دنیای اقتصاد: جلسه هماهنگی اتاق‌های سراسر کشور در حوزه بین‌الملل، در قالب کارگروه‌های آموزشی و هماهنگی برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست، آموزش مهارت‌های مذاکره و تشریفات بود. نایب‌رئیس اتاق ایران در جمع نمایندگان اتاق‌های استانی بر لزوم هم‌‌افزایی توان‌ استان‌ها برای هماهنگی فعالیت‌‌های بین‌المللی و حضور بیشتر ایران در سازمان‌‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، همچون فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان (WCF) تاکید کرد.

پدرام سلطانی که اواخر پاییز سال جاری، به عضویت شورای عمومی فدراسیون اتاق‌‌های بازرگانی جهان انتخاب‌شده است، بر لزوم تقویت فعالیت اتاق‌ها در جهت پررنگ‌تر شدن نقش کشور در تعاملات بین‌المللی تاکید کرد و گفت: فرصت جدیدی برای اقتصاد ما در تعاملات بین‌المللی به‌وجود آمده که در آینده با چالش‌‌های بسیاری همراه است و بخش‌خصوصی کشور باید برای گذر از این چالش‌ها آمادگی و جدیت داشته باشد. سلطانی خواستار ارائه پیشنهاد از اتاق‌‌های استانی پیرامون محورهای رقابت اعلام‌شده ازسوی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان شد و افزود: اتاق‌‌های استان‌ها حداکثر تا اردیبهشت‌ماه سال آینده نماینده و پروژه‌‌هاى با محورهای مذکور را معرفی کنند تا سندهای معرفی به فدراسیون تهیه و ارسال شوند. همچنین باید برای دوره بعدی که در سال ۲۰۱۹ در برزیل برگزار می‌شود، آماده شویم. وی افزود: برای بالا بردن امتیاز ایران در WCF باید تعامل با این سازمان را افزایش دهیم و در رقابت با کشورهای منطقه عقب نمانیم. برای تعامل فعالان بخش‌خصوصی استان‌ها با دنیا، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم.

از سوی دیگر، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز بر لزوم جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی بیشتر اتاق‌‌های استانی با اتاق ایران تاکید کرد و گفت: در جلسات متعدد با روسای اتاق‌‌های استانی خواستار تعامل بیشتر با امور بین‌الملل اتاق ایران و مشارکت برای تدوین برنامه سال ۱۳۹۶ شدیم؛ ولی تاکنون فقط چهار اتاق پاسخ داده‌اند. محمدرضا کرباسی، استقلال اتاق‌های استانی را حائز اهمیت دانست و افزود: اتاق ایران فقط نقش رهبری و جهت‌دهی برای بهره‌مندی از فرصت‌های موجود در عرصه‌های بین‌المللی را دارد. وی به انتخاب اتاق‌های معین و تقسیم‌بندی کشور از نظر جغرافیایی به پنج منطقه اشاره کرد و گفت: یک اتاق به‌عنوان نماینده هر منطقه انتخاب می‌شود که کارهای داخلی و بین‌المللی از طریق آنها انجام گیرد. از این رو، نیاز به اطلاعات ریز و کارشناسی درخصوص ظرفیت‌های هر استان و فعالان اقتصادی آنها بیش از پیش مشهود است. وی همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی را الزامی برای رشد ۵ تا ۷ درصدی اقتصاد دانست و افزود: نداشتن اطلاعات از پروژه‌های مستعد سرمایه‌گذاری، یکی از دلایلی است که در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق نبوده‌ایم که باید با همکاری اتاق‌های استانی بروشورها و طرح‌های توجیهی به زبان انگلیسی تهیه شوند.