شافعی تصریح کرد: متاسفانه با آغاز تحریم‌های ‌آمریکا علیه ایران، کره‌جنوبی به‌رغم روابط خوب و دیرینه دو کشور، بیش از بسیاری کشورها از تحریم‌ علیه ایران پیروی کرد و این موضوع موجب شد ذهنیت خوب فعالان اقتصادی درباره ارتباط با کره‌جنوبی به‌حس منفی تبدیل شود. رئیس اتاق ایران به‌مسدود شدن رقم قابل‌توجهی از منابع ایران در کره‌جنوبی اشاره کرد و گفت: این منابع مالی ایران در شرایط تحریمی در کره‌جنوبی بلوکه شد و این کشور حتی در موارد پزشکی، دارویی و غذایی که موضوعات بشردوستانه هستند و جزو تحریم‌ها هم نبودند، حاضر به‌همکاری با ایران نشد در صورتی‌که ایران توانست با ژاپن که روابط نزدیک‌تری با ‌آمریکا دارد در حوزه تامین دارو راحت‌تر همکاری کند. شافعی کاهش سطح مناسبات تجاری بین ایران و کره‌جنوبی از حدود ۱۷ میلیارد دلار به‌۲ میلیارد دلار را خسارت اقتصادی بزرگی برای هر دو کشور برشمرد و تصریح کرد: رویکرد کره‌جنوبی در دوران تحریم علیه ایران موجب شد تا فعالان اقتصادی دنبال جایگزین باشند و این موضوع بدون‌شک بر فعالیت‌های آینده دو کشور اثرگذار خواهد بود. رئیس اتاق ایران همچنین به‌وضعیت تعدادی از شرکت‌های ایرانی که با همتایان کره‌ای خود قرارداد ‌امضا کرده و حتی مبالغی هم پرداخت کردند ‌اما موفق به‌دریافت کالاهای خود نشدند، اشاره کرد و خواستار رسیدگی و حل‌وفصل این مساله از سوی سفارت کره‌جنوبی شد.  شافعی اظهار کرد: کره‌‎جنوبی باید برای تلطیف روابط تجاری بین دو کشور، روش‌های جبرانی را در نظر بگیرد تا در ادامه بتوانیم سطح همکاری‌ها را ارتقا دهیم.

یو کانگ‌هیون، سفیر کره‌جنوبی در تهران نیز به‌آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها بر هر دو کشور اشاره کرد و با نگاهی به‌دیدار خود با حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت ایران، گفت: ایشان نیز رویکرد کره‌جنوبی را مایه یاس ایران عنوان کرد و از انتظارات بالای ایران از این کشور برای آینده سخن گفت. برای همین به اتاق ایران آمدم تا بتوانم با کمک شما در راستای احیای روابط دو کشور راهکارهایی را اتخاذ و دنبال کنم.

او ادامه داد: سال آینده باید آغاز فصل جدیدی از مناسبات بین دو کشور باشد. در این راستا لیست بلند‌بالایی از اقداماتی تهیه شده که برای احیای روابط دو کشور باید انجام شوند و به‌تنهایی نمی‌توانم از پس آن برآیم و بدین منظور به‌کمک شما نیاز دارم. سفیر کره‌جنوبی در تهران انتقاد و نارضایتی ایرانی‌ها از دولت کره‌جنوبی را منطقی توصیف کرد و یادآور شد: منشأ مشکلاتی که در این رابطه روی داد کره‌جنوبی نبود و با وجود اینکه قربانیان اصلی تحریم‌ها مردم ایران بودند؛ اما اقتصاد کره نیز از آن آسیب دید. یو کانگ‌هیون حجم منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی را حدود ۷ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: دلیل وجود این حجم از پول ایران در کره‌جنوبی این است که قبل از شروع تحریم‌ها ۱۷ درصد صادرات نفت ایران وارد کره‌جنوبی  و ۱۶ درصد گاز وارداتی کره از ایران تامین می‌شد، برای همین این رقم تا این حد بالاست.