دنیای اقتصاد: هیات تجاری اتاق ایران پس از ورود به سوئیس، در همایش مشترک اتاق سوئیس- ایران در زوریخ شرکت کرد.

در این نشست که عصر روز سه‌شنبه با حضور تجار ایرانی و سوئیسی در محل اتاق بازرگانی و صنایع سوئیس- ایران برگزار شد، «گیئورگ اشتاب» رئیس اتاق سوئیس - ایران طی سخنانی خواستار افزایش تعاملات و همکاری شرکت‌های دو کشور به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط شد. «اشتاب» بر نقش این نوع شرکت‌ها در اقتصاد سوئیس تاکید کرد وگفت: ۹۹ درصد از کسب‌وکارها در این کشور اروپایی را شرکت‌های کوچک و متوسط SME‌ها تشکیل می‌دهند و ۷۰ درصد از شاغلان در سوئیس در استخدام این شرکت‌ها هستند.

از سوی دیگر، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران که سرپرستی هیات ۵۰ نفره ایران را در این سفر برعهده دارد، ضمن اشاره به فرصت‌های جدید همکاری با ایران گفت: پیش از این، کشورهای جهان، ایران را به‌عنوان بازاری برای فروش کالاهای خود و کشوری که تنها نفت و گاز برای فروش دارد، می‌شناختند، اما ایران امروز بسیار متفاوت از گذشته است و فرصت‌های بی‌شماری برای همکاری مشترک میان ایران و سوئیس و سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد. نایب رئیس اتاق ایران استعدادهایی چون «نیروی انسانی متخصص» از جمله داشته‌های ایران عنوان کرد وگفت:‌ اکنون ایران در جهان رتبه پنجم فارغ التحصیلان و دانشجویان فنی و مهندسی را دارد و سرمایه گذاران سوئیسی می‌توانند در حوزه‌های مرتبط با نیروی انسانی ایران سرمایه‌گذاری کنند. سلطانی سوئیسی‌ها را در جهان به ارائه تولیدات با کیفیت معروف دانست و اظهار کرد: تجار ایرانی تمایل دارند از فعالان اقتصادی سوئیس «بیاموزند» تا بتوانند مزیت‌های موجود در ایران را با این توانایی ترکیب کنند. نایب رئیس اتاق ایران گفت: در طول سه قرن گذشته همواره روابط اقتصادی و سیاسی ایران و سوئیس برقرار بوده و سوئیس همواره کشور مورد اعتماد ایران بوده است.

سلطانی همچنین به حضور ۵ هیات اقتصادی و تجاری از سوئیس در اتاق ایران طی دوره کوتاه پس از تصویب برجام اشاره کرد وگفت: اتاق مشترک ایران و سوئیس جوان‌ترین اتاق مشترک بازرگانی است، اما در عین حال فعال‌ترین آنها هم هست. وی ابراز امیدواری کرد که دو کشور به حجم روابط تجاری موجود بسنده نکنند و برای افزایش تعاملات و مبادلات تجاری و اقتصادی تلاش و برنامه ریزی کنند. فعالان اقتصادی ایران در سفر ۴ روزه خود در اتاق‌های بازرگانی شهرهای زوریخ و ژنو و اتاق ملی سوئیس ملاقات‌ها و مذاکرات رو در روی تجاری با فعالان سوئیسی خواهند داشت. مدیران چند بانک خصوصی کشور نیز با مسوولان بانک‌های بزرگ سوئیس ملاقات‌های تخصصی با محوریت بررسی اتصال سریع‌تر سیستم بانکی ایران به اروپا و رفع موانع پولی و بانکی، برگزار خواهند کرد.

سوئیس حدود ۸ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و سرانه تولید ناخالص داخلی آن ۸۴ هزار و ۸۰۰ دلار است. واردات ایران از سوئیس طی سال ۱۳۹۴، ۲ میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار بوده و در مقابل میزان صادرات ایران به سوئیس در این مدت، تنها ۱۰ میلیون دلار بوده است. آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، واردات از سوئیس طی ۵ ماه ابتدای سال جاری را ۶۳۱ میلیون دلار اعلام کرده است. براساس جدیدترین آمار گمرک، سوئیس در لیست کشورهای عمده صادر‌کننده کالا به ایران در رتبه هشتم قرار دارد، اما در لیست ۲۰ کشور عمده وارده‌کننده کالا از ایران قرار ندارد.