منوی سرمایه‌گذاری در عمان عكس: دنیای اقتصاد

مختصات پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری عمان برای سرمایه‌گذاران ایران ترسیم شد. نشست «پیش‌رویداد همایش و نمایشگاه فرصت‌های همکاری مشترک اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عمان» که از سوی «گروه رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد» برگزار شد، به فرصتی برای شناخت دقیق فعالان اقتصادی ایران از ظرفیت‌های اقتصادی عمان و فرصت‌های پیش‌رو برای سرمایه‌گذاری در این کشور تبدیل شد. صاحب‌نظران در این نشست با برشمردن مزیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در عمان تصریح کردند که درحال‌حاضر بازار عمان به دلایل اقتصادی و غیراقتصادی، در میان کشورهای منطقه بزرگ‌ترین و مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران ایرانی است. در این چارچوب، «برخورداری از ذخایر ارزی مطلوب»، «برخورداری از زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای، فرودگاهی و...»، «برقراری روابط مثبت و مستقل سیاسی با ایران» و «تعریف برنامه‌های کلان در حوزه نفت و گاز و طراحی پروژه‌های پالایشی و پتروشیمی در منطقه آزاد دُقم عمان» از جمله مزیت‌هایی است که فعالان اقتصادی ایران می‌توانند روی آنها حساب ویژه باز کنند. اما در عین حال، میزان مبادلات تجاری دو کشور از سوی کارشناسان نامناسب عنوان شد. تا حدود ۴ سال قبل مجموع مبادلات ایران و عمان رقمی معادل ۲۵۰ میلیون دلار بود و اکنون این عدد به حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار رسیده است، رقمی که به اعتقاد کارشناسان بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود برای همکاری‌های دوجانبه است. بر این اساس، فعالان و متولیان تجاری و اقتصادی دو کشور، رسیدن به رقم ۵ میلیارد دلار را برای چشم‌انداز مبادلات خود تعریف کردند. اما در این پیش‌رویداد، کیوان پورشب مدیرعامل شرکت Professional International Business LLC عمان؛‌ حمید حقیقت‌پژوه رئیس شورای‌عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی و عباس عبدالخانی رایزن سابق ایران در عمان، به تحلیل و ارزیابی مباحث مذکور پرداختند و تلاش کردند تصویر دقیقی از ساختار اقتصادی و سیاسی عمان به فعالان ایرانی ارائه دهند. آنها اقتصاد عمان را اقتصادی معرفی کردند که قصد دارد در آینده نزدیک خود را به کلی از وابستگی نفتی رها کند و به ظرفیت‌ها و صنایع غیرنفتی متکی شود. از سوی دیگر، ساختار اقتصادی عمان مبتنی بر مولفه‌هایی از جمله «ثبات اقتصادی و مالی»، «گسترش مشارکت بخش‌خصوصی»، «تنوع بخشیدن به پایه اقتصادی و منابع درآمد مالی»، «جهانی‌سازی اقتصاد» و «ارتقای مهارت‌های نیروی کار و توسعه منابع انسانی» استوار شده است که فعالان ایرانی باید آنها را مدنظر داشته باشند. پیش از این در آذر امسال، هیات بزرگی متشکل از ۳۰ تاجر عمانی به ایران سفر کردند و از ایده‌های خود برای همکاری با ایران رونمایی کردند. تاکید بر اهمیت مناطق آزاد دو کشور برای توسعه همکاری‌ها، تاکید بر امضای توافق‌نامه در بخش حمل‌ونقل دریایی بین ایران و عمان و ایجاد توافقات لازم در بخش بندری و گواهینامه‌های حمل‌ونقل دریایی از مهم‌ترین محور‌هایی است که طرف عمانی برای توسعه همکاری با ایران مطرح کرد. همچنین اتصال عمان به کشورهای همسایه دریای خزر از طریق ایران به‌عنوان ایده و راهی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور از سوی مسوولان دولتی عمان مطرح شد.

