به گزارش واحد آموزش «دنیای‌اقتصاد»، فرصت‌های درآمد ارزی برای بسیاری جذاب است. با افزایش نرخ ارز در سال ۱۳۹۷، تقریبا صادرات هر چیزی به صرفه شد. کاهش و بعد تثبیت نرخ ارز در نیمه نخست ۱۳۹۸، باعث تغییر در جذابیت برخی کالاها شد، اما هنوز صادرات و درآمد ارزی در بسیاری موارد سودآورتر از فروش داخلی است. در ماه‌های اخیر تب صادرات به همسایگانی چون عراق، عمان، قطر، افغانستان و روسیه در میان مدیران و فعالان اقتصادی فراگیر شده و بسیاری از شرکت‌ها تمایل به بررسی بازار این کشورها دارند.

 ورود به بازارهای خارجی هم فرصت‌های خاص و هم چالش‌های خاص خود را دارد. اما مقررات و تعرفه‌های واردات و ثبت شرکت این کشورها و رقبای فعال در آن بازارها نیازمند شناخت است. گران بودن اکثر کشورهای همسایه هزینه‌های سفر اکتشافی را بالا می‌برد، بنابراین نیاز است تا قبل از هرگونه هزینه‌کرد، دیدی جامع از بازار این کشورها داشته باشیم. به همین منظور واحد آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با برگزاری این دوره به مباحثی نظیر اینکه چه صادراتی با نرخ ارز فعلی جذاب است، مبحث SWIFT و فاینانس در شرایط تحریم و مدل‌های تهاتری و رمز ارزهای جایگزین،‌ Re-Branding و Re-Export و چالش‌های تحریمی و ترانزیتی (مطالعه موردی: عمان، GCC و شاخ آفریقا) پرداخته است.

در این دوره آموزشی همچنین به جدیدترین آمار صادرات ایران و محصولات صادراتی اصلی به کشورهای همسایگان،‌ مرور کلی مهم‌ترین واردات، فرصت‌ها و چالش‌های هریک از همسایگان،‌ مقایسه ثبت شرکت، مالیات و برخی کشورهای همسایه (عراق، ترکیه، افغانستان، عمان، قطر و ...)،‌ تحلیل آماری صادرات و تجارت عمان و فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف آن پرداخته می‌شود. در پایان نیز جمع‌بندی و پرسش و بحث، مقایسه حوزه خزر، خلیج‌فارس و شرق و غرب ایران برای تجار و بازرگانان و صنعتگران ایرانی انجام می‌شود. علاقه‌مندان و متقاضیان شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با بخش آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس گرفته یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت مرکز آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه کنند.