اگر به آمارها نگاهی بیندازیم تجارت ما با قطر به‌رغم روابط سیاسی خوب، چشمگیر نیست. حجم روابط تجاری دو کشور اکنون چقدر است؟

همان‌طور که اشاره کردید، حجم روابط دو کشور تاکنون محدود بوده، اما به نسبت گذشته در حال افزایش است. به‌طور دقیق آمار تجاری نشان می‌دهد که در سال‌۱۴۰۰ صادرات ایران به قطر ۱۳۳‌میلیون دلار بوده است که از این میزان ۸۸‌میلیون دلار از بوشهر و مابقی از بندر نیر انجام گرفته است. در چهارماهه نخست امسال ۴۰‌میلیون دلار کالا از ایران به قطر رفته است که باز ‌سهم بوشهر از این میزان ۲۶‌میلیون دلار و مابقی از دیگر بنادر و پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی بوده است، اما اوج روابط دو کشور در سال‌۹۸ بود که صادرات ایران به رقم ۲۳۴‌میلیون دلار رسید. به هر حال روند روابط اقتصادی دو کشور در مسیر بهبود است و انتظار می‌رود که حجم مبادلات دو کشور در سال‌جاری به یک‌‌میلیارد دلار و طی ۲سال‌آینده به ۲‌میلیارد دلار برسد.

عمده اقلام صادراتی ایران به قطر چه کالاهایی هستند؟

اصل صادرات ما به قطر مواد غذایی است. این کالاها شامل میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فصلی هستند که حجم آنها با تغییر فصل متغیر است. همچنین تره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار و غذاهای سردخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران در بازار قطر مشتری دارند. روزانه ۸۰ کانتینر از این محصولات به قطر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. همچنین مواد معدنی و ساختمانی ایران در قطر بازار دارد. کالاهایی مانند گچ، سنگ‌نمای ساختمان و ماسه نیز کالاهایی هستند که از بوشهر یا عسلویه به قطر صادر می‌شوند.

بر‌گزاری جام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جهانی چه تاثیری بر بازار کالاهای ایرانی در قطر دارد؟ آیا تغییری در کالاهای صادراتی یا حجم آن ایجاد می‌کند؟

برخی محصولات در سایه بر‌گزاری جام‌جهانی صادراتشان کاهش می‌یابد یا برای مدت کوتاهی متوقف می‌شود. مثلا مواد معدنی و ساختمانی که صادراتشان برای مدتی متوقف می‌شود چون ساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وساز در این کشور به دلیل بر‌گزاری جام‌جهانی متوقف‌شده است و به بعد از آن موکول می‌شود، اما صادرات اقلام غذایی با توجه به ورود چشمگیر مسافران و بالا رفتن مصرف، طبیعتا افزایش خواهد یافت و صادرات ما را چندبرابر می‌کند. جمعیت قطر به واسطه ورود گردشگران روزانه یک‌میلیون افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. طبیعتا تامین کالاهای موردنیاز این جمعیت واردات قطر را افزایش می‌دهد. محصولات غذایی ایران از جمله آبزیان خوراکی مانند میگو، همچنین خرما و نخیلات، صیفی‌ و میوه‌ها برای صادرات به قطر آماده است. برای تسهیل این کار مدیران گمرکی قطر به ایران سفر کرده‌اند و درباره این مسائل گفتوگوهایی انجام گرفته است.

آیا ایران سهمی از گردشگران جام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جهانی هم خواهد داشت؟ ظاهرا سهم ایران در حد موردانتظار نبوده. صحیح است؟

ورود گردشگران و رونق گردشگری خواسته بحق مردم استان بوشهر و مردم ایران است. سهم ایران می‌تواند بسیار بیشتر از حال باشد اما امروز هم کارهایی انجام گرفته است. برای نمونه ما پایانه مسافری دایر کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و همچنین با شرکت‌های کشتیرانی وارد مذاکره شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور، آقای مخبر هم قول مساعدت در زمینه فراهم‌کردن سوخت یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حامل مسافران قطر را داده‌اند که در این صورت و همکاری شرکت ملی نفت و تامین سوخت یارانه‌ای هزینه سفر گردشگران به ایران به شکلی قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و می‌توانیم به جذب مسافرانی از حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی نظیر اوراسیا و ترکیه امیدوار باشیم که از شمال به جنوب بیایند. همچنین ایران قابلیت جذب گردشگر از خود قطر را هم دارد.

ظرفیت هتلی ایران برای جذب گردشگر فراهم است؟

بله قطعا. هم کشتی مسافری مهیا است، هم هتل و هم سوخت ارزان. یک هتل ۸۰۰ نفری در بوشهر هست که آمادگی پذیرایی از مسافران بین‌المللی را دارد. مسافت میان دو کشور محدود است و از طریق دریا زیر ۱۵‌ساعت می‌توان از قطر به ایران سفر کرد. با توجه با هزینه بالای سفر هوایی تمام شرایط برای پذیرایی از گردشگران فراهم است. جذابیت فوتبال و رویداد بزرگی مانند جام‌جهانی به حواشی آن از جمله سفر و سیاحت است و ما نیز امیدواریم با توجه به جذابیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جغرافیایی جزیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران از این فرصت بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند شویم.

مرکز تجاری ایران به‌تازگی در قطر فعال شده. درست است؟

بله. اتاق تجاری ایران با همکاری سازمان توسعه تجارت در خرداد‌ماه گشوده شد که اتفاق بسیار خوبی بود. این مرکز اکنون غرفه در اختیار تجار قرار می‌دهد و فعالیت آنها را در قطر تسهیل می‌کند.

تعیین رایزن اقتصادی در قطر به کجا رسید؟

رایزن اقتصادی ایران در قطر تعیین و معرفی شد و اکنون در قطر مستقر است. ایشان دو‌ماه است کار خودش را در این کشور آغاز کرده است. این اتفاق بسیار خوبی بود که میان دو کشور افتاد و قطعا سبب تسهیل تجارت با قطر می‌شود. رایزن ایران در این دو‌ماه روابط خوبی در این کشور برقرار کرده و راه اتاق‌های بازرگانی را برای فعالیت در قطر هموارتر از گذشته کرده است که امیدواریم همین روند برقرار باشد.