گروه بازرگانی: آمریکای لاتین را در ادبیات جهانی حیاط خلوت آمریکا می‌دانند، منطقه‌ای که در عین حال چند دهه است که ایران تلاش می‌کند تا با توجه به سابقه انقلاب‌های مردمی در آن روابط گسترده‌ای با کشورهای این حوزه داشته باشد، از همین رو است که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب کشورمان روابط خوبی با کشورهایی همچون کوبا، ونزوئلا، بولیوی و... در این منطقه برقرار کرده و همیشه تلاش در راستای گسترش این روابط بوده است، تلاش‌هایی که به نظر می‌رسد حالا با سفر وزیر خارجه به تعدادی از این کشورها در دور جدیدی قرار دارد که در کنار مذاکرات سیاسی می‌تواند دستاوردهای اقتصادی بسیاری نیز به همراه داشته باشد.

به گزارش سایت اتاق بازرگانی تهران به اعتقاد کارشناسان «صادرات خدمات فنی و مهندسی» از ایران به این منطقه می‌تواند یکی از محورهای اصلی باشد.همچنین آنها معتقدند این سفر «آغاز فصلی جدید در روابط میان ایران و آمریکای لاتین» است. طبق برنامه سفر اعلام شده قرار است مقام‌های سیاسی هیات، با مسوولان بلندپایه کشورهای میزبان ملاقات داشته باشند و بخش خصوصی نیز در سمینارهای مشترک شرکت و با همتایان خود مذاکره کنند. منطقه آمریکای لاتین بیش از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و از همین رو می‌تواند بازار مناسبی برای شرکت‌های ایران فراهم کند.

برخی پروژه‌های انجام شده بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین عبارتند از احداث کارخانه تراکتورسازی مشترک ایران و ونزوئلا (ون ایران با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار دستگاه تراکتور) و صدور تولیدات این کارخانه به کشورهای منطقه از جمله بولیوی و اروگوئه، احداث کارخانه اتومبیل‌سازی مشترک ایران خودرو و سایپا در ونزوئلا با ظرفیت سالانه ۲۴ هزار دستگاه، صادرات صنایع کوچک به ونزوئلا و بولیوی و کوبا از جمله احداث کارخانه‌های تولید لبنیات و آردسازی و ماشین‌آلات تزریق پلاستیک، اجرای پروژه‌های آبرسانی در کوبا، اجرای پروژه مطالعات اکتشاف زمین‌شناسی در ونزوئلا، برقراری اولین خط پرواز مستقیم خاورمیانه به آمریکای لاتین از مبدا تهران به کاراکاس، اجرای دو قرارداد برای احداث ۱۷ هزار واحد مسکونی در ونزوئلا و خرید اولین محموله بنزین از ونزوئلا در راستای تنوع‌سازی منابع وارداتی برای کاهش آثار تحریم‌های احتمالی.