جمعی از مدیران شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور خودرو صبح روز گذشته با تجمع مقابل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستار آزاد شدن صادرات روغن موتور شدند. به گزارش ایرنا، این عده که تعدادشان به حدود ۴۰نفر می‌رسید، مدعی بودند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نزدیک به پنج‌ماه است که اجازه صادرات روغن موتور را نداده و این امر زیان‌های اقتصادی زیادی را متوجه آنان کرده است.

بر این اساس، از اردیبهشت‌ماه امسال نزدیک به سه‌هزار کانتینر صادرات روغن‌موتور در مرز گمرکی بندرعباس از سوی این ستاد توقیف شده و اجازه صدور آنها به کشورهای عربی منطقه و نیز جنوب آفریقا داده نشده است.

«علی ساسانی» از اعضای اتحادیه شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور در این‌باره، گفت: در سال جاری حتی یک قوطی روغن موتور از ایران صادر نشده و این در حالی است که انواع روغن موتور خارجی و آمریکایی وارد کشور می‌شود.

وی افزود: حدود یکصد شرکت تولیدکننده روغن موتور در کشور اقدام به جمع‌آوری روغن موتورهای مصرف شده خودروها کرده و پس از تصفیه آنها به بالاترین کیفیت، اقدام به صادرات روغن به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و جنوب آفریقا می‌کنند.

ساسانی تصریح کرد: وجود روغن موتورهای مصرف شده در کشور مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود آورده که تصفیه و صادرات آنها علاوه بر آوردن ارز به داخل کشور، تبعات مثبت زیست محیطی را به دنبال دارد.

به گفته ساسانی، هر لیتر روغن موتور مصرف شده در صورت رسوخ به خاک، یک میلیون لیتر آب در زیر زمین را از بین می‌برد.

وی از مسوولان درخواست کرد با فراهم کردن زمینه صادرات روغن موتورهای تصفیه شده، اجازه تخریب محیط زیست را ندهند.

نمایندگان معترضان برای گفت‌وگو با مقامات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به داخل ساختمان این ستاد در خیابان سئول رفتند و با شنیدن وعده مسوولان این ستاد جهت رفع مشکل صادرات روغن موتور، به تجمع خود پایان دادند.