گروه بازرگانی - نخستین نمایشگاه‌ توانمندی‌های صادراتی اصناف با حضور وزیر بازرگانی و مسوولان صنفی و اتحادیه‌های تهران آغاز به کار کرد. وزیر بازرگانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به تلاش‌هایی که برای اعتلای اصناف به خصوص در بخش صادرات انجام شده است، گفت: صنوف تولیدی نقش زیادی در اشتغالزایی کشور دارند که می‌توان این قابلیت‌های صادراتی را در جهت اعتلای کشور به کار گرفت.

میرکاظمی گفت: بخش تولیدی خدمات فنی کشور که ۷۰۰‌هزار واحد صنفی را تشکیل می‌دهند با کمک‌های دولتی می‌توانند باعث توسعه اشتغال در کشور شوند. میرکاظمی با اشاره به حرکت مثبتی که در دولت نهم برای حل مشکلات مزمن و قدیمی اصناف انجام شده است، گفت: بخش اول نتایج کارگروه‌های اصناف و دولت که در زمینه بیمه و مالیات بود ابلاغ شده که کمک زیادی به حل مشکلات اصناف خواهد کرد و کارگروه‌های دیگر نیز به مرور نتایج خود را اعلام خواهند کرد.

به گفته وی این کارگروه‌ها نیازی به تصویب هیات دولت ندارد و تصمیمات این کارگروه‌ها به منزله تصویب‌نامه هیات دولت است.

او اتصال اصناف تولیدی به توزیعی را باعث شکوفایی هر دو بخش و همچنین بخش صادرات دانست و گفت: روسای سازمان‌های بازرگانی و روسای مجامع و اتحادیه‌ها که امروز در سراسر کشور رابطه بسیار خوبی دارند، می‌توانند باعث اتصال این دو حلقه و گسترش صادرات اصناف شوند.

همچنین محمد آزاد، رییس شورای اصناف کشور، با اشاره به اینکه پس از انقلاب و جنگ مهاجرت به شهرها افزایش یافت و به همین دلیل رشد واحدهای صنفی و اقتصاد دولتی باعث متوقف شدن شکوفایی اصناف شد، گفت: امروز در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قصد داریم با ارائه کالاهای تولیدی باکیفیت سهم خود را در صادرات کشور نشان دهیم.

همچنین قوام شهیدی ـ مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها ـ نمایشگاه را ابزاری تاثیرگذار در ایجاد ارتباط و بسترسازی برای کسب و کار دانست و گفت:‌ اینکه نمایشگاه خریدار، فروشنده و کالا را یک جا جمع می‌کند باعث گسترش روابط بین مشتریان و فروشندگان در عصر دیجیتال شده و همچنین امکان تحقیق و توسعه شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

در این نمایشگاه، کالاهایی همچون طلا و جواهر، فرش، جاجیم،‌ گلیم، پوشاک، سوغات چینی، بلور و صنایع وابسته به آن به نمایش درآمده است.

از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی از راه‌اندازی شرکت صادراتی اصناف زیر نظر شورای اصناف خبر داد.

محمد صادق، در حاشیه مراسم اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی اصناف در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود دو‌میلیون واحد صنفی در کشور و بالا بودن سرانه این واحدها نسبت به جمعیت گفت: با توجه به اینکه نگاه اصناف و اتحادیه‌ها به بازار داخلی بوده و این بازار محدودیت‌های خاص خود را دارد، فعالیت برخی از واحدهای صنفی غیر اقتصادی شده است. بنابراین باید نگاه از بازار داخل به سمت بازار خارج و در نهایت صادرات تولیدات اصناف تغییر یابد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: این یک ضرورت ملی است که البته نیازمند رعایت الزامات مربوط به خود است. این در حالی است که صادرات پراکنده برخی از واحدهای صنفی لزوما یک جریان صادراتی نیست و هر از چند گاهی صورت می‌گیرد.

وی یکی از الزامات حضور اصناف در بازارهای صادراتی را خدمات بانکی دانست و گفت: صادرات اصناف هم اکنون به صورت دکه‌ای صورت می‌گیرد که به نوع خود در سطح پایینی از انواع صادرات رتبه‌بندی می‌شود؛ بنابراین اگر قراردادی میان صادر کنندگان اصناف و بازارهای هدف تعریف شود، نیاز به گشایش LC و ضمانت نامه‌های بانکی دارد، این یک جریان صادراتی است.

مفتح همچنین از راه‌اندازی معاونت صادرات در شورای اصناف کشور خبر داد و گفت: وزارت بازرگانی بر اجرای این کار مصمم است؛ ضمن اینکه با کمک دولت نیز تشکیل یک شرکت ملی برای ساماندهی صادرات اصناف در دستور کار قرار گرفته که قطعا حضور دائمی اصناف در بازارهای مقصد و شناسایی قابلیت‌های آن را عملیاتی می‌کند.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی اصناف گام اول برای به رخ کشیدن این توانمندی‌ها است؛ چرا که تعریف مردم از واحدهای صنفی نازل و تنها در سطح خرد و ملموس خودشان است.

معاون وزیر بازرگانی ادامه داد: این شرکت به اتحادیه‌های صادراتی سرویس خواهد داد و رقیب آنها نخواهد بود. وی از اختصاص یارانه‌هایی از سوی دولت به این شرکت خبر داد و گفت: ارائه این یارانه‌ها نمود عینی یارانه صادراتی است.