نقشه مجازی‌سازی اصناف

حمایت از تولید با رویکرد صادرات محور، برنامه محوری بخش اصناف وزارت صمت است که در سال ۹۹ پیگیری خواهد شد. بر این اساس مقرر شده است که تشکل‌های صادراتی با محوریت اصناف راه‌اندازی شود تا شرایط برای صدور کالاهای واحد‌های تولیدی مهیا شود. در واقع «تشکل‌سازی» از مسیر تولید صادرات محور، رویکرد کلانی است که قرار است از سوی متولیان وزارت صمت دنبال شود.  سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت درباره جدیدترین وضعیت بازگشایی‌ها با اعلام خبری جدید گفت که مصوبه اولیه در ستاد ملی کرونا اخذ شده است که تالارهای پذیرایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر در مناطق سفید بازگشایی شوند و در مرحله بعد در سایر مناطق نیز با رعایت ضوابط بهداشتی بازگشایی شوند. محور مهم دیگر این مقام مسوول در وزارت صنعت،معدن و تجارت به موضوع الکترونیکی کردن فرآیند‌ها در بخش اصناف برمی‌گشت. به اعتقاد ناظران در شرایط فعلی که ویروس کرونا در سطح وسیعی شیوع پیدا کرده، حرکت به سمت الکترونیکی کردن امور عرضه و تقاضا فرآیندی اجتناب ناپذیر است. اولویتی که از سوی سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان نیز مورد تاکید قرار گرفت. در این راستا قرار است از طریق راه‌اندازی یک بازار مجازی در شرایط فعلی به صنوف مختلف کمک شود. به گفته این مقام مسوول، از هفته آینده تمامی اصناف می‌توانند اقدام به عرضه کالا در فضای مجازی کنند.

جمشید گلپور، سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت و دبیر هیات عالی نظارت سازمان‌های صنفی کشور اظهار کرد:‌ جایگاه اصناف بر کسی پوشیده نیست. آخرین حضور موثر اصناف و بازار به دو اتفاق اخیر برمی‌گردد. یکی افزایش قیمت سوخت بود که اصناف همراهی بسیار خوبی با دولت داشتند و دیگری عملکردشان در مقابله با شیوع ویروس کرونا بود. اگر همراهی و مشارکت اصناف نبود به‌طور قطع به مشکل جدی برمی‌خوردیم. یکی از بخش‌هایی که اصناف در دوران کرونا بسیار خوب عمل کردند، تولید اقلام و لوازم بهداشتی بود، به‌طوری که امروز ایران جزو معدود کشورهایی است که می‌تواند تولیدات خود را در حوزه اقلام بهداشتی صادر کند.

گلپور در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به برخی آمار و ارقام در حوزه اصناف گفت: حدود ۴۰۰ اتاق اصناف و ۷ هزار اتحادیه صنفی در کشور فعالیت می‌کنند. به تبع آن حدود ۳ میلیون واحد صنفی با پروانه کسب نقش آفرینی می‌کنند. از سوی دیگر بین ۵/ ۷ تا ۸ میلیون شغل به‌صورت مستقیم به بخش اصناف مرتبط است. اگر میانگین جمعیتی که از سوی اصناف پوشش داده می‌شود و خانوارهای اصناف را حساب کنیم، بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر را دربرمی‌گیرد.

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت به محورهای کلیدی سیاست حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: صادرات کالاهای تولیدی اولویت اول اصناف است. از سوی دیگر فعال‌سازی تشکل‌های صنفی صادراتی از برنامه‌های اصلی است. در حال حاضر برای برخی کالاها نظیر فرش، مبلمان، کیف و کفش و... برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که تشکل‌های صادراتی‌شان در حوزه اصناف فعال شوند. در بخش حمایت از تولید داخل کلمه تولید تحقق پیدا نمی‌کند مگر آنکه برای کالا بازار فروش پیدا کنیم. بنابراین باید در حوزه داخلی و حوزه صدور کالا بازار فروش ایجاد شود. در عین حال تحریک بازار داخلی و تحریک تقاضا از برنامه‌های اصلی است.

سرپرست امور اصناف و بازرگانان اظهار کرد: در شرایط کرونا واحدهای صنفی به اجبار چند ماه تعطیل شدند، از این رو در نظر داریم که از هفته آینده تمامی واحدهای صنفی بتوانند به‌صورت مجازی با کمترین هزینه و به‌صورت رایگان کالاهای خود را عرضه کنند. در این راستا از فضای اینترنتی فروشگاه‌های بزرگ استفاده می‌شود تا بتوان از تجربه آنها استفاده کرد. در واقع سعی داریم یک بازار مجازی ایجاد کنیم و آموزش‌های لازم را به اصناف بدهیم. شیوع کرونا می‌تواند به فرصتی تبدیل شود که بازار مجازی محقق شود. از سوی دیگر شفافیت در امور یکی دیگر از اولویت‌های وزارت صمت است که پایه آن به اطلاع رسانی و الکترونیکی کردن امور برمی‌گردد. ایجاد سامانه‌های الکترونیکی باعث می‌شود که روند کار در اصناف سرعت بگیرد.

گلپور در بخش دوم نشست خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. او درباره نقش و وظایف نقش نظارتی مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت توضیح داد: مباحث نظارتی در حوزه وزارت صمت عمدتا به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برمی‌گردد، اما بخشی از این اقدامات نظام صنفی مرتبط است. ما برای آنکه بخش تخلفات را سامان دهی کنیم، سامانه شکایت‌های مردمی را راه‌اندازی کردیم که مردم می‌توانند شکایت‌های خود را در آن ثبت کنند. در هر شهرستان یک اتاق اصناف وجود دارد که بخشی از بازرسی‌ها را انجام می‌دهند و پرونده‌ها را به سازمان تعزیرات ارسال می‌کنند. کار جدیدی که در این حوزه انجام شده این است که سامانه بازرسی و تشکیل پرونده‌ها، الکترونیکی شده است و شکایت‌های مردم به بازرسان به‌صورت سیستمی اعلام می‌شود. با این کار فرآیند ارسال پرونده‌های تخلف و برگشت احکام از حالت کاغذی به الکترونیکی تغییر کرده است.

گلپور با اشاره به تولید اقلام بهداشتی توسط اصناف اظهار کرد: ۷۲ میلیون ماسک سه لایه صنعتی توسط اصناف تولید شده که تولید ۷۰ درصد این اقلام در کارگاه‌ها بوده است. وی با اشاره به آمار تولید دیگر اقلام تصریح کرد: تولید ماسک ان-۹۵ سه میلیون، دستکش جراحی ۶ میلیون، دستکش معاینه ۳۲۲میلیون، دستکش یکبار مصرف ۱۵۱ میلیون، لباس یکسره ۹۴۴ عدد، الکل طبی ۲۶ میلیون لیتر و ژل ضد عفونی‌کننده ۱۲ میلیون لیتربوده است. او با تاکید بر اینکه برای تامین ماسک سه لایه مشکلی وجود ندارد، تاکید کرد: با این وجود اجازه صادرات ماسک سه لایه را نمی‌دهیم و قصد داریم در هفته آینده قیمت آن را کاهش دهیم. (بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو در صفحه اصناف و تشکل‌های امروز نیز به چاپ رسیده است.)