 تصویر اقتصاد عمان

اما کیوان پورشب مدیرعامل شرکت Professional International Business LLC عمان در نشست مذکور به تبیین پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری عمان از زوایای مختلف پرداخت و ضرورت برگزاری این رویداد را تشریح کرد. به گفته او، آنچه ضرورت برگزاری این رویداد را ایجاد کرده تجربیاتی است که در سال‌های اخیر برای فعالان اقتصادی و مبادلات تجاری ایران رقم خورده است. با توجه به جذابیتی که امروز برای صادرات ایران ایجاد شده است، اهمیت فراهم آوردن فضایی برای گفتمان مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و عمان بیش از گذشته احساس می‌شود، فضایی که دو طرف بتوانند تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به سمت همکاری جدید گام بردارند. پورشب افزود: در حدود ۵ سال گذشته عمان به یکی از مقاصد جذاب برای فعالان اقتصادی ایران تبدیل شده است. پیش از بخش‌خصوصی، بخش دولتی ما در عمان حضور داشت و تجربیاتی را کسب کرده بود، البته اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این حضور غالبا ناموفق بوده است. نکته حائز اهمیت این است که رویکردهایمان را واقعی‌تر و انتظارات‌مان از کشور مقصد یعنی عمان را مشخص کنیم.این فعال اقتصادی همچنین با ارائه پژوهشی، چشم‌انداز اقتصادی عمان در سال‌های پیش‌رو را ترسیم کرد. بر این اساس، رویکرد اقتصادی عمان در سال ۲۰۲۰،‌ مبتنی بر «ثبات اقتصادی و مالی»، «تغییر شکل نقش دولت در اقتصاد و گسترش مشارکت بخش‌خصوصی»، «تنوع بخشیدن به پایه اقتصادی و منابع درآمد مالی»، «جهانی‌سازی اقتصاد» و «ارتقای مهارت‌های نیروی کار و توسعه منابع انسانی» است. از سوی دیگر، عمان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی در خاورمیانه است که جزو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیست. ذخیره نفت عمان معادل ۵/ ۵ میلیارد بشکه است و به‌طور روزانه ۸۶۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و همچنین صادرات آن روزانه ۷۵۰ هزار بشکه است.اما مطابق پیش‌بینی‌ها این انتظار وجود دارد که رشد اقتصادی عمان در سال جدید میلادی سریع‌تر شود. پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۶ درصد برسد. همچنین به گزارش بانک جهانی، عمان در ارزیابی شاخص سهولت کسب وکار در سال ۲۰۱۹ صعود ۱۰ پله‌ای داشته و هم اکنون تراز تجاری این کشور در مقایسه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در نتیجه بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در شرایط بهتری قرار دارد.

 معرفی پتانسیل‌های همکاری

همچنین حمید حقیقت‌پژوه رئیس شورای‌عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی و رئیس هیات‌مدیره شرکت رویان‌پتروکیمیا به برخی دیگر از پتانسیل‌های عمان برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: به‌طور کلی، برای تمامی سرمایه‌گذاران در مرحله اول نحوه حمایت از سرمایه‌گذار حائز اهمیت است، بعد از آن مسائل حقوقی و قراردادی و در نهایت ریسک‌های سرمایه‌گذاری از اولویت برخوردار است. به گفته حقیقت پژوه، حقوق مالکیت فکری یکی از امتیازهای مناسب برای سرمایه‌گذاران است که در امنیت سرمایه‌گذاری بسیار تاثیرگذار است. اما یکی از نکات جالب توجه دیگر در مورد برنامه‌های اقتصادی عمان، کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی است. عمان به دنبال این است که در سال‌های آینده به یک اقتصاد غیرنفتی تبدیل شود،‌ این کشور قصد دارد در کوتاه مدت وابستگی به درآمدهای نفتی را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد و در بلندمدت این وابستگی را به‌طور کامل قطع کند.رئیس شورای‌عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان نقاط ضعف و قوت عمان پرداخت تا تصویر دقیق‌تری به سرمایه‌گذاران ایرانی ارائه شود. «برخورداری از ذخایر ارزی مناسب»، «برخورداری از زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای، فرودگاهی و...»، «برقراری روابط مثبت و مستقل سیاسی با ایران» و «تعریف برنامه‌های کلان در حوزه نفت و گاز و طراحی پروژه‌های پالایشی و پتروشیمی در منطقه دُقم عمان» برخی مزیت‌هایی است که سرمایه‌گذاران خارجی در عمان می‌توانند روی آنها حساب باز کنند. اما در مقابل، «کسری حساب جاری و بودجه در سال‌های اخیر»، «وابستگی صادراتی به چین»، ‌«انعطاف پایین ساختارهای مالی و بانکی» و‌«نزدیک بودن به مناقشات منطقه‌ای» از جمله نقاط ضعف در بافت اقتصادی عمان به حساب می‌آید.

