آینده روشن تجارت تهران – برلین

امید یراقی
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان

این هفته شاهد حضور هیاتی 160 نفره اقتصادی از آلمان به سرپرستی «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد، انرژی و معاون صدراعظم این کشور، در ایران هستیم. یکی از دلایل حضور هیات‌های تجاری و اقتصادی از کشورهای مختلف در شرایط پسابرجام را می‌توان سیگنال‌های مثبتی عنوان کرد که ایران در یک فضای جدید به دنیا مخابره کرده است. از این رو، فعالان اقتصادی دنیا، راه را برای حضور در ایران هموار دیده اند؛ به‌طوری‌که در همین هفته شاهد حضور شرکت‌های بلندپایه آلمانی در ایران هستیم.

حتی وزیر اقتصاد آلمان در سفر خود به ایران گفته است که به دنبال یافتن راهکارهای مناسبی برای حل مسائل بانکی ایران و آلمان است. در همین راستا، بین بانک مرکزی ایران و آلمان تفاهم‌نامه‌ای در رابطه با همکاری‌های دو بانک به امضا خواهد رسید؛ چراکه توسعه روابط تجاری میان تهران و برلین نیازمند رفع موانع بانکی و بحث فاینانس‌ها است. از این رو، حضور مقامات بلندپایه آلمانی در ایران، می‌تواند رفع موانع بانکی را به دنبال داشته باشد. از طرفی، امضای تفاهم نامه بانکی بین آلمان و بانک مرکزی ایران، به مدرنیزه کردن سیستم بانکی کشور کمک زیادی خواهد کرد. از سوی دیگر، آلمانی‌ها در بحث مهندسی، تکنولوژی و انتقال دانش، کشور بسیار مهمی هستند و می‌توانند به ایران در زمینه انتقال تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا کمک کنند. همچنین آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده جهان، می‌تواند با مشارکت با ایرانی‌ها به عرضه و ارائه انواع کالاها و خدمات مهندسی، آموزشی و فناوری‌های نوین بپردازد.

در مقابل ما هم، همواره به شاخصه مهم و اثرگذار ایران در امر سرمایه‌گذاری در منطقه تاکید داریم که همان امنیت بالا در ایران است. موضوعی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها پر اهمیت باشد. کاهش نرخ تورم از 45 درصد به کمتر از 10 درصد و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز، شاخص‌های مهم دیگری است که مدنظر سرمایه‌گذاران خارجی و به ویژه آلمانی‌ها قرار گرفته است. در عین حال وجود منابع سرشار طبیعی، نفت و انرژی، نیروی انسانی و بازار بزرگ از مهم‌ترین مزایای کار و فعالیت در ایران به شمار می‌رود. ورود چنین هیات بلند پایه‌ای از آلمان می‌تواند نشان دهنده این باشد که ایران از نظر آنها کشوری امن برای سرمایه‌گذاری است که خواهان گسترش و توسعه روابط با ما هستند. در مجموع باید گفت سرفصل جدیدی در ایران برای مبادلات اقتصادی با سایر کشورها ایجاد شده که باید از آن به خوبی بهره ببریم. بر این اساس می‌توان آینده تجاری روشنی برای ایران و آلمان متصور شد. البته در این بین موانعی بر سر راه ورود سرمایه‌های خارجی به ایران وجود دارد. بحث‌های مالیاتی و شفاف نبودن قوانین و مقررات را می‌توان به‌عنوان موانع فعالیت اقتصادی در ایران نام برد که مجموعه دولت و قوای سه‌گانه باید در راستای برداشته شدن این موانع گام بردارند تا راه برای ورود سرمایه به کشور تسهیل شود.