خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به برنامه خرید «فلایت چک» دوم از مذاکره با آمریکایی‌ها برای خرید این نوع هواپیمای وارسی پرواز خبر داد وگفت:‌ آمریکایی‌ها می‌گویند برای این کار مجوز نداریم.

رحمت‌الله مه‌آبادی با بیان اینکه امسال نوسازی تمام سامانه‌های فرسوده را در دستور کار داریم گفت: خرید و عملیاتی شدن هواپیمای فلایت‌چک موفقیتی بزرگ برای صنعت هوانوردی کشور است. این هواپیما که در اوج تحریم‌ها خریداری شده بهترین و به روزترین هواپیما در جهان بوده و از پیشرفته‌ترین پنل FIS، نیز برخوردار است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از همین هواپیما برای انجام بازرسی‌های پروازی بهره می‌برند.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده درخصوص خرید هواپیمای فلایت چک گفت: اگر بتوانیم هواپیمای دوم را هم به همین قیمت خریداری کنیم، برد کرده‌ایم. خرید هواپیمای فلایت‌چک یک خرید استراتژیک بود که مدت‌ها برای خرید آن با آمریکا مکاتبه کردیم، اما می‌گویند مجوز نداریم، به همین دلیل صبر برای خرید هواپیما بعد از برجام درست نبود. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه می‌توانستیم وارسی فرودگاه‌های کشور را به هواپیماهای خارجی بسپاریم، اظهار کرد: با تبدیل مرکز علوم و فنون خدمات هوایی به مرکز وارسی پرواز، بهره‌برداری از هواپیمای فلایت‌چک به نیروهای متخصص داخلی واگذار شد.

مه‌آبادی با تاکید بر اینکه تا پایان سال دیگر هیچ خلبان خارجی نخواهیم داشت، چراکه خلبان‌های هواپیمای فلایت چک تربیت شده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، اظهار کرد: همزمان با ورود هواپیما تمام زیرساخت را آماده کردیم، به‌گونه‌ای که طی دو هفته آینده تمام تعمیرات این هواپیما ازسوی گروه داخلی انجام می‌شود. به‌گفته وی، این هواپیما، بهترین مدل هواپیمای وارسی پرواز در دنیا بوده و جدیدترین تجهیزات برای کنترل دستگاه‌های کمک ناوبری روی آن نصب شده است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه فرودگاه غیرفعال نداریم، گفت: رفته رفته با افزایش پروازها، فرودگاه‌های کشور فعال‌تر می‌شوند. مه‌آبادی در مورد اینکه چه تعداد از فرودگاه‌ها تحت فشار سیاسی ایجاد شده است، افزود: تعداد زیادی از فرودگاه‌ها برای مقابله با حوادث غیرمترقبه ساخته شده‌اند و بخش دیگری از فرودگاه‌ها برای توسعه اقتصادی شهری خاص ساخته شده است. دغدغه‌ها گاهی محلی بوده و صرفا ملی نبوده است.

وی همچنین در مورد اینکه چرا از فرودگاه‌ها برای حمل بار استفاده نمی‌شود تا فرودگاه‌ها اقتصادی شوند گفت: در حوزه بار تمام فرودگاه‌ها نمی‌توانند پایانه بار باشند، در هیچ کجای دنیا فرودگاه‌های بین‌المللی زیاد نیستند. همیشه در حوزه بار تعداد فرودگاه‌های اصلی کمتر است. بیشتر بار در کشور با هواپیمای باری حمل می‌شود. از این رو، چند فرودگاه در کشور باید برای حمل بار باشد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: با انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی(ره) حدود ۱۵۰ میلیارد تومان عدم النفع داریم، وی گفت: زمانی که فرودگاه امام جدا شد، حدود ۵۵۰ میلیارد تومان درآمد فرودگاه‌ها به آن سمت هدایت شد. بودجه شرکت حدود ۱۵۰۰تا ۱۷۰۰ میلیارد تومان است که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن جاری است.