دنیای اقتصاد: متولیان صنعت هوایی کشور همسو با نوسازی سیستم هوایی کشور بحث مدیریت آسمان ایرانشهر را نیز در دستور کار خود دارند. طرح بزرگ و فراملی «مدیریت آسمان ایران‌شهر» به منظور توسعه حمل‌ونقل هوایی و بالا بردن هرچه بیشتر سطح ایمنی، برنامه‌ریزی و اجرایی شده است. هدف این طرح افزایش پروازهای بین‌المللی، عبوری و پروازهای داخلی از یک‌سو و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی از سوی دیگر منطبق با جدیدترین استانداردهای بین‌المللی است.

فاز نخست این طرح شامل دو بخش بوده که بخش اول آن در اسفند ۹۴ به بهره‌برداری رسید و بیش از ۷ هزار کیلومتر راه هوایی در ناوگان هوایی به بهره‌برداری رسید و پس از آن در سال گذشته، ۲ هزار کیلومتر راه جدید هوایی افتتاح شد. در بخش دوم این فاز که دیروز در مرکز کنترل فضای کشور افتتاح شد، ۵هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید برای افزایش ترانزیت و ترافیک هوایی کشور به مسیر هوایی کشور افزوده شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بحث ترانزیت است که ترانزیت هوایی هم بخشی از آن محسوب می‌شود. امروز کار در حوزه هوانوردی باید در سطح جهانی باشد و با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داشته باشد. اگر می‌خواهیم سهمی در بازار هوایی دنیا داشته باشیم، باید سطح رقابت ایران را در سطح جهانی افزایش دهیم. در سطح بین‌المللی ضروری است در حوزه‌های ایمنی، دانش و تجهیز به دستاوردهای فناورانه با رقیبان قدرت رقابت داشته باشیم و این اقتدار را در سطح جهانی به‌دست آوریم.

آخوندی افزود: تمام آنچه در این حوزه صورت گرفته اقدامات دانش‌بنیان است. این دستاوردها و موفقیت‌ها واقعی هستند و برای افزایش قدرت ایران در صنعت هوانوردی ایجاد شده‌اند. تمامی این دستاوردها نتیجه تلاش دولت تدبیر و امید برای محقق کردن اهداف برجام بوده است. وی تاکید کرد: در این بین افراد زیادی ناآگاهانه در تلاش بودند طرح‌ها و دستاوردهای دولت شکست بخورد، اما امروز دیدیم که تمام طرح‌های دولت با موفقیت در حال انجام است. آخوندی ادامه داد: در پروژه افزایش مسیرهای پروازی یک وحدت مدیریت در ایران را به نمایش گذاشتیم، چراکه برای اجرای این پروژه همکاری‌ها در سطح عالی با شورای امنیت، ستاد فرماندهی کل قوا، مجلس شورای‌اسلامی و سایر نهادهای درگیر و مربوطه انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز شاهد اتفاقات نو در صنعت هوانوردی هستیم، گفت: افزایش ترانزیت عبوری و تایید ایکائو، دستاوردهای کشور در صنعت هوانوردی را تایید می‌کند و توانسته‌ایم ظرف دو سال اخیر ترانزیت عبوری کشور را به دوبرابر افزایش دهیم. وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم ایران در بخش ترانزیت عبوری در منطقه جایگاه برتری را داشته باشد، باید صلاحیت خود را به همگان نشان دهیم و برای این کار باید بتوانیم تمام تجهیزات صنعت هوانوردی را به‌روز کنیم. وی درخصوص نوسازی سیستم ناوبری هوایی ایران، گفت: امروز توانسته‌ایم بخش‌های کنترلی روی زمین را افزایش دهیم، به‌طوری‌که ۵ مرکز کنترلی را به ۱۳ مرکز کنترلی افزایش داده‌ایم. امیدوارم به این ترتیب بتوانیم قدرت مالی و سهم ایران از بازار هوانوردی جهان را افزایش دهیم. وی افزود: تعداد مسافران هوایی و تعداد نشست و برخاست هواپیماها در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل از آن به ترتیب ۲۰درصد و ۱۵ درصد افزایش داشته است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی‌کشور نیز همزمان با افتتاح ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط ‌هوایی جدید در آسمان کشور خبر داد که از این به بعد صددرصد ترافیک هوایی فضای کشور درمسیرهای مستقیم و یک‌طرفه و با استفاده از فناوری‌RNAV (area navigation) انجام و بالغ بر ۶۰ درصد ترافیک داخلی و بین‌المللی‌در موقعیتی قرار می‌گیرندکه می‌توانند از فناوری نوین RNAV که دقیق‌ترین شیوه برای ناوبری‌هوایی است، استفاده کنند. رحمت‌الله مه‌آبادی در حاشیه مراسم افتتاح ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید به خبرنگاران گفت: امروز یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ حمل‌ونقل هوایی ایران در قالب بخش دوم فاز اول مدیریت آسمان ایرانشهر به بهره‌برداری می‌رسد که یک تحولی بزرگ را در شرکت ناوبری هوایی ایران رقم خواهد زد.

