دنیای اقتصاد: وزیر اقتصاد آلمان در راس هیاتی بزرگ متشکل از ۱۰۰ فعال اقتصادی این کشور امروز به ایران سفر می‌کند. به گزارش رویترز، این سفر که با هدف توسعه روابط دو کشور صورت می‌گیرد در حالی انجام خواهد شد که تحریم‌ها علیه ایران به‌طور کامل رفع نشده و به‌ویژه محدودیت‌های بانکی به ترمزی برای بهره‌مندی ایران از مزایای ناشی از لغو تحریم‌ها و تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود تبدیل شده است.

پیش‌تر یک بار سفر وی به تهران به تعویق افتاده بود. بیماری زیگمار گابریل علت به تعویق افتادن این سفر اعلام شده بود. قرار است در جریان سفر گابریل به تهران، برای نخستین بار طی ۱۵ سال گذشته کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار شود. به گفته گابریل انتظار می‌رود در این سفر قراردادهای مهمی امضا شود. غول صنعتی آلمان، زیمنس و خودروسازی دایملر جزو اولین شرکت‌هایی هستند که از این فرصت دیدار از تهران بهره‌مند می‌شوند اما آنها به‌شدت مراقب معاملات خود با ایران هستند و تنها بعد از اطمینان حاصل کردن از قانونی بودن اقداماتشان با توجه به تحریم‌های آمریکا به معامله با ایران می‌پردازند.

صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱۵ درصد رشد داشته و به ۱۳/ ۱ میلیارد یورو رسیده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در کل سال جاری میلادی به ۴ میلیارد یورو برسد. در حالی که بانک‌های آلمانی همچنان خود را از سیستم بانکی ایران دور نگه داشته‌اند یک کارشناس اقتصادی به رویترز گفت: نشانه‌هایی از تحرک در بخش بانکی آلمان برای برقراری ارتباط با ایران دیده می‌شود. براساس گزارش رویترز،‌ گابریل روز جمعه به تهران هشدار داد که برای عادی‌سازی روابط با ایران، تهران باید حق موجودیت اسرائیل را بپذیرد و فعالیت‌های خود را در سوریه نیز متوقف سازد. در مقابل تهران بیان کرده است که هیچ پیش‌شرطی برای روابط ایران و آلمان وجود ندارد و دخالت شخص ثالث در امور داخلی و سیاست‌های بین‌المللی‌اش را رد کرد. همچنین گابریل که رئیس حزب سوسیال‌دموکرات آلمان است، به اشپیگل گفت: «همکاری‌های اقتصادی آلمان و ایران قرار نیست معجزه کند، اما می‌تواند باعث باز کردن فضای دو کشور برای معاملات بیشتر و محرکی برای تغییرات اجتماعی باشد.» الیزا آگنر وزیر اقتصاد دولت فدرال ایالت باواریا که به‌تازگی به ایران سفرکرده است، توافق‌نامه‌ای را با سه بانک ایرانی امضا کرده است که به آنها اجازه می‌دهد شعب خود را در مونیخ بازگشایی کنند. این اقدام راه را برای معاملات تجاری بیشتر با تهران باز می‌کند. ورنر شروپل، مدیرعامل شرکت IMO GmbH که به صادرات قطعات برای تجهیزات انرژی بادی می‌پردازد، بیان کرده است: «یک موضوع و مشکل مهم برای شرکت‌های کوچک و متوسط عدم توانایی این شرکت‌ها برای حفظ اعتبارنامه‌شان برای انتقال کالا و محصولاتشان به ایران است.» شرکت شروپل هم‌اینک از طرف‌های سوم برای تجارت با ایران استفاده می‌کند، اما امیدوار است که این فرآیندها ساده‌تر شده و بتوان سرمایه‌گذاری بیشتری روی انرژی‌های بادی ایران انجام داد. اتاق بازرگانی ایران و آلمان، در حال حاضر کمک‌های خوبی به کسانی که قصد تجارت با ایران دارند می‌کند، اما بزرگ‌ترین بانک‌های آلمانی یعنی دویچه بانک و کامرس بانک در ایجاد رابطه با تهران همچنان احتیاط می‌کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هیات اقتصادی آلمان به سرپرستی معاون صدراعظم این کشور دوشنبه دوازدهم مهرماه در اتاق ایران حضور پیدا می‌کند. همایش اقتصادی و سپس دیدارهای رو در رو تجار و فعالان اقتصادی ایران و آلمان ساعت ۹ صبح آغاز خواهد شد. شرکت‌های آلمانی در زمینه‌های فاینانس، بانک، انرژی و زیرساخت در پنل‌های تخصصی به مذاکره با فعالان اقتصادی ایران می‌پردازند. علاقه‌مندان برای شرکت در همایش مذکور می‌توانند با ثبت‌نام اینترنتی اعلام آمادگی کنند.

