دنیای اقتصاد: امروز قرار است کرسی خالی هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تعیین تکلیف شود. بعد از گذشت حدود ۴ ماه از استعفای محسن جلالپور از ریاست اتاق بازرگانی ایران، صندلی رئیس خالی ماند و گمانه‌زنی‌های فراوانی درخصوص رئیس آینده این پارلمان مطرح شد. از میان اسامی افرادی که از گوشه و کنار به گوش می‌رسید، غلامحسین شافعی و مسعود خوانساری،‌دو نایب رئیس اتاق ایران پا به عرصه رقابت گذاشتند و در نهایت شافعی توانست با ۴ رای بیشتر، پیروز این میدان باشد. اما با انتخاب وی، مجددا پارلمان بخش خصوصی در معرض انتخاباتی دیگر قرار گرفت. اتفاقی که در دوره قبل نیز رخ داد. با حضور محمد نهاوندیان رئیس دوره هفتم اتاق ایران در دفتر ریاست‌جمهوری دولت یازدهم، غلامحسین شافعی که در آن زمان نایب رئیس بود به جای وی بر کرسی ریاست نشست و با خالی ماندن یک کرسی دیگر در هیات رئیسه، مسعود کرباسیان طی انتخاباتی دیگر، این جای خالی را پر کرد. حال نیز این اتفاق تکرار شد و با انتخاب شافعی به‌عنوان رئیس، جای یک نایب رئیس در هیات رئیسه خالی ماند. هرچند قرار بود انتخابات نایب رئیس نیز همزمان با انتخابات رئیس اتاق ایران برگزار شود، اما بنا به توصیه وزیر صنعت، معدن و تجارت این انتخابات به تعویق افتاد و قرار است امروز بعد از گذشت دو جلسه از انتخابات رئیس اتاق ایران، بار دیگر نمایندگان بخش خصوصی کشور رای خود را برای تعیین تکلیف کرسی خالی هیات رئیسه به ثبت برسانند.

انتخابات سوت و کور

هرچند در آستانه انتخابات رئیس اتاق بازرگانی ایران، شاهد جنب‌و‌جوش گروه‌های فعال بخش خصوصی برای کاندیدای مورد‌نظر خود بودیم، اما به‌نظر می‌رسد فضای حاکم بر انتخابات نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، منفعل است. البته در فضای انتخاباتی ریاست اتاق، گزینه‌های نایب رئیس نیز کم و بیش مورد بررسی قرار می‌گرفت و حتی اسامی برخی از اعضای هیات نمایندگان در اتاق ایران نیز به‌عنوان کاندیدای نایب رئیسی مطرح می‌شد، اما به‌نظر می‌‌رسد تب تند انتخابات رئیس اتاق ایران، انتخابات دوم یعنی انتخابات نایب رئیس این پارلمان را تحت تاثیر قرار داده و با وقفه دوماهه‌ای که بین دو انتخابات افتاده، فضا را سوت و کور کرده است. این سکوت حاکم پیش از انتخابات کرسی خالی اتاق بازرگانی ایران در حالی است که ارتقای جایگاه نایب رئیس، همواره مورد تاکید نمایندگان بخش خصوصی بوده است. چرا که رویکرد کنونی حاکمیت نسبت به بخش خصوصی به گونه‌ای است که خواهان نقش آفرینی بیشتر اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی هستند. از این رو در شوراها و جلسات مختلف این نهاد دارای کرسی است. فعالان اقتصادی معتقدند برای حضور موثر در این جلسات باید از پتانسیل‌های نواب رئیس اتاق ایران نیز استفاده شود و بخشی از وظایف رئیس اتاق به این افراد واگذار شود. بنابراین حضور فردی که بتواند از منافع بخش خصوصی در نشست‌های مختلف دفاع کند، ضروری به‌نظر می‌رسد. کارشناسان معتقدند برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی نیاز به یک کار تیمی است. تفویض اختیار در جاهایی که این امکان وجود دارد، یک هنر است که باید به‌دست آورد. از این رو انتخابات نایب رئیس نیز همچون انتخابات رئیس اتاق ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاندیداهای احتمالی

نام برخی از افراد به‌عنوان کاندیداهای احتمالی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به گوش می‌‌رسد. جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز، یکی از نام‌های مطرح شده برای کاندیداتوری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران است. حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد، از دیگر افرادی است که نامش در لیست کاندیداهای احتمالی نایب رئیسی دیده می‌شود. بنا به شنیده‌ها عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان هم قرار است در این رقابت شرکت کند. محمدرضا قمی، رئیس اتاق بازرگانی یزد از دیگر افرادی است که به‌عنوان کاندیدای احتمالی برای انتخابات امروز مطرح شده است. شمسعلی هادی زاده معلم، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ساری نیز از دیگر افرادی است که نامش برای کاندیداتوری این کرسی به گوش می‌رسد. البته ممکن است در تعداد این افراد و حتی اسامی آنها تغییراتی ایجاد شود. اما آنچه تا لحظه تنظیم این خبر شنیده شده حاکی از احتمال کاندیداتوری این افراد است.