وی با اعلام اینکه فاز اول طرح مدیریت آسمان ایران شهر با هدف رقابتی شدن فضای کشور و تبدیل شدن فضای آسمان ایران به نقطه تعادل منطقه‌ای تدوین شده است، تصریح کرد: تلاش ما این بوده است که بتوانیم از فرصت استراتژیک و ژئوپلیتیک کشور برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف سند چشم‌انداز در آسمان کشور استفاده کنیم. مه‌آبادی در عین حال گفت: متاسفانه به‌رغم این تلاش‌ها، رقبای ما در منطقه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده‌اند. تلاش ما این است که در مرحله اول بتوانیم ترافیک موجود را حفظ کنیم و در فاز بعد با سرمایه‌گذاری‌هایی که در خرید رادارها و اجرای فاز دوم و سوم طرح مدیریت آسمان ایران‌شهر داریم، بتوانیم فضا را رقابتی‌تر کنیم. وی درخصوص وضعیت پروازهای عبوری گفت: هم‌اکنون موفق به ثبت رشد ۸/ ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل در پروازهای عبوری شده‌ایم. وی درخصوص کاهش نقاط کور نیز گفت: در فضای کشورمان به واسطه نقاط ممنوعه شکست‌های زیادی داشته‌ایم و چندین نقطه بحرانی داشتیم که مورد اعتراض سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است، اما امروز و به‌واسطه اجرای این طرح بسیاری از گره‌های ترافیکی برطرف می‌شود که باعث می‌شود هم ترافیک روان‌تر و هم سطح ایمنی در ناوبری هوایی به طرز چشمگیری ارتقا یابد.

از مهم‌ترین اقداماتی که در حوزه ساختاری فضا یا همان راه‌های هوایی صورت گرفته، می‌توان به افتتاح ۷ مسیر بین‌المللی با قابلیت (RNAV۱) و ۱۲ مسیر داخلی و بین‌المللی برمبنای RNAV۵ نام برد که در نتیجه آن ۱۲هزار کیلومتر به مسیرهای هوایی ایران افزوده شد. همچنین تعداد سکتورهای (مناطق هوایی) مرکز کنترل از ۷ به ۱۳ سکتور افزایش یافت که منجر به افزایش دالان‌های هوایی شده است. در حوزه تجهیزات فرودگاهی نیز می‌توان از نصب و راه‌اندازی سامانه‌های پشتیبان کامل بستر ارتباطی و نظارتی مرکز کنترل(VSAT)، افزایش تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم سوئیچینگ و اتوماسیون مرکز کنترل، برقراری ارتباط OLDI بین مرکز کنترل تهران و مرکز کنترل آنکارا، ایجاد و راه‌اندازی سیمولاتور دو بعدی برج مراقبت پرواز جهت آموزش کنترلرهای ترافیک هوایی نام برد. همچنین اصلاح مسیر پروازی تهران به مشهد، اهواز و تبریز و ایجاد دو مسیر هوایی موازی و یک‌طرفه در هرکدام از این مسیرها صورت گرفته است. براساس این طرح ضریب ایمنی آسمان کشور از طریق ایجاد مسیرهای یک‌طرفه، موازی و با قابلیت ناوبری هوایی افزایش یافته است.

از اقداماتی که در این فاز در جهت افزایش مزیت‌های رقابتی صورت گرفته است می‌توان به ایجاد چهار مسیر موازی و یکطرفه حد فاصل خلیج‌فارس تا مرزهای کشور ترکیه جهت تبادل ترافیک فی‌مابین اروپا و کشورهای جنوب خلیج‌فارس، ایجاد دو مسیر موازی و یک‌طرفه حدفاصل شمالغرب کشور، جنوب، شرق جهت تبادل ترافیک ‌مابین اروپا و جنوب شرق آسیا، ایجاد دو مسیر موازی و یک‌طرفه حدفاصل جنوب به شمال کشور جهت تبادل ترافیک مابین کشورهای شمالی به کشورهای جنوب خلیج‌فارس را نام برد.