شبنم آذر - در حالی که رییس مجمع امور صنفی توزیعی خدماتی تهران روز یکشنبه در جمع خبرنگاران از تعامل شرکت پشتیبانی دام امور کشور با دو اتحادیه گوشت گاو و گوسفندی در تهران خبر داد و گفت به هر اندازه که قدرت توزیع وجود داشته باشد گوشت ذخیره شده وارداتی نیز موجود است اما رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران دیروز بر تعامل اندک این شرکت با اتحادیه‌های مذکور تاکید کرد. کاظم صمدی گفت: توزیع گوشت‌های منجمد وارداتی توسط دو اتحادیه گوشت گاوی و گوسفندی تاثیر مثبتی در بازار دارد و مردم نیز استقبال خوبی از این گوشت‌ها داشته‌اند اما ایجاد وقفه‌های پیاپی در دادن حواله توسط شرکت پشتیبانی دام امور کشور باعث شده است که توزیع این گوشت‌ها کارکرد واقعی خود را در تنظیم بازار نداشته باشد.

رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران همچنین از افزایش قیمت گوشت گوسفند با توجه به پروار بودن آنها در این فصل و وجود مشکلات در بخش توزیع خبر داد و بر لزوم وقفه نیفتادن در توزیع گوشت‌های منجمد برای تنظیم بازار تاکید کرد.

وی گفت: تا زمانی که مشکلاتی مثل حضور دلال‌ها در کشتارگاه‌ها حل نشود نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها حالت طبیعی خود را پیدا کنند بنابراین این مشکل ریشه‌ای است و باید یک بار برای همیشه حل شود.

وی از قول مساعد وزیر جهاد کشاورزی برای ایجاد ارتباط مستقیم بین واردکنندگان بخش خصوصی با توزیع‌کنندگان خبر داد و گفت: در صورت اجرای چنین طرحی قادریم تا به عیب‌یابی مشکلات موجود در زمینه تهیه و توزیع گوشت بپردازیم و مشکلات را حل کنیم.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران از کاهش توزیع گوشت‌های منجمد در هفته‌های اخیر خبر داد و گفت:‌ در ماه‌های پیش دو اتحادیه هفته‌ای ۳۰ تن گوشت توزیع می‌کردند ولی در حال حاضر این مقدار به ۱۰ تا ۲۰ تن در هفته کاهش یافته است.

او در زمینه قیمت گوشت گوسفندی هم به ایسنا گفت:‌ قیمت بارکرد لاشه گوشت از کشتارگاه تا در مغازه در حال حاضر به ۷۲۰۰ تا ۷۴۰۰تومان رسیده‌اند و این در حالی است که این قیمت در ابتدای سال پنج هزار تومان بود.

این در حالی است که قیمت خرده فروشی هر کیلو گوشت گوسفند که در ابتدای سال‌جاری ۵۵۰۰ تا شش هزار تومان بود در روزهای اخیر به بالای هشت هزار تومان رسیده است.

رییس مرکز همکاری امور دام نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در زمینه واردات گوشت می‌گوید: قیمت گوشت را همواره عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند ولی این نوع دخالت‌های موردی دولت موجب یک نوع ناهماهنگی بین تولید و عرضه می‌شود. چرا که تولیدکننده کنار گذاشته شده و دولت قصد می‌کند با بودجه واردات بازار را تنظیم کند. جواد وکیلی گیلانی تشریح کرد: در کشور ما مشکل عرضه گوشت است نه تولید آن، چرا که میزان تولید چنان بالا است که نیاز به واردات احساس نمی‌شود.

وی در ادامه تزریق گوشت وارداتی به ذائقه مردم را راهی برای تغییر ذائقه مردم دانست و گفت: ذائقه مردم نمی‌تواند گوشت وارداتی را بپذیرد از طرفی پس از باز شدن یخ گوشت‌های وارداتی که غالبا از کیفیت متوسطی برخوردار است وزن آن کم می‌شود.

وکیلی گیلانی تصمیم به واردات گوشت را تصمیم عجولانه و تصنعی دانست و گفت: دولت به جای واردات گوشت یخ‌زده برای تنظیم بازار باید از تولیدکنندگان حمایت کند تا گوشت مورد علاقه مردم را تولید کنند.

وی تصریح کرد: بدون حضور سهامدار در بازار تولید، واردات نمی‌تواند پایدار باشد و این سوال مطرح است که تا چه زمانی می‌توان بازار را به واردات وابسته نگه داشت؟

این مقام مسوول در پایان سخنان خود با بیان اینکه مشکلات سهامداران تولیدکننده گوشت باید از سوی دولت بررسی و مرتفع شود از مهم‌ترین مشکلات این صنعت را افزایش بی‌رویه قیمت علوفه، کمبود نقدینگی، کمبود بازاریابی و کمبود کارشناس دانست.

وی گفت: بی‌شک با رفع این موانع دولت ناچار به صرف بودجه واردات برای گوشت نخواهد بود.