گروه بازرگانی - بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه با هدف بررسی و توسعه روابط اقتصادی دو کشور و تسهیل در مبادلات تجاری، روز گذشته (شنبه) با یکدیگر مذاکره کردند. نشست مذکور به میزبانی تهران و با حضور علی سعیدلو، معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور و جودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه و نماینده ویژه رییس‌جمهور این کشور برگزار شد. پایگاه اطلاع‌‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، حجم مبادلات ایران و ترکیه در سال ۱۳۹۱ را معادل ۳/۵ میلیارد دلار ذکر کرد. میزان تبادل کالای تهران و آنکارا در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۰ رشدی به میزان ۵/۱۱ درصد را نشان می‌دهد. حجم صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه در سال گذشته برابر با ۵/۱ میلیارد دلار بود و میزان واردات از این کشور معادل ۸/۳ میلیارد دلار ثبت شد. در سفر سه روزه هیات بلندپایه ترکیه‌ای به ایران، شماری از مسوولان وزارت اقتصاد، حمل و نقل، صنعت و فناوری و انرژی ترکیه به همراه ۸۰ تن از نمایندگان شرکت‌های فعال در ایران یا علاقه مند به همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورمان، ییلماز را همراهی می‌کنند. برپایه این گزارش، سفر هیات ترکیه‌ای به ایران در چارچوب دیدارهای منظم سعیدلو و ییلماز صورت می‌گیرد. همکاری‌های اقتصادی و تجاری، برطرف ساختن موانع بر سر راه توسعه همکاری‌ها و نیز اجرایی ساختن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و طرح‌های مختلف همکاری‌ها به ویژه طرح تشکیل شهرک صنعتی مشترک در مرز ایران و ترکیه در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای تامین‌کننده نفت و گاز ترکیه است و این کشور یکی از خریداران عمده نفت ایران محسوب می‌شود.

انتقاد غضنفری از عملکرد تجاری ترکیه

اما در این دیدار، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه انتظارات ایران از ترکیه در زمینه گسترش روابط تجاری بین دو کشور برآورده نشده است، گفت: قرار بود تجارت دو کشور براساس ریال و لیر انجام شود که این اتفاق هنوز نیفتاده است. به گزارش «ایسنا»، مهدی غضنفری گفت: متاسفانه پروژه احداث شهرک صنعتی مشترک ایران وترکیه با وجود وعده‌های داده شده تاکنون به سرانجام نرسیده است. وی با اشاره به اینکه طرف ترک در زمینه امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی سختگیری می‌کند، گفت: حجم تجارت ایران و ترکیه از ۶/۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ به ۳/۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بدون احتساب نفت وگاز رسید که اگر نفت و گاز را نیز محاسبه کنیم، این رقم به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. غضنفری با انتقاد از گسترش نیافتن تعاملات بانکی بین دو کشور اظهار کرد: اگر ترکیه موانع بانکی را بردارد بقیه کارها برای گسترش تجارت ایران و ترکیه را خودمان انجام می‌دهیم.

هدفگذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری

همچنین حمید صافدل رییس سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با اشاره به اینکه موافقت‌نامه ترجیحات تجاری ایران و ترکیه به زودی نهایی می‌شود، گفت: دو کشور برای رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با احتساب نفت و گاز هدف‌گذاری کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه ترکیه قصد دارد بیشترین معافیت را به محصولات صادراتی کشاورزی ایران بدهد، گفت: در تلاش هستیم با تثبیت نرخ ارز ریسک تجارت بین ایران و ترکیه را کاهش دهیم.

ایران درحال خروج از شرایط تحریم است

در همین حال، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: علائمی مبنی بر خروج ایران از شرایط تحریمی مشاهده می‌شود. محمد نهاوندیان در نشست شورای مشترک بازرگانان ایران و ترکیه گفت: ایران درحال خروج از شرایط تحریمی بوده و بسیاری از علائم نشان می‌دهد شرایط جدیدی در فضای تجاری کشور در حال شکل‌گیری است. وی با اشاره به اینکه در فضای جدید تجاری کشورهایی که هم اکنون با ایران روابط خوبی دارند در اولویت همکاری قرار خواهند گرفت، گفت: اخیرا در نشستی در قطر نسبت به تشدید تحریم‌ها علیه ایران و آسیب تحریم‌ها به کشورهای دیگر اعتراض شد. رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به ثبت بیش از ۱۴۰۰ شرکت ایرانی در ترکیه گفت: حجم تجارت ایران و ترکیه در دو ماه نخست سال ۲۰۱۳ به ترتیب چهار و هشت درصد افزایش یافت که این نشان‌دهنده بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها بر روابط تجاری دو کشور است.

روابط ایران و ترکیه راهبردی است

در این نشست، علی سعیدلو، معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهوری نیز با بیان اینکه روابط بین ایران و جمهوری ترکیه ارزش راهبردی دارد، گفت: ملت و دولت ایران و ترکیه خواهان گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در تمام سطوح هستند. سعیدلو افزود: گسترش روابط میان ایران و ترکیه که روز گذشته طی توافق‌نامه‌هایی میان هیات‌های دو کشور و با هدف گسترش مناسبات صورت گرفت، یک جهش بسیار مثبت در روابط تهران- آنکارا محسوب می‌شود. وی با اشاره به دیدار هیات ترکیه‌ای با مقامات ایرانی عنوان کرد: در این دیدار و گفت‌و‌گوها دو طرف توافق کردند که سطح مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه به ۳۵ میلیارد دلار افزایش یابد. سعیدلو افزود: افزایش گسترش مبادلات اقتصادی میان ایران و جمهوری ترکیه نه تنها باعث رونق اقتصادی میان دو کشور می‌شود، بلکه اثرات مطلوبی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.