به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست با اشاره به مصوبه یک ماه گذشته ستاد تنظیم بازار درخصوص ترخیص ۹۰ درصدی کالا از گمرک قبل از اظهار مقرر شد هم برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و هم افزایش سهم ریل از حمل بار به جای حمل‌و‌نقل جاده‌ای، بخشی از کالاهای اساسی دپوشده در انبارهای بنادر و گمرکات با ریل به داخل کشور حمل شوند.

همچنین سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مامور شد تا تسهیلات ویژه‌ای در اختیا‌ر رانندگان و کامیون‌داران گذاشته شود تا رغبت بیشتری به حضور در بندر امام خمینی (ره) و بارگیری کالاهای اساسی به سمت مقاصد مختلف داشته باشند. گفته می‌شود در سال جاری به‌دلیل کاهش تولید کالاهای اساسی در داخل در پی خشکسالی سال آبی جاری و همچنین شیوع کرونا، واردات کالاهای اساسی از نظر حجم و وزن، رشد بیشتری داشته است؛ اما به‌دلیل گرمای بی‌سابقه هوا در خوزستان، تعداد کامیون‌هایی که در هر روز وارد بندر امام خمینی (ره) می‌شوند، نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰درصد کاهش یا‌فته است. عضو هیا‌ت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران مشکل حمل کالاهای اساسی را ناشی از عدم‌هماهنگی بین دستگاه‌ها عنوان کرده و گفته بود: بخشی از تبعات ناهماهنگی‌ها و به‌ویژه کندی در فرآیند تامین کالاهای اساسی به واردکنندگان نهاده‌های دامی تحمیل و موجب می‌شود اقلامی که به بنادر و گمرکات رسیده‌اند به‌رغم تمام تلاش مسوولان گمرک و واردکنندگان امکان ترخیص پیدا نکنند.

نهاوندی بار دیگر ۱۱ تیرماه با بیا‌ن اینکه کندی در فرآیند تامین کامیون، موجب تشدید تاخیر در بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی از بنادر شده، گفته بود: موضوع کمبود کامیون برای تخلیه نهاده‌های دامی در حال حاضر از عوامل اصلی تاخیر در بارگیری نهاده‌ها محسوب می‌شود.

روانبخش بهزادیا‌ن، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریا‌نوردی درباره آخرین وضعیت کالاهای اساسی در بنادر کشور به خبرگزاری مهر گفت: تا پایا‌ن ۱۲ تیرماه سال جاری میزان کالاهای اساسی در ۱۱ بندر امیرآباد، نوشهر، انزلی، امام خمینی(ره)، شهید رجایی، چابهار، آستارا، فریدون کنار، لنگه، شهید باهنر و خرمشهر، معادل ۴میلیون و ۵۶۵هزار و ۱۳۷تن است.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریا‌نوردی با اشاره به اینکه کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا‌، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی می‌شود، افزود: بیشترین میزان کالاهای اساسی وارداتی در کشور به بندر امام خمینی (ره) با ۳میلیون و ۳۶۹ هزار تن اختصاص دارد که معادل  ۵/ ۶۴درصد کل کالاهای اساسی وارداتی است و ۵/ ۳۵درصد مابقی کالاهای اساسی در ۱۰ بندر دیگر کشور دپو شده است؛ بنادر امیرآباد با ۳۷۵هزار و ۵۱۲تن، شهید رجایی با ۲۶۸هزار و ۲۵۹تن و نوشهر با ۲۰۶هزار و ۲۵۶تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. وی درباره علت عدم‌رغبت رانندگان به حضور در بندر امام خمینی (ره) گفت: اصلی‌ترین دلیل آن شرایط گرمای هوای بندر امام و آب و هوای این منطقه است؛ دلیل دوم این است که بنادر هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان با وضعیت قرمز کرونایی مواجهند و رانندگان به این دو بندر نمی‌روند؛ دلیل سوم هم این است که فصل برداشت محصولات در داخل استان‌هاست و رانندگان حاضر به خروج از استان‌های محل اقامت خود نیستند. نرخ کرایه، علت چهارم عدم‌تمایل رانندگان است. بهزادیا‌ن ادامه داد: سال گذشته به‌طور متوسط روزانه ۲۶۰۰ دستگاه کامیون جذب بندر امام خمینی (ره) می‌شد؛ اما امسال به‌طور متوسط روزانه ۱۳۰۰ کامیون وارد بندر امام می‌شود. در هر حال ۲ میلیون تن کالا اظهار گمرکی و یک میلیون تن آن ترخیص شده و آماده حمل است؛ اما کامیون برای حمل آن نیست.