گروه بنگاه‌ها: عضو اتحادیه صادرکنندگان آبزیان معتقد است در چند سال گذشته صادرات آبزیان یکی از کالاهای غیرنفتی با ارزآوری بالا محسوب می‌شود که با تاکید وزیر جهادکشاورزی نیز اهمیتی دوباره یافته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ محمد وطن‌دوست افزود: طبق برآوردها، به‌طور متوسط هر کیلو ماهی یا میگوی صادراتی رقمی بین ۵ تا ۶ دلار ارزآوری دارد که در مقابل صادرات نفت، ۵ تا ۱۰ برابر ارزش افزوده دارد. همچنین توسعه صنعت پرورش آبزیان در کشور علاوه بر ارزآوری، سهم زیادی در اشتغال‌زایی، بهبود سبد معیشتی مردم از لحاظ کاهش قیمت آبزیان و مصرف بیشتر این ماده غذایی مفید دارد. وی ادامه داد: با توجه به کاهش ذخایر آبزیان در دریاهای آزاد،‌ توسعه صنعت آبزی‌پروری به‌ویژه پرورش «ماهی در قفس» از مزیت‌های اقتصادی ایران است که آب‌های خلیج فارس،‌ دریای عمان و خزر را در اختیار دارد.

وطن‌دوست گفت: بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی در قفس خاورمیانه که در آب‌های بوشهر و پشت سد رئیس‌علی دلواری جانمایی شده، حدود دو سال در انتظار پرداخت تسهیلات ازسوی بانک کشاورزی است. وی با بیان اینکه وزیر جهادکشاورزی برای افزایش پرورش ماهی در قفس نگاه ویژه‌ای دارند، گفت: از سال ۹۲ روند اخذ مجوزها و مکان‌یابی را آغاز و در ابتدای سال ۹۳ کل مجوزها آماده شد، اما به دلیل بزرگ بودن پروژه و هزینه سنگین سرمایه‌گذاری در آن از دولت درخواست تسهیلات کردیم. وطن دوست افزود: صندوق توسعه ملی پس از انجام کار کارشناسی گسترده، مصوب کرد تا ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم‌بهره برای این پروژه اختصاص یابد که در همان ابتدا ۷۰ میلیارد تومان برای طرح «پرورش ماهی در قفس» ما به حساب بانک کشاورزی واریز کرد، اما هنوز نتوانسته‌ایم ریالی از این تسهیلات را دریافت کنیم.

وی گفت: تاکنون ۲۰ قفس با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ هزار تن ماهی ایجاد شده که با محاسبه چهار دوره تولید، سالانه ۷۲ میلیون دلار درآمدزایی در پی دارد که ما ۴ دوره این درآمدزایی را از دست داده‌ایم. به گفته وطن‌دوست این درحالی است که طبق مقررات، ۳۰ درصد «آورده اولیه» برعهده تسهیل‌گیرنده است که ما تاکنون ۲۲ میلیارد تومان در دل دریا هزینه کرده‌ایم، بدون اینکه ریالی از آن بهره‌برداری کرده باشیم و این روش درستی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور نیست. وی اشاره کرد: تا ۴ سال گذشته در ترکیه خبری از پرورش «ماهی در قفس» نبود، اما اکنون ۴۰۰ هزار تن به این روش در سال ماهی تولید می‌کنند و هند هم در پرورش میگو گوی سبقت را از ما ربوده است.