 سه دلیل برای مشارکت با عمان

عباس عبدالخانی، رایزن سابق ایران درعمان نیز به ارائه اطلاعاتی از ساختار اقتصادی عمان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور پرداخت. رایزن سابق ایران در عمان اظهار کرد: برای یک مدیر بنگاه که قصد سرمایه‌گذاری دارد چند عامل دارای اهمیت است؛ اول داشتن روابط سیاسی مناسب. در این مورد، عمان از گذشته تا کنون یکی از بهترین روابط سیاسی را با کشورمان داشته است. عامل دوم اراده دوجانبه است؛ ایران و عمان هر دو قصد دارند که روابط دوجانبه خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقا دهند. در نهایت عامل سوم به ثبات قوانین برمی‌گردد. قوانین عمان سال به سال تسهیل می‌شود، نرخ تورم در این کشور حداکثر ۵/ ۱درصد است و اکنون نرخ ریال عمان ۲۰سال است که در برابر دلار ثابت است. این‌ موارد نشان از ثبات شرایط اقتصادی و قوانین در عمان دارد. دولت این کشور به تازگی قانون ثبت شرکت در سرزمین اصلی برای سرمایه‌گذاران خارجی را اجرایی کرده که این قانون امتیاز خوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی است.عبدالخانی به روابط سیاسی عمان با کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: کشوری وجود ندارد که عمان با آن زاویه سیاسی داشته باشد. هر جایی که آشوبی اتفاق بیفتد، عمان برای میانجی‌گری وارد می‌شود. مردم و دولت عمان همیشه برای اقدامات مثبت پیش‌قدم هستند، برای همین به عمان لقب سوئیس خاورمیانه داده‌اند. رایزن سابق ایران در عمان ظرفیت بالای مناطق آزاد در عمان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: عمان دارای سه منطقه آزاد به نام‌های «صحار»، «دُقم» و «صلاله» است. در این میان، منطقه آزاد دُقم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه آزاد خاورمیانه است که تا حدود ۱۵ سال آینده به یک منطقه بزرگ صنعتی در خاورمیانه تبدیل خواهد شد. اما یکی از ظرفیت‌هایی که تجار و فعالان اقتصادی ایران می‌توانند از آن استفاده کنند، امکان ساخت کالا در مناطق آزاد عمان است، به این معنا که به ساخت و تولید کالای مشترک با عمانی‌ها اقدام کنند، به این ترتیب وقتی کالایی در عمان تولید شد می‌توان آن را با تعرفه گمرکی صفر به ۲۶ کشور صادر کرد، این شیوه یک امتیاز مهم برای فعالان اقتصادی ایران محسوب می‌شود. او همچنین برخی از محورهای برنامه توسعه عمان تا سال ۲۰۴۰ را مورد توجه قرار داد. در این چارچوب، «‌لجستیک» و «توریسم» دو محور اصلی برنامه‌ ۲۰۴۰ عمان است.به اعتقاد عبدالخانی، یکی از پتانسیل‌های خوب برای همکاری میان ایران و عمان صنعت توریسم و توریسم سلامت است. ایران برای عمان از منظر صنعت گردشگری ارزان‌ترین کشور است و بنابراین ایران می‌تواند حساب ویژه‌ای برای جذب گردشگران عمانی باز کنند.

براساس این گزارش، گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در نظر دارد فرصتی را برای همکاری مشترک اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی و کسب وکارهای فعال در حوزه‌های گوناگون قابل فعالیت در عمان از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، معدن و صنایع معدنی، عمران (راه و ساختمان)، حمل‌ونقل، خدمات مالی (بورس، بانک و بیمه)، آب، برق و انرژی، گردشگری، صنایع غذایی، بهداشت و سلامت و علوم و تکنولوژی‌های نوآورانه در قالب «همایش و نمایشگاه فرصت‌های همکاری مشترک اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عمان» فراهم آورد. تلاش بر این است که این رویداد مجالی مغتنم برای فعالان اقتصادی، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان حوزه‌های مختلف در جهت توسعه فعالیت‌های برون مرزی باشد. این همایش در تاریخ ۳۰ بهمن و یکم اسفندماه سال‌جاری در هتل Grand Millennium در مسقط پایتخت عمان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره‌ تلفن‌های ۴۲۷۱۰۱۸۰ و ۴۲۷۱۰۱۸۶ تماس بگیرند یا به وب‌سایت  http:/ /  events.den.ir مراجعه کنند.