به گزارش خبر‌گزاری مهر، شاهپور علایی‌مقدم رئیس حفظ نباتات در یک برنامه تلویزیونی، در مورد ماجرای فلفل‌دلمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عودت‌شده از روسیه گفت: روسیه نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای فرستاد که ۴ سم آفت و علف‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی که در کشور ما بین باغداران و کشاورزان استفاده می‌شود در آنجا ثبت نشده است و این دلیل برگشت‌خوردن فلفل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی بوده و هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه باقی‌مانده سمی وجود نداشته است. این سموم در اتحادیه اروپا هم استفاده می‌شود؛ برای اینکه ماده موثره خوبی دارد و هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید را پایین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد و به‌جای اینکه کشاورز سه‌بار برای کنترل بیماری سمپاشی کند یکبار سمپاشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۴ بار وبینار با مقامات روسی برگزار کردیم و مسائل را توضیح دادیم و هیاتی هم برای مذاکره به این کشور رفت و قرار است یک هیات روسی هم به ایران بیاید تا از گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری کند که با اطمینان کامل صادرات انجام شود.  به گفته این مسوول ۱۳‌درصد فلفل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی ایران به مقصد روسیه است و بیش از ۵/ ۴میلیون تن انواع صیفی و سبزی صادراتی داریم که هیچ مشکلی وجود نداشته است.

  آیا صادرات کیوی به هند متوقف شده است؟

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی هم گفت: مدت کوتاهی است که صادرات کیوی به هند متوقف شده و قرار است در این‌خصوص با طرف هندی وارد مذاکرات بین‌المللی شویم.

مسعود بصیری در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با «ایسنا»،  در پاسخ به چرایی توقف صادرات کیوی به هند گفت: چندی پیش هند محموله کیوی ایران را برگشت زد و اعلام کرد که آفات شپشک در کیوی وارداتی ایران وجود دارد. مرکز تحقیقات گیاه‌پزشکی ما نیز وجود این نوع شپشکی را که هند اعلام کرده بود به‌طور کل رد و اعلام کرد که تاکنون این نوع شپشک در باغات کیوی ایران گزارش نشده است. از آن طرف نیز تجار محموله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از کیوی را به امارات و از آنجا به هند بردند و اینکه انگیزه تجار از این اقدام چه بوده هنوز مشخص نیست.  وی اضافه کرد: هند اعلام کرده که هر محموله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای وارداتی به این کشور باید مسیر قرنطینه‌ای خود را طی کند. بر همین اساس سازمان حفظ نباتات کشور ما چندین درخواست به آنها داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که مذاکرات بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی داشته باشیم ولی طرف هندی هنوز پاسخی نداده است. مدت کوتاهی است که صادرات کیوی به هند متوقف شده و منتظریم این ابهامات رفع شود. بصیری گفت: تصور داریم که شاید این برگشت‌خوردن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ناشی از شیطنت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برخی از کشورها باشد.

 به دولت هشدار داده بودیم

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این‌باره گفت: درخصوص بازگشت محصولات صادراتی به وزیر جهادکشاورزی دولت دوازدهم هشدار داده بودیم. ما اعلام کرده بودیم به دلیل وجود باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی صادرات این محصولات با مشکل مواجه خواهد بود و راهکار‌هایی نیز ارائه شد اما توجهی نشد.  به گزارش خبر‌گزاری تسنیم رئیس اتاق بازرگانی تهران  در مکاتبه‌اش با کاظم خاوازی وزیر وقت جهادکشاورزی درباره احتمال بازگشت محصولات کشاورزی ایران هشدار داده بود.  در بخشی از این نامه آمده است: «استفاده نادرست و بی‌رویه از آفت‌کش‌ها و وجود پسماند آنها در محصولات باغی و زراعی، منجر به بروز مشکلات زیست‌محیطی و بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های انسانی در جامعه شده است.

 از طرفی به علت وجود باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی، صادرات این محصولات با مشکل مواجه شده و منجر به مرجوع‌شدن برخی از محموله‌های صادراتی شده است.‌» بنابر این گزارش درشرایطی مرجوع‌شدن صدها تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی از فلفل‌دلمه‌ای گرفته تا سیب‌زمینی و کیوی در روزهای گذشته خبرساز شده و موضوع استفاده از سموم غیراستاندارد و با ماندگاری بالا نگرانی‌های بسیاری در جامعه ایجاد کرده است که اتاق تهران طی سال‌های گذشته هشدارهای مکرری نسبت به استفاده از سموم غیراستاندارد در تولید محصولات کشاورزی به وزارت کشاورزی داده اما تاکنون مورد‌توجه قرار نگرفته است.  

هشدارها و نامه‌نگاری‌های اتاق تهران با مسوولان و مقامات وزارت کشاورزی به‌خوبی نشان می‌دهد موضوع مرجوع‌شدن محصولات کشاورزی صادراتی به ‌ماه‌ها و هفته‌های گذشته و البته چند محصول خاص باز‌نمی‌گردد و ابعاد گسترده‌تری دارد؛ اتفاقی که سلامت جامعه را به خطر انداخته است و روز گذشته مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران هم در متنی در اینستاگرام از آن به‌عنوان «مرگ خاموش» یاد کرد و نوشت: « استفاده کنونی از سموم با ماندگاری بالا سلامت مردم را به‌شدت تهدید می‌کند و باعث بروز انواع سرطان‌ها می‌شود.‌»