به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»  دولت آمریکا با استقبال از تصمیم دولت چین در کاهش تعرفه‌های واردات، این اقدام را قدمی بزرگ در مسیر درست خوانده و گفته است انتظار دارد به‌رغم شیوع ویروس کرونا، پکن به تعهدات خود در فاز نخست توافق تجاری عمل کند. در این رابطه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری فاکس داشت گفت: «ما به دقت وضعیت این ویروس را دنبال می‌کنیم. با این حال با توجه به اطلاعات موجود، فکر نمی‌کنم مشکلی بر سر راه عمل به تعهدات آنها وجود داشته باشد.»  بر این اساس وزیر مالی چین اعلام کرد تعرفه‌های اضافی ۵ تا ۱۰ درصدی که بر برخی از اقلام وارداتی از آمریکا اعلام شده بود از تاریخ ۱۴ فوریه به ۵/ ۲ تا ۵ درصد کاهش خواهند داد. هر چند این مقام چینی اشاره‌ای به ارزش کالاهای مشمول این تصمیم نکرده، اما احتمالا این محصولات شامل ۷۵ میلیارد دلار کالایی است که در تاریخ یکم سپتامبر هدف تعرفه‌های ۵ تا ۱۰ درصدی دولت چین قرار گرفتند. پیش از این وزیر مالی چین اعلام کرده بود این گام مشابه اقدام دولت آمریکا در کاهش تعرفه‌ محصولات وارداتی چین در تاریخ ۱۴ فوریه خواهد بود. به گفته او هر نوع اقدام دیگر در این رابطه به پیشرفت وضعیت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بستگی دارد. به گزارش «رویترز» به موجب این تصمیم، تعرفه‌های واردات سویا نیز از ۳۰ به ۵/ ۲۷ درصد کاهش خواهد یافت، هر چند برخی از بازرگانان می‌گویند اثرات تعرفه‌های ۲۵ درصدی همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. به‌علاوه تعرفه‌های ۵ درصدی اعمال شده بر واردات نفت‌خام نیز به ۵/ ۲ درصد کاهش خواهد یافت. تامی شیه، رئیس تحقیقات بخش چین بزرگ در بانک «اوسی‌بی‌سی»‌ سنگاپور در این رابطه می‌گوید: «هر نوع اقدام برای کاهش تنش میان دو کشور خوب است. این تصمیم نشان از عزم دولت چین برای عمل به تعهدات خود در فاز اول تجاری با آمریکا به‌رغم شیوع ویروس کرونا دارد.»انتشار این خبر منجر شد بازارهای مالی جهان در روندی صعودی قرار گیرند و بار دیگر تزلزل اطمینان سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها ناشی از شیوع ویروس کرونا بهبود یافت. به‌علاوه ارزش یوآن چین بالاترین رکورد دو هفته اخیر خود را به ثبت رساند، و بازارهای سهام آمریکا و آسیا سیر صعودی به خود گرفتند. وزیر مالی چین می‌گوید امیدوار است دو کشور به تعهدات خود در فاز اول توافق تجاری پایبند باشند و برای تقویت اطمینان بازارها مفاد آن را به‌طور کامل به اجرا درآورند، امری که می‌تواند منجر به پیشرفت روابط تجاری دو کشور و بهبود رشد اقتصادی جهانی شود.

تاخیرهای بالقوه

درحالی‌که تصمیم دولت چین در کاهش تعرفه‌های واردات محصولات آمریکایی نشانی از پیشرفت در روابط تجاری غول‌های اقتصادی دنیا است، در هفته‌های اخیر شیوع ویروس کرونا اثرات مثبت ناشی از فاز اول توافق تجاری میان دو کشور را با اما و اگر مواجه ساخته است، توافقی که انتظار می‌رفت جانی دوباره به اقتصاد خسته چین بخشد. در این رابطه پنج‌شنبه هفته گذشته روزنامه دولتی «گلوبال‌تایمز» چین در گزارشی نوشت دولت این کشور قصد دارد بند مربوط به رویدادهای فاجعه‌بار در این توافق را اجرایی کند. به گزارش «رویترز» در فاز نخست توافق تجاری میان دو کشور بندی در رابطه با حوادث غیرمترقبه وجود دارد که به دو طرف اجازه می‌دهد در زمان رویدادهای فاجعه‌بار پیش‌بینی نشده تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورند. البته پنج‌شنبه هفته گذشته سخنگوی «سازمان نماینده تجاری ایالات‌متحده» اعلام کرد این سازمان هیچ درخواستی از طرف چینی برای آغاز مذاکرات در رابطه با شیوع ویروس کرونا دریافت نکرده است. با این حال یکی از مقامات چینی که اجازه انتشار بیانیه‌ای عمومی را ندارد گفته است شیوع این ویروس احتمالا بر عمل به تعهدات دو کشور اثر خواهد گذاشت. به گفته او تاکنون نیز دولت آمریکا محدودیت‌هایی را برای ورود مسافران از چین در نظر گرفته است. چهارشنبه هفته گذشته سونی بردو، وزیر کشاورزی آمریکا مدعی شد در صورتی که ویروس کرونا عمل به تعهدات چین را برای خرید محصولات آمریکایی با چالش مواجه سازد، دولت آمریکا مجبور است این وضعیت را تحمل کند.

کاهش کسری تجاری بی‌سابقه آمریکا

کسری تجاری آمریکا که دهه دشواری را پشت‌سر گذاشت، در سال گذشته برای نخستین بار در ۶ سال اخیر کاهش یافت. به گزارش «بلومبرگ» این امر عمدتا ناشی از کاهش واردات محصولات چینی و نفت‌خام بوده است و می‌تواند دستاویزی برای قول دونالد ترامپ در راستای کاهش کسری تجاری باشد. براساس آمارهایی که وزارت بازرگانی این کشور روز چهارشنبه منتشر کرد در سال ۲۰۱۹ کسری تجاری آمریکا با کاهش ۷/ ۱ درصدی به سطح ۸/ ۶۱۶ میلیارد دلار رسید. این کاهش درحالی است که شکاف تجاری آمریکا در آخرین ماه سال گذشته ناشی از جهش واردات نفت‌خام از کانادا روندی افزایشی داشت.  دونالد ترامپ همواره از کسری تجاری آمریکا به‌عنوان شکست سیاست‌های تجاری همتایان پیشین خود یاد کرده است، هرچند به عقیده اقتصاددانان کسری تجاری نمی‌تواند شاخصی درست برای ارزیابی عملکرد اقتصادی یک دولت باشد. بر این اساس پیش از اینکه دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود، کسری تجاری آمریکا در سطح ۲۰درصد قرار داشت. این امر عمدتا به آن خاطر بود که افزایش مخارج مصرف‌کنندگان عمدتا صرف واردات می‌شد.