برنامه‌ریزی برای صادرات 7/7میلیارد دلاری تعاونی ها در برنامه چهارم

گروه بازرگانی- همایش چشم‌انداز توسعه صادرات تعاونی‌های ایران دیروز در تالار شهیدقندی وزارت ارتباطات و فناوری برگزار شد. به گفته وزیر تعاون، میزان صادرات بخش تعاون در سال گذشته نزدیک به یک‌میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار صادرات از سوی بخش تعاون صورت گیرد. دکتر محمد ناظمی‌اردکانی با بیان اینکه بخش تعاون نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی نیز جایگاه تعریف شده‌ای دارد، گفت: به همین منظور تعاونی‌ها باید ارتباط نزدیکی در سطح بین‌المللی داشته باشند و حضور خود را در بازارهای جهانی تضمین کنند.

وی ادامه داد: امروز خانواده بزرگ تعاون درجهان بیش از ۸۰۰میلیون نفر عضو دارد و ۱۰۰میلیون شغل مستقیم را ایجاد کرده است به نحوی که ۹۶ کشور جهان در اتحادیه بین‌المللی تعاون با هم همکاری و ۳۰۰ شرکت بزرگ تعاونی دنیا نقش بارزی در تجارت جهانی دارند.

ناظمی‌اردکانی سهم بخش تعاون در استفاده از سرمایه‌های کوچک مردمی‌را بسیار بالا خواند و افزود: تعاونی‌ها توانسته‌اند با اصول حاکم بر خود سرمایه‌های کوچک را در سطح جهانی تجمیع و صرف امور کلان و مولد کنند. دستاورد تجمیع سرمایه‌های کوچک نیز فقرزدایی و گسترش عدالت اجتماعی بوده است.

وی با تاکید بر حضور موثر تعاونی‌ها در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: وجود بازارهای کشورهای منطقه با بیش از ۹۰۰میلیون نفر جمعیت به خصوص کشورهای آسیای میانه و آفریقایی فرصت مغتنم و خوبی است تا تعاونی‌ها بتوانند در این بازارها حضور پیدا کنند و زمینه این حضور از طریق برپایی نمایشگاه‌های تجاری اتاق تعاون در کشورهای مختلف پذیرفته شده است و امسال نیز برگزاری بیش از ۲۰ نمایشگاه را در کشورهای مختلف پیش‌بینی کرده‌ایم.

همچنین معاون وزیر تعاون در این همایش گفت: ایجاد و تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌های صادراتی و اتحادیه‌های فنی ـ مهندسی، گردشگری و مخابرات از جمله سیاست‌های جدی وزارت تعاون است و این وزارتخانه با پرداخت تسهیلات با نرخ پایین شرایط مناسبی برای صادرات تعاونی‌ها فراهم می‌کند.

مصطفی کربلایی اتخاذ سیاست جهش صادراتی در برنامه سوم توسعه و ادامه جهت‌گیری‌های مطرح شده در برنامه چهارم‌را موجب رشد شتابان صادرات کالاهای غیرنفتی و صدور خدمات دانست و از تقویت تشکل‌های صادراتی به عنوان شاخص‌ترین سیاست‌های اجرایی برنامه سوم در بخش صادرات نام برد.

معاون نظارت و بهره‌برداری وزارت تعاون به اهداف تشکیل تعاونی‌های صادراتی اشاره و اظهار کرد: تشکل‌های صادراتی با تجمیع ظرفیت‌ها و پتانسیل اعضای تحت پوشش خود و هزینه کمتر و قدرت چانه‌زنی بیشتر سهم بسزایی از صادرات را به خود اختصاص می‌دهند و بر این اساس به عنوان بسترساز توسعه صادرات به ایجاد و تقویت تشکل‌های مذکور کمک می‌کنند.

کربلایی هدف کمی‌تعیین شده برای صادرات تعاونی‌ها در سال‌جاری را نزدیک به ۴/۱میلیارد دلار و برای پنج‌سال برنامه چهارم توسعه ۷/۷میلیارد دلار عنوان کرد.

کربلایی به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان تعاونی گفت: شورای توسعه صادرات بخش تعاونی در حوزه معاونت نظارت وزارت تعاون به منظور ساماندهی و هدایت تعاونی‌های فعال در بخش صادرات تشکیل شده است که از جمله اقدامات انجام شده از سوی این شورا بررسی و تدوین مشکلات و راهـــکارهای توســـــعه و تحقق اهداف کمی‌صادرات بخش تعاونی، بررسی بازارهای صادراتی و تشکیل جلسات اختصاصی با صادرکنندگان بخش‌های تولیدی و خدماتی بوده است.

معاون نظارت و بهره‌برداری وزارت تعاون از تخصیص تسهیلات ویژه وزارت تعاون برای حضور تعاونی‌های شرکت‌کننده در اولین نمایشگاه بین‌المللی تعاون که در آبان‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود خبر داد و گفت: براساس دستور رییس‌جمهور وزارت تعاون برپایی چند نمایشگاه را در کشورهای آفریقایی در دستور کار خود قرار داده است ضمن آنکه برای توانمندسازی شرکت‌های تعاونی و تقویت مدیریت آنها ۵۰ تا ۸۰درصد هزینه‌های استقرار تعاونی‌ها متقبل شده تا زمینه رقابت‌پذیری آنها و حضور در بازارهای هدف را تسهیل می‌کند.

دکتر صفری، معاون آسیا، اقیانوسیه و کشورهای مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه نیز در این همایش گفت: با توجه به وجود مزیت‌های فراوان صادرات در تعاونی‌ها و فضای مناسب و مطلوب در بازارهای هدف کشورهای آسیای میانه، قفقاز، پاکستان و عراق تعاونی‌ها در زمینه‌های انرژی، عمران، امور زیربنایی، بازاریابی و مارکتینگ صادراتی می‌توانند حضور فعال‌تر و جدی‌تری داشته باشند.

صفری تصریح کرد : کشورهای آسیای میانه و قفقاز در زمینه حضور خدمات فنی ـ مهندسی، فضا و ظرفیت‌های بسیار خوبی در اختیار دارند و حضور تعاونی‌های صادراتی در عرصه‌های انرژی، ترانزیت، حمل‌و‌نقل، جاده‌سازی و ساختمان‌سازی می‌تواند موثر و کارآمد باشد. وی ادامه داد: در قزاقستان که پایتخت خود را از آلماتی به آستانه تغییر داد بیش از ۴۵۰کیلومتر از جاده بین آلماتی و آستانه را پیمانکاران ایرانی ساختند. در تاجیکستان نیز تونلی را که رییس جمهور اخیرا افتتاح کرده ایران در مدت دو سال تکمیل و به بهره‌برداری رساند و ۱۲۰۰ کیلومتر کشور‌را به تاجیکستان نزدیک کرد.

معاون بین‌الملل آسیا، اقیانوسیه و کشورهای مشترک المنافع وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای مشترک المنافع از امتیاز خاصی در زمینه صدور کالا برخوردارند، اضافه کرد: می‌توانیم با ایجاد کارخانه‌های کوچک در این کشورها از آنها برای صدور کالاها و تولیدات خود به خاورمیانه استفاده کنیم. در حال حاضر تنها سالانه ۳۳میلیون دلار صادرات مداد و خودکار به منطقه قرقیزستان داریم که این کار بر عهده دو تعاونی بزرگ قزوین است.