سه تصمیم جدید ضدکرونایی

متولیان صمت ضمن اعلام این خبر تاکید کرده‌اند که حذف این مجوز برای تولید الکل در راستای سرعت بخشی به امر تولید بوده است، اما با این وجود تولید الکل در کشور همچنان با مجوز و نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود. همچنین در چارچوب تصمیم سوم، هرگونه خروج کالاهای مرتبط با مقابله با ویروس کرونا از کارخانه‌ها، بدون حواله‌های وزارت بهداشت و فرآیند توزیع در شبکه‌های منتخب ممنوع است. به‌طور کلی، سیاست‌های جدید وزارت صمت از دو محور مجزا برخوردار است. سیاست‌گذاران از یکسو درصدد تسهیل فرآیندهای تولید کالاهای مرتبط با مقابله با ویروس کرونا برآمدند و از سوی دیگر بر نقش وزارت بهداشت به‌عنوان نهاد ناظر در روند تولیدات تاکید کرده‌اند.

جزئیات ۳ تصمیم

اما درخصوص برنامه اول که به نحوه عملکرد و شرح وظایف داروخانه‌ها برمی‌گردد، حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی توضیحاتی را ارائه کرده است. به گفته این مقام مسوول در حال حاضر توزیع ژل و محلول ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌های کشور آغاز شده است و عرضه این محصولات با توجه به افزایش تولید، طی روزهای آینده بیشتر خواهد شد و دامنه وسیع‌تری از داروخانه‌ها را در بر می‌گیرد. متولی امور بازرگانی در وزارت صمت در همین رابطه ابلاغیه سازمان حمایت را مورد توجه قرار داده است، ابلاغیه‌ای که تاکید دارد کلیه داروخانه‌ها مجاز به تک‌فروشی این اقلام هستند و مجوز عمده‌فروشی ندارند. از این رو، دولت با هر گونه عمده‌فروشی از سوی داروخانه‌ها برخورد خواهد کرد.

به گفته مدرس‌خیابانی، به‌صورت همزمان با توزیع ژل و محلول ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها، مراکز بیمارستانی هم سهمیه قابل‌توجهی دریافت کرده‌اند؛ ضمن آنکه الکل تولیدی کشور هم اکنون در اختیار کارخانه‌های صنایع شوینده قرار دارد تا از طریق شبکه داروخانه‌ای، در اختیار مردم قرار گیرد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در بخش دیگری از اظهارات تازه خود، توضیحاتی در مورد برنامه دوم یعنی ضوابط جدید تولید الکل ارائه داده است. این مقام مسوول اعلام کرده است که تولید الکل در کشور تا اطلاع ثانوی نیازمند اخذ هیچ‌گونه مجوزی از سوی سازمان‌های صنعت، ‌معدن و تجارت نیست، تا از این طریق تولید و توزیع این محصول تسهیل شود.

مدرس‌خیابانی در این خصوص توضیح داده است: براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به اعلام آمادگی برخی از واحدهای تولیدی برای تولید الکل مورد نیاز کشور، تولید الکل بدون مجوز در واحدهای تولیدی امکان‌پذیر است. البته الکل تولید شده در این واحدها، صرفاً براساس حواله‌های سازمان غذا و دارو و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها، بین مراکز تولیدکننده ژل و مواد ضدعفونی‌کننده توزیع خواهد شد.

مدرس‌خیابانی در رابطه با حذف مجوز وزارت صمت برای تولید الکل به خبرگزاری فارس توضیح داده است که حذف مجوز برای تولید الکل به‌صورت موقت و تا رفع کامل ویروس کرونا از کشور است. قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اضافه می‌کند: با توجه به شرایط حساس کنونی کشور و نیاز مبرم به اقلام و محصولات بهداشتی و لزوم کاهش بوروکراسی اداری و تسریع در امر تولید، تا اطلاع ثانوی تولید الکل نیاز به هیچ‌گونه مجوزی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد.

مدرس‌خیابانی درباره اینکه با حذف مجوز وزارت صمت برای تولید این محصول، اکنون نظارت توسط چه نهاد یا سازمانی در امر تولید الکل صورت می‌گیرد گفت: برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی الکل همچنان اخذ مجوز از وزارت بهداشت و درمان لازم است و بر این اساس الکل همچنان تحت نظارت وزارت بهداشت تولید می‌شود. در واقع حذف مجوز وزارت صمت برای تولید الکل در راستای سرعت بخشی به امر تولید در دستور کار قرار گرفته، ولی همچنان تولید این محصول با مجوز و نظارت وزارت بهداشت انجام خواهد گرفت.

همچنین با موافقت سازمان غذا و دارو، علاوه بر صفر شدن تعرفه واردات ماسک و الکل، واردات نیاز به IRC وزارت بهداشت ندارد و این کد برای واردات الکل، حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت صادر و هزینه‌ای برای واردکنندگان در بر نخواهد داشت تا بر این اساس گام تسهیل‌کننده دیگری برای تامین الکل در کشور برداشته شود.

ضمن آنکه از طریق هماهنگی‌های صورت گرفته با گمرک ایران، محموله‌های وارداتی ماسک، الکل و سایر اقلام مورد نیاز، با هدف مقابله با شیوع ویروس کورنا در کمترین زمان (۴۸ ساعت) ترخیص می‌شوند. در تکمیل همین مباحث، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خبرگزاری مهر گفته است که الکل تولیدی کارخانه‌ها باید با نظارت سازمان غذا و دارو توزیع شود و از این رو نظارت کافی بر زنجیره توزیع صورت خواهد گرفت. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرده است:‌ مطابق با دستورالعمل وزارت صمت، توزیع الکل فقط با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور صورت می‌گیرد. اما رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به تشریح سومین برنامه وزارت صمت نیز پرداخته است. این مقام مسوول به روسای سازمان‌های صمت استان‌های سراسر کشور اعلام کرده است که هرگونه خروج کالاهای مرتبط با کرونا از کارخانه‌ها، بدون حواله‌های وزارت بهداشت و فرآیند توزیع در شبکه‌های منتخب ممنوع است. او اظهار کرده است که با پیگیری‌های انجام شده مشخص شده است که در برخی شرکت‌ها بازرس مشترک مستقر شده است که کنترل و نظارت ورودی و خروجی محموله‌های تولیدی و ارائه اطلاعات را با چالش مواجه کرده است. همچنین به رغم تاکیدات انجام شده و دستورالعمل‌های صادره، توزیع برخی اقلام براساس مکاتبات فرمانداران و استانداران و سایر مقامات استانی صورت می‌گیرد که این موضوع برخلاف تصمیمات کمیته ملی تامین و تولید مبارزه با کرونا است.