به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، نومان کبیر با بیان اینکه اتاق بازرگانی بازرگانی لاهور بیش از صد سال قدمت و بیش از ۳۳‌هزار عضو دارد، گفت: مساله تحریم و نبود سیستم بانکی بین دو کشور ارتباطات تجاری را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به سفر مشاور نخست‌وزیر پاکستان به ایران در جریان نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری و امضای تفاهم‌‌‌نامه اظهار امیدواری کرد که این تفاهم‌‌‌نامه اجرایی و عملیاتی شود و تعاملات تجاری بین دو کشور با استفاده از این تفاهم‌‌‌نامه افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور پاکستان ادامه داد: در حال حاضر برای تهاتر برنج با LPG به ایران سفر کرده‌‌‌ایم و امیدواریم با عملیاتی شدن این تفاهم‌‌‌نامه بتوانیم سایر کالاها را نیز تهاتر کنیم.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران نیز در دیدار با اشاره به سفر چند هیات پاکستانی به ایران در سال‌جاری گفت: حجم تجارت رسمی ایران و پاکستان چندان راضی‌‌‌کننده نیست و امیدواریم با تعامل بیشتر، سطح روابط دو کشور را افزایش دهیم.

فرهاد نوری افزود: مطالعات بازار نشان می‌دهد پاکستان بیشترین پتانسیل صادراتی را برای کشورمان دارد؛ از همین رو علاقه‌مندیم سطح روابط دوجانبه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه دو کشور دارای اقتصادهای مکمل هستند و می‌‌‌توانند در فرآیند تجارت به همدیگر کمک کنند، گفت: در داخل ایران تولیدات بسیار خوبی داریم که مایلیم تجار پاکستانی آنها را به اقصی‌نقاط دنیا صادر کنند و در عین حال بتوانیم از محصولات تولیدی پاکستان در داخل کشور استفاده کنیم.

نوری با اشاره به تولید انبوه و صادرات کفش‌‌‌های غیرچرمی و ماشینی پاکستان به دنیا اظهار کرد: تمایل داریم در این زمینه با پاکستان همکاری بیشتری داشته باشیم و از تولید مشترک با برند و صادرات بهره ببریم. در زمینه نساجی نیز آمادگی همکاری مشترک با پاکستان وجود دارد. معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به امضای موافقت‌‌‌نامه تجارت ترجیحی با پاکستان بر امضای موافقت‌‌‌نامه تجارت آزاد با این کشور تاکید کرد. وی با اشاره به فرصت‌‌‌های همکاری از طریق بازارچه‌‌‌های مرزی، نمایشگاهی و مناطق آزاد با پاکستان گفت: پاکستان می‌‌‌تواند از ظرفیت‌‌‌های مناطق آزاد چابهار استفاده کند. در مقابل، ما هم می‌‌‌توانیم از ظرفیت بندر کراچی برای ترانزیت و حمل کالا به شرق آفریقا استفاده کنیم و با استفاده از این ظرفیت‌‌‌ها حجم تجارت دو کشور را افزایش دهیم.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور پاکستان با اشاره به پتانسیل افزایش روابط تجاری ایران و پاکستان گفت: دو کشور می‌‌‌توانند بازارهای خوبی برای یکدیگر ایجاد کنند.