خبرگزاری فارس: قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با رویترز گفت: ایران برای ضمانت مالی هواپیماهای ایرباس و بوئینگ با انگلیس مذاکره می‌کند. رویترز نوشته است: ایران در حال مذاکره با «آژانس تامین ضمانت‌نامه صادراتی انگلیس» برای تسهیل تامین مالی هواپیماهای سفارشی است. اصغر فخریه‌کاشان گفت: فاینانس صادراتی انگلیس (UKEF) مشتاقانه پیشنهاد کرده تا حداقل هواپیماهای ایرباسی را که در انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا ساخته می‌شود، تامین مالی کند که این پیشنهاد می‌تواند برای بوئینگ هم صورت بگیرد. فخریه‌کاشان به خبرگزاری رویترز گفت: ما پیشنهادهایی را از UKEF دریافت کردیم و این پیشنهادها در حال بررسی است. دو منبع آگاه در زمینه صنعت هواپیما که نخواست نامش فاش شود تایید کرد که گفت‌وگوها با این تامین‌کننده مالی انگلیسی در حال انجام است.

رویترز نوشته است: تامین مالی برای خرید هواپیماها به بن‌بست خورده؛ چرا که اکثر بانک‌های غربی از تامین مالی این معامله بزرگ عقب‌نشینی کرده‌اند. نگرانی‌های بانک‌ها این است که دونالد ترامپ بعد از رسیدن به ریاست‌جمهوری توافق هسته‌ای با ایران را یک معامله بسیار بد تعبیر کرده است و آنها آینده همکاری با ایران را بسیار نامطمئن می‌دانند. کشورهایی که مبادلات تجاری آنها را بانک‌ها نمی‌خواهند تامین مالی کنند اغلب به سمت دولت‌های آمریکا و اروپا برای تضمین صادرات یا بیمه وام‌شان می‌روند. این مساله معمولا در معاملات بزرگ مانند خرید هواپیما بیشتر رایج است. حدود ۶ درصد از قرارداد خرید هواپیماها به چنین حمایت‌هایی وابسته است و این تضامین معمولا چرخ این معاملات بزرگ را به حرکت در می‌‌آورد.

براساس این گزارش، هفته گذشته ایرباس اعلام کرد که امیدوار است حمایت‌کنندگان مالی از آژانس‌های تامین مالی اروپا پیدا شود اما یک منبع آگاه گفت: هنوز مشخص نیست که برنامه UKEF با چه سرعتی پیش رود؛ چرا که یک تحریم موقتی از سوی این تامین‌کننده مالی برای فرانسه (سازنده ایرباس) به‌دلیل اختلافاتی که دارند، وجود دارد. قرارداد اصلی این است که باید قطعات این هواپیماها در انگلیس ساخته شود و این قراردادها معمولا برای هواپیماهایی که ۲۰ درصد قطعات آن در انگلیس ساخته شود، صورت می‌گیرد. برای بوئینگ هم این مساله مطرح خواهد شد که باید موتور آن «رولزرویس» باشد. در این میان موتور هواپیمای بوئینگی که ایران سفارش داده از سوی شرکت‌های آمریکایی نظیر جنرال الکتریک و سفرون ساخته شده است. کسانی که قبلا با این آژانس (UKEF) ارتباط داشته‌اند می‌گویند ممکن است این آژانس تنها تجهیزاتی را که بوئینگ از شرکت‌های انگلیسی خریداری می‌کند، حمایت مالی کند.