به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدجواد ساداتی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی به برخی از علل افزایش قیمت مواد غذایی اشاره و اضافه کرد: بخشی از این افزایش به افزایش‌های قانونی امسال، از جمله افزایش دستمزد، انرژی و تورم و بخشی از آن به موضوعاتی مانند خشکسالی مربوط است. او ادامه داد: کمبود تولید محصولات کشاورزی در خشکسالی‌ها موجب افزایش قیمت می‌شود و تنها مربوط به کشور ما نیست. همچنین با افزایش قیمت‌های جهانی در محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

ساداتی‌نژاد افزود: در بخش زیادی از محصولات حتی در کشورهای اطراف خود می‌توانیم تورم مواد خوراکی و آشامیدنی را تا ۷۰‌درصد ببینیم. در اروپا هم به دلیل خشکسالی افزایش قیمت وجود دارد. او علت بخشی از افزایش قیمت‌های جهانی غذا را بحران اوکراین دانست و گفت: حمل‌ونقل غلات و محصولات کشاورزی به علت این بحران دچار چالش شده و قیمت‌ها در محصولات کشاورزی از ۳۵‌ تا ۸۰‌درصد هم افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به الزام قانونی که برای حذف ارز ترجیحی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ وجود دارد، دولت ملزم است به حذف ارز ترجیحی اقدام کند.

ساداتی‌نژاد افزود: زمان نشان داده است که ارز ترجیحی نتوانسته به اهداف خود برسد و اقشار مختلف مردم نتوانستند عادلانه از آن بهره‌مند شوند و موجب بیماری مزمنی در اقتصاد ایران شده و بهره‌وری را در حوزه غذا، دام و طیور کشور به ورطه نابودی کشانده است. او با بیان اینکه صنعت دام و طیور از وجود ارز ترجیحی رنج می‌برد، اضافه کرد: وجود ارز ترجیحی موجب رانت و فساد گسترده‌ای در حوزه تامین نهاده‌ها از خارج از کشور شده و فاصله قیمتی سرعت قاچاق را افزایش داده است و این یارانه‌ای که باید به مردم می‌رسید، سر سفره مردم دیگر کشورها می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه متخصصان و نخبگان اقتصادی کشور هم اذعان کرده‌اند که ارز ترجیحی باید از حوزه اقتصاد ایران حذف شود و این یک اصلاح بزرگ اقتصادی است که باید دولت‌ها انجام می‌دادند.

ساداتی‌نژاد افزود: شاید در سال‌هایی که فاصله قیمت ارز ترجیحی با ارز واقعی کمتر بود و چالش کمتری داشت، باید دولت‌ها اقدام می‌کردند و این اصلاح اقتصادی به نفع مردم و عدالت در جامعه ما انجام می‌شد.

او اضافه کرد: نکته حائز اهمیت در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن، این است که مردم اطمینان داشته باشند دولت پیش از حذف ارز ترجیحی، قدرت خرید مردم را ترمیم کرده و جبرانی لازم را به حساب خانوارها واریز خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: پیش از اجرا، دوماه واریز جبرانی و افزایش قدرت خرید مردم براساس دهک‌ها انجام می‌شود، سپس نرخ‌ها تغییر می‌کند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه مردم هیچ دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند، گفت: برنامه‌ریزی خوبی در ستاد مردمی‌سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن صورت گرفته و اهداف کاملا مشخص است و اهتمام ویژه و انسجام بین دولت و مجلس در این زمینه وجود دارد.

او با بیان اینکه یارانه‌های نان و دارو حذف نخواهد شد، اضافه کرد: نان صنعتی با همین قیمت ادامه مسیر خواهد داد و تغییری نخواهد داشت.

ساداتی‌نژاد افزود: درباره یارانه صنف و صنعت هم در ادامه اجرای اصلی حذف یارانه‌ها، ان‌شاءالله در آن سبد واریزی وجود خواهد داشت؛ اما به دلایلی که قبلا گفتم، به‌ناچار باید به سمت حذف آرد صنف و صنعت می‌رفتیم، ولی تلاش کردیم مشکلی برای تولیدکنندگان نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دلیل افزایش نرخ گندم در آن حوزه، سه‌ماه گندم را به این صنف واگذار کردیم که بتوانند بازپرداخت آن را سه‌ماهه انجام دهند تا در تولید خللی ایجاد نشود.

ساداتی‌نژاد افزود: برای ادامه آزادسازی هم در سایر کالاها تمهیدات لازم به‌منظور تامین سرمایه گردش برای تولیدکنندگانی که یارانه آن اقلام حذف می‌شود، انجام شده و با بانک‌مرکزی تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا به‌راحتی بتواند این تسهیلات در اختیار قرار گیرد.

وی گفت: در مورد دامداران و مرغداران روستایی و عشایری نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا نهاده و سرمایه گردش در اختیارشان قرار بگیرد.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: با حذف ارز ترجیحی در اقلامی که یارانه می‌گرفتند، افزایش قیمت و تغییر نرخ داریم؛ اما محاسبه و تمهید لازم انجام شده و جبرانی لازم به حساب خانوارها واریز خواهد شد.

وی گفت: در پی این هستیم براساس قانون به سمت کالابرگ هم حرکت کنیم؛ اما چون زیرساخت‌های ایجاد کالابرگ الکترونیکی براساس قانون مجلس شورای اسلامی که ابلاغ شده و قانون بودجه ۱۴۰۱ زمان‌بر است، بنابراین این کار با واریز یارانه به مردم آغاز خواهد شد و هر زمان که زیرساخت‌ها انجام شود، می‌تواند به کالابرگ الکترونیک تبدیل شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مردم بدانند یارانه حذف نمی‌شود، بلکه هدفمند و عادلانه توزیع می‌شود و از روی کالاها به سمت افراد مصرف‌کننده و آخرین حلقه می‌آید که از نظر حذف فساد و رانت در حوزه اقتصاد فوق‌العاده موثر است.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: نان سنتی تغییر قیمتی نخواهد داشت و یارانه‌اش وجود دارد و مردم در این زمینه هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند و نانوایان هم تامین آردشان به نرخ گذشته انجام می‌شود.