مختصری از اقتصاد آلمان

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، روابط ایران و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۲ آغاز شده‌است. از آن زمان تاکنون روابط دیپلماتیک دو کشور برقرار بوده‌است. این کشور در حال حاضر اصلی‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می‌آید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۵۰شرکت آلمانی شعبه‌های خصوصی خود را در ایران دارند و بیش از ۱۲هزار شرکت آلمانی نیز نمایندگانی در ایران دارند. چند شرکت برجسته و مشهور آلمانی نیز در پروژه‌های زیرساختی ایران شرکت دارند. این فعالیت‌ها به‌ویژه در بخش صنعت پتروشیمی بسیار پررنگ است. آلمان در سال ۲۰۰۵ بیشترین سهم را در بازارهای صادراتی ایران داشت. سهم این کشور در آن زمان ۴/ ۱۴ درصد بود که بیش از ۵میلیارد دلار بوده‌است. صادرات آلمان در سال ۲۰۰۸حدود ۹/ ۸ درصد افزایش یافت. صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱۵درصد رشد داشته و به یک میلیارد و ۱۳۰میلیون یورو رسیده‌است. پیش‌بینی می‌شود این رقم کل به ۴میلیارد یورو برسد. فایننشال‌تایمز در جدیدترین گزارش خود به رشد اقتصادی آلمان اشاره و اعلام کرده که اقتصاد این کشور سریع‌ترین رشد خود را در پنج سال گذشته در سال ۲۰۱۶ داشته‌است. بخشی از این رشد ناشی از افزایش مصرف خصوصی و بخشی دیگر ناشی از قدرت گرفتن نیروی کاراست. پیش‌تر رشد تولید ناخالص داخلی سالانه آلمان ۶/ ۱ درصد پیش‌بینی شده بود؛ اکنون این رشد ۹/ ۱ درصد برآورد شده‌است. این بهترین رشد از سال ۲۰۱۱ تا کنون خواهد بود. پیش‌بینی‌ها برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷ نیز برابر با ۴/ ۱ درصد و برای سال ۲۰۱۸ حدود ۶/ ۱درصد است. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، نرخ بیکاری در آلمان به رقمی تاریخی خواهد رسید؛ سال آینده این نرخ به ۱/ ۶ درصد خواهد رسید. تعداد نیروی مشغول به کار در آلمان در سال ۲۰۱۷ به ۴۴میلیون نفر و در سال ۲۰۱۸ به ۴۴میلیون و ۴۵۰هزار نفر خواهد رسید. پیش از این گفته می‌شد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند بیشترین آسیب را به اقتصاد آلمان وارد کند. اما این اثر هنوز به شکل مشهودی دیده نشده‌است. آلمان امسال نیز با مازاد بودجه مواجه خواهد شد. چشم‌انداز اقتصاد این کشور فضای مثبتی را نشان می‌دهد. پیش‌تر غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر این نکته تاکید کرده بود که جای پای آلمان در صنایع ایران همواره دیده می‌شود و این رابطه از قدمت طولانی برخوردار است. او کاهش حجم مبادلات دو کشور را در طول چند سال گذشته ناشی از محدودیت‌های تحریم دانسته و تاکید کرده بود که موقعیت جدید باید فرصت احیای روابط را فراهم کند. پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران نیز پیش‌تر تاکید کرده بود که کمیسیون اقتصادی دو کشور باید احیا شود.