دنیای اقتصاد: معاون کل وزارت گمرک و تجارت ترکیه با مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، در این دیدار که «رضا هاکان‌تکین» سفیر ترکیه در تهران و «رمزی آکچین» معاون گمرکات ترکیه نیز حضور داشتند، دو طرف درخصوص آخرین تحولات در مرزهای گمرکی دو کشور به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

مسعود کرباسیان، رئیس‌کل گمرک ایران در این دیدار با اشاره به روابط تجاری دو کشور و تصویب طرح دروازه مشترک الکترونیکی در دولت و مجلس دو کشور، تبادل الکترونیکی اسناد گمرکی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اجرایی‌شدن این طرح مانع از ورود کالاهای دیگر کشورها با نام و برند ترکیه به ایران می‌شود. وی با اشاره به معطلی کامیون‌ها در مرز دو کشور افزود: روسای‌جمهوری ایران و ترکیه برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار در سال توافق کرده‌اند، اما با وجود مشکلات مرزی و معطلی کامیون‌ها در گمرک ترکیه، این سوال مطرح است که چگونه می‌خواهیم به این رقم برسیم؟

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت مدیریت هماهنگ در مرزها اشاره کرد و گفت: اینکه در رابطه با تست آزمایشگاهی برخی کالاهای ایرانی، نمونه کالا از مرز به شهرهای وان یا آنکارا فرستاده شود، درست نیست و در مقابل نمونه‌گیری کالاها در مرز و انجام تست آزمایشگاهی کالاهای ترکیه‌ای در تهران یا کرج موجب معطلی شده و روند تسریع در انجام تشریفات گمرکی را با مشکل مواجه می‌کند. کرباسیان همچنین با اشاره به اینکه فاز اول تیر الکترونیکی (E-TIR) با موفقیت میان دو کشور اجرایی‌شده، از پیاده‌سازی فاز دوم این پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بنابراین گزارش فاتح چیفتچی، معاون کل وزارت گمرک و تجارت ترکیه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در سفر به ایران احساس می‌کنم در کشور خودم هستم، گزارشی از روند فعالیت‌های گمرکات ترکیه در مرز دو کشور ارائه و تاکید کرد: سوابق روابط گمرکی دو کشور بسیار طولانی است و در حال‌حاضر موضوع تبادل الکترونیکی اطلاعات که زمینه‌های اجرایی‌شدن آن فراهم شده، مهم‌ترین اولویت در همکاری‌های دوجانبه است. وی افزود: اجرایی‌شدن برنامه تبادل الکترونیکی اطلاعات مشکل معطلی کامیون‌ها در مرز را برطرف می‌کند. معاون کل وزارت گمرک و تجارت ترکیه همچنین از تبادل الکترونیکی تصاویر ایکس‌ری میان گمرکات دو کشور استقبال و در رابطه با مشکلات مرز بازرگان- گوربلاغ، کاپی‌کوی - رازی و سرو- اسن‌دره به تفصیل توضیحاتی ارائه کرد. همچنین روز گذشته رئیس گمرک ایران با سرجیو موجیکا، معاون سازمان جهانی گمرک نیز دیدار کرد. در این دیدار موجیکا از پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی و گمرک الکترونیک در ایران استقبال کرد.