گروه بازرگانی- همایش دویست و پنجاهمین اجلاس بانک توسعه اسلامی هم‌زمان با روز بخش‌خصوصی در تهران برگزار شد.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران طی سخنرانی خود در این اجلاس بانک توسعه اسلامی را به همکاری با بخش‌خصوصی ایران فراخواند و از این بانک دعوت کرد تا رویکرد خود را برای اعطای تسهیلات به بخش‌ دولتی ایران تغییر دهد. محمد نهاوندیان در ابتدای سخنان خود گفت: حجم تجارت کالا و خدمات از ۳تریلیون دلار در سال ۱۹۷۵ امروز به ۱۵تریلیون دلار رسیده است؛ چرا که در سال ۱۹۷۵ سرمایه‌گذاری خارجی اندک بوده و سازمان‌های بانک جهانی و IMF تنها منابع محسوب می‌شدند.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۲۰۰۷ با حجم سرمایه‌گذاری وسیعی معادل ۱۴میلیارد دلار مواجه بودیم که این حجم سرمایه‌گذاری تماما از سوی بخش‌خصوصی انجام گرفته بود. نهاوندیان تصریح کرد: مطالعات اقتصادی نشان‌دهنده یک مثلث موفقیت است که اضلاع آن را کارآفرینی، بهره‌وری و جهانی شدن تشکیل می‌دهد.رییس اتاق ایران تصریح کرد: ده سال پیش نشست سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار و طی آن نشست تصمیم مهم ایجاد بازار مشترک اسلامی اتخاذ شد. نهاوندیان امروز را زمان مناسبی دانست برای نگاه کردن به گذشته و ارائه دادن تحلیلی از چگونگی اجرای آن تصمیم. وی گفت: حالا زمان آن است که از خود بپرسیم آیا امت اسلامی توانسته موفق شود و از منابع الهام‌‌بخش دین اسلام در جهت تعامل بین مسلمانان استفاده کند؟

رییس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود نبود نهادهای تسهیلگر را مانع دستیابی به تعامل بیشتر بین مسلمانان دانست و افزود: شکاف بزرگی میان آرمان‌ها و واقعیت‌ها وجود دارد و هنوز با گذشت سال‌ها کشورهای اسلامی دسترسی لازم به اطلاعات درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دیگر کشورهای اسلامی را ندارند. نهاوندیان ایجاد یک سیستم رتبه‌بندی و نیز تقویت استفاده از مشاوران خبره و تقویت بخش خدمات را ضروری دانست و گفت: نیروی محرکه اقتصاد بخش خدمات است و این خدمتی است که نهاد IDB می‌تواند ارائه بدهد. نهاوندیان در ادامه سخنان خود گفت: هر چند که IDB از طرف نمایندگان دولتی شکل پذیرفته است، ولی راه توسعه و افزایش تجارت و تعامل بیشتر با بخش‌خصوصی هموار است. وی گفت: در گذشته بخش‌خصوصی ایران بسیار فعال بوده و به آفریقا، چین و دیگر نقاط جهان سفر می‌کرده، ولی به دلیل مسائل سیاسی یک تغییر ساختاری ایجاد شد که اقتصاد از طرف بازار به طرف اقتصاد دولتی منعطف شد؛ اما پس از یک اجماع ملی این نتیجه حاصل شد که باید به اقتصاد بازار محور برگردیم. وی گفت: در راستای اجرای اصل۴۴ نیاز به شفافیت در مناقصه‌ها و رتبه‌بندی‌های اعتباری داریم.

رییس اتاق ایران تاکید کرد: نگاهی به گزارش فعالیت ایران و IDB در عرصه تسهیلات نشان می‌دهد که بیشتر تسهیلات به شرکت‌های دولتی داده شد و این روش از این پس قابل توجه نیست. وی از وزارت اقتصاد و دارایی خواست که همکاری مستقیم بین گروه IDB و بخش‌خصوصی را ایجاد و تقویت کند. دکتر نهاوندیان در پایان گفت: در حال حاضر چند توافقنامه در جریان این همایش آماده امضا است که همه این توافقنامه‌ها بین بانک توسعه اسلامی و بانک‌های دولتی است و امیدواریم چنین توافقنامه‌هایی با بانک‌های خصوصی ایران نیز به امضا برسد.