت کرد.

رئیس اتاق کراچی از بهبود تجارت صیفی و انواع سبزی‌ در قالب مکانیزم تهاتر میان تجار دو کشور خبر داد و افزود: این روند همچنان رضایت‌بخش نیست اما گام روبه‌جلویی است که باید مورد‌توجه قرار گیرد. در جریان سفر هیات تجاری بخش‌خصوصی ایران به پاکستان، اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان سه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. دو طرف بر اساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده برای تقویت همکاری‌های جامع میان بخش‌های خصوصی دو کشور، ایجاد شورای مشترک بازرگانی ایران و پاکستان و تعیین سازوکاری برای حل‌وفصل اختلافات تجاری دوجانبه توافق‌کردند. بر این اساس، شورای مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در کنار اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در راستای تقویت مناسبات اقتصادی میان دو همسایه تلاش خواهد کرد.